Stel een medewerker heeft zijn ziel en zaligheid in een taak gelegd en presenteert het eindresultaat vol enthousiasme aan je. Jij zit intussen met kromme tenen en denkt: “Ah nee, dit is totaal niet wat er moest gebeuren.” Hoe denk je medewerker zich voelt als je vertelt dat je iets heel anders had verwacht? En dat hij dus opnieuw moet beginnen?

Als dit één keer gebeurt, is het niet zo’n probleem. Misverstanden komen nu eenmaal voor. Maar gebeurt dit vaker, dan beschadigt niet alleen jullie vertrouwensband, maar ook het zelfvertrouwen van je mensen. En dat is killing voor het werkgeluk en de loyaliteit.

Zakelijk tekenen inzetten voor een grotere gevoel van competentie

Om mensen het gevoel van competentie “ik kan dit” te geven is heldere communicatie dus cruciaal. Zakelijk tekenen kun je daarvoor uitstekend inzetten omdat :

  • Tekenen letterlijk zichtbaar maakt wat je bedoelt.
  • Tekenen je dwingt om na te denken over wat je precies wilt bereiken. Als jij je verhaal niet helder hebt, kun je het namelijk ook niet tekenen.
  • Tekeningen uitnodigen tot een gesprek.
  • Tekeningen een wat serieuzere boodschap luchtiger kunnen brengen, zonder af te doen aan de inhoud.
  • Tekenen ervoor zorgt dat je boodschap sneller binnenkomt en beter blijft hangen.
  • als je medewerker meedenkt of tekent, het echt een verhaal van jullie samen wordt en dat vergroot eigenaarschap.

Tekenen werkt voor het verhelderen van verwachtingen, kwaliteiten, opties voor begeleiding en feedbackZo kun je met zakelijk tekenen:

  • Je verwachtingen letterlijk schetsen en zo heel zichtbaar maken wat je wilt bereiken. Oók voor jezelf.
  • De kwaliteiten van je teamleden uittekenen en hen letterlijk laten zien waar jij hen goed in vindt. En waarom je dus vertrouwen hebt in hun kunnen.
  • Zichtbaar maken wanneer en op welke manier je er bent voor begeleiding, zo weten mensen precies waarvoor ze bij je terecht kunnen en wat er van hen verwacht wordt.
  • Feedback samenvatten in een visual (ook wel sketchnote genoemd), zodat de medewerker dit snel (en objectief) nog eens tot zich kan nemen. Of teken de samenvatting samen met je medewerker, dat versterkt de verbinding en maakt de nóg groter dat de medewerker zich jouw feedback levendig en correct herinnert.

Kost dit alles tijd?

Ja, zeker. Maar door te investeren in heldere communicatie vooraf, voorkom je gedoe en teleurstelling achteraf. Het zorgt voor betere resultaten, maar bovenal een soepele samenwerking en meer werkplezier. En dat is waar je mensen mee binnen houdt.

Hik je nog aan tegen het feit (of gevoel) dat je niet goed kunt tekenen?

Lees dan even deze Linkedin post. En bedenk je dat het misschien kwetsbaar voelt om te laten zien dat je iets nieuws probeert terwijl je dat nog niet helemaal beheerst. Maar kwetsbaar zijn (en toch doen) is wellicht het mooiste voorbeeld dat je aan je team kunt geven om te volgen.

Kortom: succes met tekenen!

 

 

 

 

0 Shares:

Wat is jouw mening?

Dit artikel is 449 keer gelezen