Een goede CTA (call to action) is er eentje die gezien, begrepen en verleidelijk gevonden wordt. Het is waar je je bezoekers exact vertelt wat ze moeten doen. En als het goed is, ook wat ze wíllen doen om een stapje dichterbij hun doel te komen: kopen, downloaden, aanmelden, besparen, ontdekken en meer.
Maar waar moet je op letten bij het kiezen van je knoptekst? En nee, een CTA staat niet altijd op een knop, maar meestal wel. Dus daar ga ik voor het gemak maar even vanuit.
Hier zijn 7 tips die je waarschijnlijk niet verrassen, maar je soms toch vergeet:
1. Doe niet zo vaag
Je websitebezoeker is niet altijd de beste lezer. Afhankelijk van waar ze zijn in hun klantreis, kan het zijn dat ze elke letter opnemen (als je je tekst zo puntig mogelijk hebt gehouden) óf dat ze scannen. Niet alleen je titel en de intro van je tekst, maar ook je knopteksten. Zorg er dan voor dat ze gemakkelijk en snel begrijpen wat de knop doet.
Ik ben gék op Rituals, maar de tekst “Meld je aan of schrijf je in” verwart me. Is dat niet hetzelfde? Na 0.003 seconden wil ik eigenlijk al wegklikken of in elk geval niet op de knop klikken. Maar voor dit artikel doe ik het toch.
Pas wanneer ik op dit scherm mijn mailadres invul, wordt duidelijk wat de bedoeling is: er verschijnt een plek om mijn wachtwoord in te voeren. “Meld je aan of schrijf je in” betekent dat ik kan inloggen als ik al lid ben en mijn status kan zien (raad ik) of me kan aanmelden als ik nog geen lid ben.
Vaag. Té vaag. Een gemiste kans. Wees duidelijk wat er gaat gebeuren en gebruik de taal van gebruikers (en niet de taal die je intern graag spreekt).
2. Laat weten wat ik eraan heb als ik klikkerdeklik
Elke klik kost mij tijd. En elke verkeerde klik kost mij verspilde tijd. Een verkeerde klik is wanneer ik op een knop tik en ik op een pagina kom waar ik niet wil zijn. Je bezoekers hebben altijd onmogelijk veel haast en houden er pertinent niet van om “verkeerd” te klikken. Je helpt ze niet alleen om dat te voorkomen door tip 1, maar je verleidt ze ook extra door ze op klik-voordelen te wijzen, zodat ze weten dat je hun tijd niet gaan verspillen.
Bijvoorbeeld door op je knop te zetten “Ontdek de 50 nieuwste trends” in plaats van “Download de whitepaper”. Of door erop te zetten “Bespaar direct 50%” in plaats van “Bestellen”.
3. Beloof iets moois
Duidelijk zijn over wat er gaat gebeuren na het klikken op een knop is belangrijk. Een fijne insteek kiezen voor de belofte is dat ook. Daarmee bedoel ik niet dat je moet liegen, maar dat je een beetje met je tekst moet spelen.
Op de website van Tata Steel, vind ik deze tekst en knop:
Los van dat de vervolgpagina niet doet wat de knop belooft (er is geen zoekmogelijkheid om dat servicecentre te vinden), voelt de knoptekst ook als een arbeidsintensieve opdracht met wisselende kans op succes. Dit los je makkelijk op door in plaats van “Zoek een servicecentrum” de tekst “Vind een servicecentrum” op de knop te zetten. Ik wil namelijk helemaal geen servicecentrum zoeken, ik wil er eentje vinden! Zo voelt het al minder als een irritante taak en meer als een oplossing.
Datzelfde geldt voor whitepapers, nieuwsbrieven en meer. In plaats van “Download onze whitepaper” zeg je “Ontdek hoe je wél goede CTA’s maakt”. De eerste optie is saai en ongezellig en zegt alleen dat ik iets moet doen. Terwijl de tweede optie me kietelt door iets los te laten over wat ik ermee kán doen.
4. Klik jij eens op deze knop
Als je content schrijft voor het web, weet je dat je dat converserend doet. Je praat tégen je bezoekers, je geeft geen presentatie voor een zaal aan identiteitloze gezichten. Althans, zo mogen je teksten niet voelen. Dat geldt ook voor je knoppen. Maak ze waar mogelijk een beetje persoonlijk. Kies je voor “Klik hier voor korting” of toch liever voor “Profiteer nu van je korting”? Ik ga voor die laatste.
En wil je bezoekers helemaal binnenhalen: “Ja, ik wil 50% korting”, is ook eentje die erg goed blijkt te werken. Met de “Ja” krijg je de mensen die klikken meteen in ja-modus. En dat willen we natuurlijk precies hebben. Maar die tekst moet wel bij je merk en tone of voice passen.
5. Knopworstelen
Hoe lang je knoptekst mag zijn, hangt van verschillende factoren af. Het ontwerp van je pagina (of bijvoorbeeld e-mail), het lettertype en de lettergrootte die je gebruikt, maar soms ook gewoon hoeveel letters het systeem je toestaat. Los daarvan geldt voor álle teksten en dus ook knopteksten, dat je het niet langer moet maken dan nodig is.
