Ik geef het eerlijk toe, ik houd van leren. Ik vind het fijn om steeds nieuwe dingen te kunnen of te snappen. Als contentspecialisten kan je ook eigenlijk niet anders dan steeds bij te blijven. En dat hoeft dus niets te kosten, behalve natuurlijk wat tijd en inspanning.

Leren om bij te blijven

We zijn in onze kenniseconomie gewend om te blijven leren. Bij de meeste beroepen verandert er steeds meer, zeker met de toenemende automatisering. Ook contentspecialisten kunnen niet om de veranderingen heen. Denk maar aan een Google-update, een nieuwe marketingterm als inbound marketing, scrummen en weet ik wat allemaal. Dan scheelt het als je het leuk vindt om bij te blijven.

Online leren

Een misschien niet nieuwe, maar wel steeds grotere aanbieder van leermateriaal is het internet. Je kan het zo gek niet bedenken of je vindt het online. Tutorials op YouTube, blogs van vakgenoten en online cursussen. Ik leer veel van het luisteren naar podcasts over content of contentmarketing. Als ik de tijd heb, zoals bijvoorbeeld tijdens de kerstvakantie, vind ik het heerlijk om een online cursus te doen.

Nieuwe certificaten

Een van de leuke dingen van de online cursussen is het behalen van nieuwe certificaten die je dan trots aan je LinkedIn-profiel of website kan toevoegen. Zo heb ik in mijn vakantie twee certificaten kunnen toevoegen: Inbound Marketing en Growth Driven Design. Beide in het Engels, behaald bij de HubSpot Academy. Daar hebben ze een aantal gratis cursussen die bestaan uit het kijken van video’s met aan het einde een test.

Inbound Marketing

De cursus Inbound marketing had ik al een keer eerder gedaan, maar het certificaat is maar een paar jaar geldig. Dat komt mede, omdat er op het vakgebied regelmatig iets wijzigt. Dus wil je ‘bijblijven’  dan is het goed om de cursus eens in de zoveel jaar te herhalen.

De cursus behandelt wat Inbound Marketing is, het ‘nieuwe’  marketing waarbij een organisatie niet alleen maar informatie zendt, maar vooral naar de klant kijkt. Inbound marketing deelt het hele ‘koopproces’  van een consument in vier delen in: de oriëntatiefase, de conversiefase, de afsluitfase en de behoudfase (wat ze de Delight-fase noemen). In elke fase van het proces heeft een consument behoefte aan andersoortige content en daar kun je als bedrijf op inspelen.

Growth Driven Design

Dit concept om een website te bouwen, gooit de ‘ oude’  methode van websiteontwikkeling overboord. In plaats van een lang proces ter voorbereiding van een website ga je aan de hand van onderzoek vrij snel over tot het bouwen van een raamwerk dat je door gebruikersonderzoek verder verbetert.

Beide cursussen zoemen in op persona’s en gebruikerservaringen. Erg leerzaam, al klinken de uitgewerkte voorbeelden toch vooral als een ideale wereld die ik nog niet zo ben tegen gekomen in mijn werkzame leven.

Naast de cursussen die ik heb gedaan, hebben ze ook cursussen voor SEO en contentmarketing. Die zijn wel allemaal in het Engels.

Nederlandse cursussen

Zoekend naar cursussen in het Nederlands kwam ik de site Learnit tegen. Ik ken het niet maar hoor graag als iemand hier ervaring mee heeft. Hetzelfde geldt voor de gratis cursussen van Soofos, een website die een breder aanbod heeft dan alleen contentmarketing en aanverwante onderwerpen.

Naast online cursussen geven veel bureaus, zoals Consigo, ook gratis workshops over bijvoorbeeld contentmarketing, Ook surfend op YouTube kun je de nodige webinars en kleine trainingen vinden.

Heb jij nog andere tips om gratis je kennis online bij te spijkeren?

0 Shares:
Dit artikel is 14.480 keer gelezen