Een zakelijke blogpost schrijven? Waar begin je? Waar moet een blogpost aan voldoen? Hierbij enkele blokken om mee te spelen. 10 Handige bouwstenen voor een zakelijke blogpost.

1. Een prikkelende kop

Alles staat en valt met de kop. Deze mag dus niet te saai zijn. De kop moet direct prikkelen en uitnodigen te lezen. Een goede kop draait om het keyword waarop je gevonden wilt worden of de kennis waarin je autoriteit wilt opbouwen.

Niet alleen is de kop het eerste dat je lezer leest, het is ook het eerste dat mensen die naar informatie zoeken in Google lezen. Het moet dus direct de aandacht pakken van de lezer, zorgen dat deze klikt en verder wil lezen.

Dit is ook voor de deelbaarheid belangrijk. Als je wilt dat je blog opvalt in de stroom berichten op bijvoorbeeld Twitter, dan moet je wel een duidelijke belofte hebben. De lezer moet door de kop stilstaan, klikken en verder willen lezen. De kop moet dus veel opvallender zijn, dan bij normale content.

Wanneer is een kop prikkelend?

  • Een prikkelende kop heeft een duidelijke belofte in zich.
  • Een prikkelende kop toont een duidelijke mening.
  • Een prikkelende kop draait soms expres de boel om.
  • Een prikkelende kop heeft maximale stopkracht.
  • Een prikkelende kop heeft maar één functie: uitnodigen de eerste zin te gaan lezen.

2. Een prikkelende description

Of het nu gaat om een tweet. Een zoekresultaat. Of een onderwerp in de e-mail nieuwsbrief. De beschrijving van wat men kan vinden in de blogpost moet prikkelen. What’s in it for me? De beschrijving van een oplossing van een probleem. Of de belofte nu alles te vertellen over een bepaald onderwerp.

3. Een prikkelende eerste zin

Komt de lezer op de pagina en is de lezer door de kop geprikkeld om verder te lezen, dan moet hierna de eerste zin direct de aandacht pakken. Een prikkelende kop met een saaie opening klopt niet. Zorg dat je eerste zin de prikkelende toon doorzet. Maak direct je belofte helder.

De eerste zin heeft maar één functie:
Uitnodigen de tweede zin te gaan lezen.

4. Een kort, maar prikkelend intro

Maak je intro niet langer dan 4/5 regels. Zorg dat het interessant blijft. Doe vooral een belofte. Als u deze blogpost leest, dan weet u alles over… Als mensen de eerste drie, vier zinnen hebben gelezen, dan heb je al meer kans dat ze de hele blogpost lezen. Ze hebben al tijd geïnvesteerd en zijn bang voor verlies.

Je intro heeft maar één functie, zorgen dat mensen hem ook echt willen lezen. De eerste paragraaf moet een emotionele reactie oproepen. Het maakt niet uit welke reactie je nastreeft, als de lezer maar betrokken raakt bij je blog. Mensen die emotioneel betrokken zijn, letten namelijk beter op. En daarna zijn ze sneller geneigd om ook actie te ondernemen.

5. Een sterke bodytekst

Een sterke bodytekst heeft meerdere eigenschappen.

Ten eerste biedt de tekst een heldere oplossing voor de uitdagingen van de klant. We gaan uit van de lezer en niet van de organisatie. Onze grote belofte is dat we de lezer iets leren. Iets wat ze nog niet wisten. Iets waarmee hun leven eenvoudiger wordt of een taak efficiënter kan worden uitgevoerd.

Is je blog saai? Misschien moet je een einde maken aan je corporate blog?

Ten tweede kan een blogpost een Hoe doe je dat?-karakter hebben. We bieden stap voor stap een oplossing voor een bepaald probleem. Onze tekst is praktisch en eenvoudig om te lezen. We bieden tips en oplossingen. We maken het niet te moeilijk. Onze informatie moet er zo helder en beknopt mogelijk staan.

Ten derde heeft een goede bodytekst een heldere opmaak. We halen alles uit de kast om de tekst meer te maken dan een platte lap tekst. Hiervoor maken we optimaal gebruik van opmaak.

Een sterke tekst is een scanbare tekst, dus:
• Opsommingen met punten
• Uitleg over meerdere stappen met cijfers
• Heldere tussenkoppen
• Voldoende lucht in de tekst
• Alinea’s niet langer dan vijf regels.

6. Een goede afbeelding

Een goed beeld zorgt dat mensen meer zin krijgen om je blog ook echt te gaan lezen. Bovendien zorgt het dat de tekst er niet uitziet als een groot grijs blok. Zorg dus altijd voor een goede afbeelding bij je blogpost. Maar wek een afbeelding die relevant is bij je boodschap en die deze goed ondersteunt.

Het internet bestaat uit links. En een blogpost bestaat uit links. Zorg daarom voor voldoende links in je blogpost. Deze links kunnen zowel intern zijn – we nemen je naar een ander deel van de site voor nog meer informatie, als extern. Lees bijvoorbeeld meer over het hoe en waarom van een corporate blog

8. Maak het niet té lang

Op een scherm lezen, is niet prettig. Zorg dat je blogpost niet langer dan 1 A4 is. Dit betekent ongeveer 400/500 woorden. Liever veel korter. Bovendien wordt de lezer elke dag overspoeld door allerlei blogs en Tweets. Maak je artikel dus scanbaar, kort en praktisch. Ja, deze blogpost is dus te lang :-0

9. Zorg voor maximale deelbaarheid

Niemand gaat zo maar naar een corporate blog. Zorg dus dat je inhoud praktisch is. En meerwaarde biedt voor de lezer. Maar zelfs dan moet de lezer het nog wel kunnen vinden.

Via Social Media kunnen we mensen die je organisatie een warm hart toedragen onze content laten delen. Maar dan moeten we dat wel zo eenvoudig mogelijk maken. Zorg dus voor maximale deelbaarheid van blogs via Share-buttons.

Kijk waar de blog verder nog zou kunnen worden geplaatst. Natuurlijk is een corporate blog thuis op de corporate site, maar als de informatie handig is en helder, dan kun je deze wellicht ook op andere sites kwijt.

Zet je eigen middelen in voor traffic naar de blog en nodig de lezer uit de kennis te delen.

Deel zelf ook goede blogposts. Goed voorbeeld doet volgen.

10. Een blog kan alles zijn

Deze blogpost is uitgegaan van tekst, maar een blog kan elke mogelijke vorm hebben. Denk bijvoorbeeld aan:
• Een infographic
• Een visual om een proces uit te leggen
• Een video
• Een presentatie
• Een interview met een expert

Een tekst kan de basis zijn, maar kijk altijd naar verdere vertaalslagen: beeld, presentatie, geluid, video. Het zijn allemaal online kanalen die kunnen helpen terug te verwijzen naar de originele blogpost en dus zorgen voor traffic.

Dus?

Hier heb je de bouwstenen. Nu is het een kwestie van doen. Ga vandaag nog aan de slag met een blogpost. Geen inspiratie? Lees dan deze zes tips om snel aan je blog te beginnen.

0 Shares:
Dit artikel is 12.028 keer gelezen