Corporate blogs, dat klinkt bij voorbaat al wat saai. Maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. “There are no boring topics, only boring content creators.”

Gebruik de juiste tone of voice

Kijk als eerste eens naar het taalgebruik. Vaak zijn corporate blogs erg zakelijk geschreven. Hoe zit dat met jouw blog? Wat is de tone of voice en past die bij de kernwaarden van het bedrijf en wat je wilt uitdragen? In deze blog op Frankwatching vind je een handig stappenplan om een tone of voice uit te werken voor al je online uitingen. Als bijvoorbeeld een directeur of een expert blogt in eigen naam, stem dan de tone of voice en kernwaarden af. Maar laat hem/haar een blog schrijven in een persoonlijke schrijfstijl. Wat is zijn/haar ervaring of visie op het onderwerp?

fake-smile

Weg met corporate stockfoto’s

Wat geldt voor je teksten, geldt eigenlijk ook voor je beeldmateriaal. Weg met die vreselijke corporate stockfoto’s met gemaakte glimlachen. Probeer foto’s te zoeken of te (laten) maken die goed passen bij wat je wilt uitstralen. En durf te kiezen voor een bepaalde stijl of bepaald concept.

 

Verzin een pakkende titel

Verzin een pakkende titel voor je blog. De titel is erg belangrijk; het is het visitekaartje van je blog. Pas als het pakkend is, klikt men verder. Gemiddeld schijnen 8 van de 10 mensen de titel te lezen en er maar 2 door te klikken! Denk dus goed na over je titel en laten we met z’n allen het gemiddelde wat opschroeven.

Antwoord met de 5 W’s

Oké, tot zover de aankleding en bijzaken. Nu het daadwerkelijke artikel. Wat voor interessants heb je te melden? We weten het allemaal en toch gaat het nog veel te vaak mis: schrijf verhalen die je doelgroep interessant vindt, in plaats van jezelf of je diensten en producten te verkopen. En vertel een verhaal, in plaats van droge stof en feiten op te sommen (je weet wel, storytelling). Gebruik de bekende 5 W’s om op ideeën te komen voor onderwerpen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Pratik Dholakiya geeft op Copyblogger een goed voorbeeld van hoe je dit kunt toepassen op een heel gewoon, saai product als een koffiebeker en legt daarin uit hoe je hierover tóch leuke artikelen kunt schrijven. Denk ook eens na over welke vragen er over jouw diensten of producten spelen bij de doelgroep en geef daar antwoord op. Om hier achter te komen, kun je online luisteren naar wat er speelt binnen jouw vakgebied (op Twitter, op fora, etc.) of vraag het bijvoorbeeld aan een aantal klanten.

Maak het leuk en interessant

Een blog hoeft niet per se uit een pagina vol tekst te bestaan. Wissel het eens af met een kort berichtje, een interview, een video of een mooie foto met een pakkende tekst (of quote). Schrijf een ‘how to’, laat eens een kijkje achter de schermen zien of maak een ‘making of’.  Haak in op actualiteiten. En heb je wat te vieren? Een nieuwe ontwikkeling of ontdekking, een jubileum, een nieuwe klant? Deel dat met je lezers. Je kunt medewerkers binnen het bedrijf vragen om te bloggen over hun expertise. En als ze zich daar niet prettig bij voelen, interview ze dan. Misschien zijn er zelfs mensen buiten het bedrijf die toegevoegde waarde kunnen bieden als blogger op je site. Zo kun je op de blog van KLM reisverhalen lezen van gastbloggers. En tot slot: een persbericht is heel wat anders dan een blog. Geef persberichten daarom een eigen plek op de site en verwijs er eventueel naar vanuit je blog als je er graag aandacht aan wilt geven.

0 Shares:
1 comment
  1. Aargh, in de quote die ik gebruikt het staat een spelfout. Staat ook in m'n intro… Heeft het nog zin om dat aan te passen? Ik kreeg een error.

    In de quote staat content creaters ipv creators.

    Oh én de eerste alinea heeft een verkeerd lettertype. Volgens mij is dat nieuw, dat had ik anders wel gezien. Raar!

Comments are closed.

Dit artikel is 7.667 keer gelezen