Ik zie steeds meer bedrijven die een blog hebben maar niet goed weten hoe deze in te zetten voor andere doeleinden dan reclame. Een blog is echter een geweldig medium om ervoor te zorgen dat je mensen langer vasthoudt op je website en om te laten zien dat je als bedrijf verstand van zaken hebt.
Voordelen van een corporate blog
- Je kunt jezelf positioneren als een expert door te bloggen over jouw vakgebied, de ontwikkelingen in dit vakgebied en je point-of-view weer te geven. Dit maakt dat de website een plek wordt waar mensen zich laten informeren.
- Een blog speelt een rol in het managen van het online imago van het bedrijf. Je kunt namelijk direct reageren op commentaar van klanten bij de blog. Je creëert hiermee een plek, die je kunt controleren, waar men zijn mening omtrent de onderneming kan ventileren.
- Zoekmachines weten blogs over het algemeen goed te vinden, door hun linkstructuur en vanwege het feit dat een blog op regelmatige basis nieuwe inhoudt aanbiedt. Dit kan dan ook helpen bij zoekmachineoptimalisatie.
- Met een blog bouw je een netwerk op. Terugkomende lezers (zakelijke of particulier) bieden mogelijkheden tot het aangaan van een dialoog en co-creatie. Gratis adviezen en samenwerking.
Het effect van corporate blogging
Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat blogs een effect hebben op het aankoopgedrag. HubSpot heeft hierover de volgende cijfers gepubliceerd:
* Meer dan 70% van de respondenten geeft aan, dat blogs effect hebben op hun aankoopbeslissing
* Ongeveer 60% zegt dat het “enigszins” effect heeft en 10% zegt dat blogs heel veel effect hebben
* Daarnaast blijkt dat 75% minstens 1 keer per dag een blog leest en 50% meer dan 1 keer per dag
* De meeste respondenten lezen ook 5 tot 10 verschillende blogs en 10% zelfs ongeveer 50 verschillende
Maar hoe dan?
De kunst van corporate blogging is om ervoor te zorgen dat de blog geen propagandastuk wordt maar een informatief gedeelte op de website waar de bezoeker interessante en voornamelijk relevante informatie kan vinden. Dit heeft als voordeel dat mensen de website als informatiebron gaan gebruiken en dus vaker op de website komen. Hierdoor komen ze vaker in contact met het merk/bedrijf. Daarnaast kun je als bedrijf laten zien dat je expert bent op een bepaald gebied.
Uiteraard mag je reclame maken voor je eigen bedrijf/merk houd er echter rekening mee dat dit in balans blijft. Blog over aanverwante onderwerpen en niet alleen over je eigen bedrijf/merk/artikel of succes. Wanneer je bijvoorbeeld een kaasmerk bent, schrijf dan niet alleen over je eigen merk en acties. Schrijf over: welke wijn past perfect bij jou kaas, recepten, kooktips en food evenementen die het bezoeken waard zijn.
4 P’s
Zoals bij elke marketingstrategie formuleer je de 4 P’s. Blog evangelist Steve Rubel heeft voor corporate blogging de volgende 4 P’s gedefinieerd:
* Passionate: Schrijf over zaken die binnen je passie en kennisgebied liggen.
* Purposeful: Zorg ervoor dat je tijdens het schrijven onthoudt wat de boodschap van de blog is.
* Present: Schrijf over zaken die relevant en up-to-date zijn.
* Positional: Neem een standpunt in over een onderwerp en volg deze.
En nu lekker aan de slag! ;-)
Comments are closed.