Eigenlijk zou je veel vaker op pad moeten zijn. Om te netwerken, je kennis te delen en te leren van andere bedrijven, na te denken over nieuwe producten en diensten en groeikansen te verzilveren. Alleen heeft je team je nu nog te hard nodig. Ben je nog teveel betrokken bij het proces. Wordt te vaak van jou een oplossing verwacht voor een vraagstuk. En ben jij vaak de check-check-dubbelcheck of iets wel goed is. 

Hoe fijn zou het zijn als je team wat zelfstandiger was en je meer tijd overhield voor je eigen werk…

Herkenbaar?

Mooi, want dan heb je als het goed is iets aan de volgende tips om de autonomie van je teamleden te versterken.

Wil je dat je team zelfstandig(er) te werk gaat, dan is het belangrijk dat je medewerkers:

  • Weten waarom ze hun werk doen en welke impact het heeft.
  • Weten wat ze, wanneer moeten opleveren.
  • Zelf het ‘hoe’ mogen bepalen.
  • Weten op welke manier jij er voor hen bent.
  • Regelmatig laten weten hoe het gaat, zodat jij kúnt loslaten en toch op tijd bijsturen als het nodig is.

Door in je communicatie gebruik te maken van zakelijke tekeningen, maak je je verhaal prettiger om te lezen en maakt het meer indruk. Onze hersenen zijn namelijk beter in het verwerken van beeld, dan van tekst. En door een combinatie van tekst en beeld te gebruiken, zet je beide hersenhelften aan. Zo komt je boodschap beter binnen en blijft deze beter hangen. Win-win.

Wat je kunt tekenen om de autonomie van je medewerkers te vergroten

Schets het grotere plaatje. Letterlijk. Zo zien ze het groter doel waar ze aan bijdragen voor zich. Teken het gewenste eindresultaat van het werk en de bijbehorende deadlines uit.

Moet er een proces of werkwijze worden ingericht? Daag je medewerkers dan uit om dit zelf uit te tekenen. Figuurlijk, maar vooral ook letterlijk. Dit geeft een gevoel van eigenaarschap en zeggenschap. Het is voor iedereen duidelijk wat de te zetten stappen zijn. En het is een hele goede check om te zien of het proces klopt. Gaten of dubbele handelingen worden namelijk meteen zichtbaar.

Maak een visuele ‘gedragscode’ waarin je laat zien welk gedrag je van je medewerkers verwacht. Bijvoorbeeld: ze mogen vragen stellen, maar pas als ze zelf over mogelijke oplossingen hebben nagedacht en jij alleen nog maar hoeft te antwoorden met ja of nee.

Of: je verwacht dat ze zelf aangeven wat zij nodig hebben, zodat jij daarvoor kan zorgen. Door iconen of tekeningen aan je boodschap toe te voegen, maak je de boodschap leuker om te lezen én blijft deze beter hangen.

Maak een visueel format voor terugkoppeling. Zo is het a) heel helder op welke punten je terugkoppeling wilt en b) leuk om over na te denken of in te vullen. Dat scheelt beide partijen tijd en levert een beter resultaat op van je gesprek. Je kunt dat zo uitgebreid maken als je zelf wilt, maar een simpele template met iconen en een paar figuurtjes zoals hiernaast volstaat ook.

Teken persoonlijke acties uit om je medewerkers on track en te houden. Zo weet iedereen precies wanneer hij wat moet doen.

En heb aandacht voor persoonlijke drijfveren om überhaupt te doen wat er gedaan moet worden. Dit kan domweg het kunnen betalen van de hypotheek zijn, maar bijvoorbeeld ook expert worden op een bepaald vlak. Ook die kun je heel mooi zichtbaar maken. Mits er natuurlijk de veiligheid is hier echt eerlijk over te zijn.

Maak de kracht van je teamleden zichtbaar. Het is heel handig als je mensen van elkaar weten waar ze goed in zijn en energie van krijgen. Des te beter zijn ze in staat om uitdagingen onderling te verdelen en samen te werken aan het beste resultaat. Teken dus de talenten van je teamleden uit en bespreek deze met elkaar.

En mocht je dit laatste willen uitbesteden, dan ken ik toevallig iemand die daar een hele leuke teambuildingworkshop van heeft gemaakt (hint: ik ben het!), waarna je je teamkracht uitgetekend op papier krijgt om levensgroot aan de muur te hangen!

Zomaar wat voorbeelden, er zijn er natuurlijk meer te noemen. Maar als je hiermee begint, ben je al een mooi eind op weg.

0 Shares:

Wat is jouw mening?

Dit artikel is 1.569 keer gelezen