Wil je je aan alle best practices houden, dan moet je soms een beetje worstelen met je knoppen. Het is de worsteling wel waard, want goede CTA’s leiden simpelweg tot meer conversies. Maar belangrijker: echt slechte CTA’s leiden tot verloren conversies die je wel echt had kunnen scoren. Worstel dus maar met die knoppen, tot je de perfecte formule vindt.
6. Teststraatje
Die perfecte formule bestaat natuurlijk niet. Jij hebt specifieke producten, een specifiek merk, een specifieke doelgroep etcetera. De beste manier om te ontdekken welke CTA’s de verkopen doen vliegen, is door ze te testen.
Richt goede A/B testen in, speel met heatmaps en eyetracking en dat soort fijne tools, zodat je echt weet wat wel en wat niet werkt. Start wel met iets waarvan je redelijkerwijs kan voorspellen dat het in elk geval basaal goed is. Testen dat water nat is, heeft niemand wat aan.
7. Maak wat moois van je CTA
Het ontwerp van je knop en de plek waar het staat, is belangrijk. Niet alleen je tekst moet duidelijk zijn, maar ook de knop zelf moet voldoende opvallend zijn, zodat mensen het niet over het hoofd kunnen zien.
Daarnaast moet het op één of meer logische plekken op de pagina te vinden zijn. Zeker als je online producten verkoopt. Bijvoorbeeld boven- en onderaan de pagina. Bovenaan zodat wie niet de hele pagina wil lezen (want dat hebben ze al een keer gedaan), direct tot kopen over kan gaan. Onderaan de pagina zodat wie wel aan het scannen is, niet helemaal terug naar boven hoeft te scrollen. Of laat je knop lekker meescrollen met de pagina, dan blijft het in beeld.
Verkoop je geen producten – je informeert mensen bijvoorbeeld – dan is vaak een knop onderaan je pagina voldoende. Ik ga er dan vanuit dat je wilt dat mensen de informatie minstens scannen en in elk geval niet overslaan.
Wees ook niet té creatief met je knoppen. Je bezoekers moeten het nog steeds herkennen als knop en klikbaar. Een gekke vorm lijkt leuk, maar kost je kliks.
Balanceren moet je
Een goede CTA vind je door te zoeken naar de balans tussen kort en krachtig, duidelijk en begrijpelijk én een beetje persoonlijk en verleidelijk. Há, dat is nogal wat allemaal. Maar de CTA is ook de knoop waarvan je hoopt dat je bezoeker die doorhakt. Dat je op zo’n klein tekstje best een beetje mag zweten, is alleen maar logisch.
Ik laat je achter met een zo-moet-het-niet en wil van jou weten waarom niet. Ik heb er een mening over, maar lees graag jouw ideeën in de comments.
2 comments
Ik had hier net een heel leuk antwoord op je vraag over de sociale dienst, maar toen ik dat wilde insturen moest ik mijn gegevens invullen en dacht ik: ik maak gebruik van de Facebook-inlog, waarna ik door jetpack naar een nieuwe pagina werd gestuurd, waarop niets gebeurde, en ik vervolgens weer terug wilde, waarna mijn briljante antwoord niet opgeslagen was.
Enfin. Ik ben toch teruggekeerd, omdat ik deze site een warm hart toedraag. Over die knop van de bijstand: hilarisch. De kop is duidelijk: ‘Bijstandsuitkering aanvragen’. Daarna moet eigenlijk staan: ‘DOE HET NIET! JE KRIJGT ER SPIJT VAN! NOG JAREN!’ Vervolgens wordt het hysterisch met die ‘slimme check’: voor wie is die slim, en waarom doen ze dat maar tijdelijk? Moet ik wachten tot ze uitgecheckt zijn, of worden ze daarna juist weer heel dom? Of gaan ze me nog beter controleren?
Mocht je dan alsnog besluiten op de knop te drukken, staat er de dodelijke tip: kijk naar deze 5 filmpjes waarin we je laten zien WAT ER GEBEURT als je een uitkering aanvraagt. Stephan King zou het niet kunnen verbeteren.
Overigens worstel ik nog steeds met mijn wervingsmodel for leden en donateurs, dus tips zijn meer dan welkom
Ha Wijnand, Ik moet eens even uitzoeken hoe dat allemaal kan. Maar het is – met bloed, zweet en tranen – in elk geval gelukt om deze comment te plaatsen. Die ook nog direct naar de spam-bak ging :D
Ja, eens: de knop Aanvragen moet duidelijker. En ook eens met alle rest. En dat met die 5 filmpjes…wtf. Ik ga geen documentaireserie kijken over het aanvragen.
Kunnen de contentspecialisten overigens wrs niet veel aan doen. Het proces is waarschijnlijk zo verschrikkelijk, dat elke tekst en uitleg erop doodslaat. Maar ik vind het wel karig hoor dit. Er worden wel eindeloos veel consultants binnengehaald voor dingen die totaal onzinnig zijn, maar dit (core business bro’s) blijft gewoon sad!