Een evenement slaagt nooit zonder bezoekers. Maar waar trek je die vandaan? Promotie, dat is het sleutelwoord. En niet alleen op het internet. Leef je uit! Ik geef je graag een aantal mogelijkheden.

Social media marketing

Je ontkomt niet aan promotie via social media. Maak dit dus onderdeel van je plan en denk aan de volgende onderdelen:

  • Zoek media- en samenwerkingspartners voor een bredere exposure.
  • Verspreid informatieve berichten over de locatie, het programma en bereikbaarheid.
  • Onderzoek welke kanalen je bezoekers of deelnemers vooral gebruiken en wees daar actief.
  • Daag mensen uit met leuke, grappige berichten met als boodschap: wie mag dit niet missen of wie neem jij mee? Laat ze maar taggen!
  • Ga door met promotie tijdens en na evenement. Mensen moeten weten wat ze gemist hebben! Ik doe dit tijdens een hardloopevenement met video’s van de start van elke afstand. Ook reageer ik direct op online reacties. Je hebt er misschien een dagtaak aan, maar het is ontzettend leuk en nuttig!

Ontwerp aantrekkelijke flyers

Tekst is leuk, maar beeld zegt zoveel meer. Zorg voor aantrekkelijke event flyers die je zowel online als offline kunt gebruiken. Laat altijd een herkenbaar beeld ontwerpen voor je event. En gebruik korte teksten als “Je bent uitgenodigd”, “Mis dit niet” en “Zet in je agenda”. Voor social media kun je ‘countdown’-afbeeldingen maken met “nog 100 dagen”. Vermeld de belangrijkste informatie op de flyer en waar tickets te koop zijn.

Gedrukte entreekaartjes zijn je visitekaartje

Heb jij ook zo’n hekel aan e-tickets die je zelf moet afdrukken? Gooi dat plan lekker overboord. Kies voor professioneel bedrukte entreetickets met het beeld dat bij je evenement past. Zo krijgen bezoekers echt iets in handen. En misschien inspireert ze dat wel om vrienden en vriendinnen over te halen! Organiseer je een event zonder entreekaartjes? Laat A7-tickets drukken als uitnodiging. Die verspreid je dan in winkels, bij andere evenementen of huis-aan-huis.

Maak een spetterende video

Je wilt een professionele video die jouw evenement spetterend in beeld brengt. Maak een video die goed laat zien wat je evenement inhoudt. Verspreid de video via onder andere Facebook, YouTube, website en e-mail. En vergeet niet tijdens je evenement te filmen. Een spetterende aftermovie is de perfecte promotie voor de volgende editie van je event!

Jij bent nu aan zet

Ik weet dat er veel bij de promotie van evenementen komt kijken. Heb je concurrentie op die dag? Wat is je doelgroep en hoe bereik je die? En hoe verleid je mensen om naar jouw evenement te komen? Makkelijk is het niet, maar ik hoop dat ik je op weg heb geholpen.

0 Shares:
1 comment
  1. Wellicht een mooie toevoeging bij het promoten van evenementen is het gebruik van promotiemateriaal. Tijdens evenementen zoals beurzen en festivals is dit al een veel gekozen instrument om de gasten te bedanken voor hun komst maar ook voorafgaand aan het evenement is het een goed middel om mensen te intrigeren om naar het evenement toe te komen. Een leuke offline promotie die vaak goed zal worden ontvangen door de potentiële gasten!

Comments are closed.

Dit artikel is 9.702 keer gelezen