Creativiteit is en blijft het moeilijkste dat er is. Iedere keer als je besluit dat er weer een blog moet komen, stoot je je hoofd aan de vraag: waar moet het over gaan? Waar haal ik inspiratie vandaan? En vooral: hoe begin ik?

WitIk merkte dat de afgelopen week weer toen ik een workshop zakelijk bloggen gaf. Het idee was om, na een half uur theorie, aan de slag te gaan met het schrijven van een korte blog. Ik dacht aan het einde van het uur een stuk te kunnen bespreken, maar ik bleek al mijn tijd nodig te hebben om mijn cursisten – communicatieprofessionals aan het begin van hun carrière – zover te krijgen dat ze met schrijven begonnen.
Ik heb daar zelf natuurlijk ook last van, maar blijkbaar heb ik het overwinnen van mijn writer’s block inmiddels aardig onder de knie. Vanuit mijn ervaring geef ik jullie zes tips om als de wiedeweerga aan die blog te beginnen.

1. Zorg dat je een deadline hebt

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik een week heb om een stuk te schrijven, dan duurt het ook een week. Dat gaat voor een blogger niet werken. Gelukkig zijn zakelijke bloggers meestal drukke professionals die het bloggen ‘erbij’ doen, dus tijdsdruk is er altijd. Maar juist door die druk ga je dingen ook weer uitstellen.

Het enige wat dan werkt is een contentkalender maken. Dat klinkt duur, maar het is gewoon een excelsheet waarin staat wat er online gaat komen en wanneer. Je zult je baan niet verliezen als je een keer de deadline niet haalt, maar als je een beetje op mij lijkt (of je hebt een paar fijne collega’s die je op je falen wijzen) is het missen van een deadline nooit leuk.

Heb je nog meer schrijfmotivatie nodig? Probeer dan Write or Die eens. Het is een gratis online teksteditor (desktopversie 10 dollar) die voor straf je tekst begint te wissen als je niet snel genoeg schrijft. Het is een heel gestress, maar het writer’s block behoort voor eeuwig tot het verleden.

2. Leg een voorraad aan

Oké, je gaat zitten om je blog te tikken. Moet je nou ter plekke nog een onderwerp verzinnen? Ben je weer een half uur verder. Mijn volgende tip is dus: zorg dat je altijd een voorraad onderwerpen paraat hebt. Ideeën komen namelijk continu langs, maar nooit als je ze nodig hebt. Zorg dus dat je altijd, altijd, altijd (ik zeg dus: altijd) een notitieboekje bij de hand hebt. Dit is voor mij als dichter een no-brainer, maar tot mijn verbazing doen een heleboel mensen dit niet. Dat is dom, want je gooit goede ideeën weg.
Zelf ben ik nog van het pen-en-papiertype; ik heb overal notitieboekjes rondslingeren. Maar digitale notitieboeken als Evernote werken natuurlijk ook perfect.
Denk eraan dat je je ideeën niet te bondig opschrijft. Het is wel de bedoeling dat je, als je dan aan je stuk begint, nog weet wat je bedoelde met je krabbel. Onthoud ook dat zo’n lijst met mogelijke onderwerpen geen todo-lijst is, maar een grabbelton. Pak het onderwerp waar je op dat moment het meeste mee kan en laat de rest voor wat het is. Wees ook niet bang om aantekeningen waar je al een jaar niets mee hebt gedaan gewoon weg te gooien. Verse ideeën zijn veel lekkerder.

3. Laat je niet afleiden

Moet ik dit nog uitleggen? Als je tegen het schrijven aan zit te hikken is niets meer welkom dan het pingeltje van de mail of het belletje van Facebook. Even kijken wat het is! Misschien is het belangrijk! Voordat je het weet is je blogtijd weg. En hij komt nooit meer terug. Dus: mail uit, social media uit, smartphone in een la met een dikke stapel papier erop.
Nog steeds afgeleid? Drijft je writer’s block je ertoe om je prullenbak te gaan legen of je desktop op te ruimen (been there, done that…)? Probeer dan eens een full-screen schrijfprogramma. Op de Mac gebruik ik Focus Writer, maar het aanbod voor alle platformen is zeer uitgebreid.

4. Begin gewoon

Zoals ik eerder al schreef: bij het redigeren van een stuk sneuvelt de inleiding meestal als eerst. Met die kennis kun je je voordeel doen. Je hoeft namelijk niet eindeloos na te denken over een opening, je gaat hem tóch weggooien. Begin dus gewoon maar te tikken. Het hoeven niet eens kloppende Nederlandse zinnen te zijn. Toen ik aan dit stuk begon tikte ik: ‘Creativiteit, moeilijk. Waar moet het over gaan? Hoe begin ik? Workshop zakelijk bloggen. Het idee was…’ en toen was ik op gang. Probeer het maar. Je komt er vanzelf in. En die openingszin, die komt uit je stuk vanzelf boven drijven.

5. Bewaar wat je niet doet

Een blog moet kort, bondig en on-topic zijn. Dat betekent dat er altijd dingen zijn die niet aan bod komen. Door de dingen die je schrapt of even laat voor wat ze zijn níet weg te doen, maar terug in je aantekeningenpoel te gooien, bewaar je ideeën voor je volgende deadline. Zo leidt het ene blog tot het andere. Dit heeft als bijkomend voordeel dat je blogs op den duur een samenhangend verhaal gaan vormen. En daar houden lezers van.

6. Verstuur die tweet niet

Social media zijn geweldig. Je leest iets, ziet iets of bedenkt iets, je formuleert dat lekker kort en scherp en woesjjj, je slingert het de cyberwereld in. Met een beetje geluk komt er wat respons los en jij hebt je ego-boost weer gehad.
Maar een uur later is het weer voorbij. En heb je nog steeds geen blog. Probeer dit dus eens: verstuur die tweet níet, maar noteer hem in je al dan niet digitale opschrijfboekje. Op die manier hou je een gedachte even bij je, in plaats van hem meteen weer te lanceren. Is je observatie interessant genoeg, dan krijg je vast aanvullende gedachten, associaties en ideeën. Die krabbel je er dan natuurlijk bij, en zo heb je de kiem van je volgende blogstuk alweer te pakken.

 

0 Shares:
3 comments
  1. "je gaat hem tóch weggooien" bij nummer 4 is echt briljant. Ik denk dat die realisatie me heel veel gaat helpen. Dank je wel voor dit praktisch stuk!

Comments are closed.

Dit artikel is 10.125 keer gelezen