Al weer een hele tijd geleden schreef ik over GetGlue, de social app waarmee je nader tot elkaar kunt komen op basis van welke films en tv-programma’s je bekijkt. Na een update bleek het GetGlue-icoontje ineens van mijn telefoonscherm verdwenen en – héél stilletjes – vervangen door TVtag. Waarom eigenlijk en wat is er veranderd?

Lijm

GetGlue zei indertijd mensen te willen verbinden op basis van welke films en tv-programma’s ze bekijken. Maar daar stopte GetGlue niet. Je kon je muzieksmaak met de wereld delen, maar ook een boek of een goede wijn. Natuurlijk, gezamenlijke interesses zorgen voor goede gespreksonderwerpen. Maar heel veel meer dan delen waar ik naar zit te kijken of luisteren is GetGlue voor mij nooit geworden – een enkele filmdiscussie op Twitter daargelaten. Het idee was goed – en het is inmiddels al lang aangetoond dat interessegebaseerde social media het goed doen. CircleMe doet het ook goed op dat gegeven. Toch kwam GetGlue niet echt goed uit de verf tussen al die grote social media. Aan het aantal Nederlandse fans zal het niet gelegen hebben. Ik kwam op een gegeven moment bijna al mijn Facebookvrienden én Twittervolgers weer op GetGlue tegen. Niet verwonderlijk, want Nederlanders zijn nu eenmaal early adopters, die met veel enthousiasme op nieuwe online ontwikkelingen duiken. Maar hoe veel voegde GetGlue nu eigenlijk toe? Voor wat betreft de gedeelde interesses (muziek, film en TV, wijn) hadden we Facebook al. De “lijm” wàs er dus eigenlijk al op het moment dat al mijn Facebookvrienden ineens GetGlue ontdekten. Muziek deelden we al via Spotify of Deezer, boeken via Goodreads of LibraryThing en je kon al lang “inchecken” bij een film op de IMDb, die ook al een tijdje zijn eigen app had. En je favoriete tv-programma’s kon je ook al op Facebook delen.

Interest based social media

Kennissen en nieuwe vrienden op basis van gezamenlijke interesses is natuurlijk al zo oud als de wereld. Mijn moeder spoorde mij vroeger aan om toch lid te worden “van een vereniging of zo”, omdat ze verwachtte dat haar dodelijk verlegen dochter zo wèl aan vrienden zou kunnen komen. Wat is immers een beter gespreksonderwerp dan een gedeelde interesse? Online professionals zijn al een tijdje getuige van die verschuiving naar interest based social media en de resultaten daarvan. Misschien was het bescheiden GetGlue zijn tijd wel vóór.

TV Discovery company

Door de recente samenwerking met i.TV neemt GetGlue een flinke stap vooruit. i.TV is in de Verenigde Staten bekend als de maker van een enorm populaire TV-gids app met zo’n slordige 15 miljoen abonnees. i.TV ontwikkelde eerder al “tweede scherm”- en social tv-toepassingen voor merken als AOL, Huffington Post en Entertainment Weekly. Zo’n enorm publiek is natuurlijk wel heel interessant voor GetGlue. Maar het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten. Met TVtag wint i.TV een nóg groter publiek voor zijn tv-gids en een directe aansluiting op nóg meer social media-gebruikers. Het gezamenlijke doel van TVtag en i.TV is om een krachtiger, toonaangevend “tweede scherm”- en social media-platform te creëeren voor consumenten en eindgebruikers, zo handig inspelend op de ontwikkelingen op het gebied van online video. Met TVtag kun je tv-programma’s bekijken en zelfs inplannen met je smartphone of tablet. Althans, als je in de Verenigde Staten woont.

Wat is er (niet) veranderd?

De link naar getglue.com werkt nog steeds, al is het nu tvtag.com geworden. De meest in het oog springende verandering is de vormgeving. Zowel de site als de app heeft een nieuw logo gekregen. Het is een vreemde gewaarwording om na de laatste update van GetGlue te ontdekken dat je oude, vertrouwde blauwe lijmpotje is vervangen door een rood icoontje dat lijkt op een televisiescherm. Wat mag je nog meer verwachten?

Net als bij GetGlue kun je bij TVtag inloggen met een e-mailadres óf met je Facebook-account, waardoor TVtag meteen gekoppeld is met Facebook en je TVtag-activiteiten op je Facebook-tijdlijn te zien zijn – als je dat wilt natuurlijk. Het is altijd de moeite waard om de gebruiksvoorwaarden even te bekijken vóór je overal akkoord mee gaat. Op het eerste gezicht is het meteen duidelijk: TVtag gaat over tv (en – indirect – over film). Maar ook over sport. We weten natuurlijk allemaal al lang dat sport “big” is in de Verenigde Staten. TVtag maakt het mogelijk je favoriete sportteams te volgen en geen wedstrijd meer te missen. De functies om muziek, boeken en wijnen te waarderen en te reviewen is verdwenen. Ik vraag me eerlijk gezegd af of daar veel gebruik van is gemaakt. Zoals eerder gezegd hadden we daar immers al andere social media voor.

De belangrijkste verandering is dan ook de interactieve Guide – het paradepaardje van i.TV, die behalve het actuele aanbod ook inspeelt op de programma’s en films die je in het verleden geliked hebt. Nieuwe programma’s ontdek je in de Trending Guide. Daar kun je zien waar je vrienden naar kijken. Met je favoriete zenders en sportteams en je ontdekkingen in Trending stel je makkelijk een maatwerk tv-gids samen, gebaseerd op jouw interesses (en die van je vrienden). Hier in Nederland hebben we natuurlijk nog niet zo veel aan deze mooie tv-gids omdat die alleen Amerikaanse uitzendschema’s aanbiedt. Wil je een online tv-gids kunnen raadplegen en de programma’s meteen online kunnen bekijken, dan zit je toch nog aan de app van je tv-aanbieder vast. En wàt je precies kunt bekijken hangt natuurlijk weer af van het abonnement dat je daarmee hebt afgesloten.

Er zijn nog steeds stickers te verdienen met inchecken op TVtag. De stickers van TVtag hebben bewegende afbeeldingen, anders dan de statische afbeeldingen van GetGlue. Behalve een koppeling met Facebook en Twitter kun je TVtag ook verbinden met je Tumblr-blog. In de preferences kun je aangeven welke updates je met welk social medium wilt delen en van welke activiteiten je een update wilt ontvangen (per e-mail of via de app). Nieuw is dat je in de voorkeuren nu een tv-aanbieder kunt selecteren, maar helaas moet je daarvoor nog in de Verenigde Staten wonen. Het locatieveld accepteert alleen een geldige U.S. postcode.

De feed op de startpagina doet vertrouwd aan, maar heeft wel degelijk een metamorfose ondergaan. Het ziet er allemaal nèt even iets strakker en gelikter uit (en vergelijkbaarder met concurrerende social media) met twee kolommen, waarin alle updates als blokjes worden weergegeven. Je kunt als gebruiker ook zèlf links over tv-programma’s en films delen met je TVtag vrienden. Alle updates in de feed kunnen geliked en gedeeld worden. TVtag geeft bovenaan de feed volgsuggesties. Daarbij kan het om eindgebruikers gaan, maar ook om tv-kanalen (zoals CBS of The Hallmark Channel). Net zoals bij GetGlue kun je nog steeds je waardering en reviews over programma’s en films wereldkundig maken. TVtag lijkt een volwassen(er) social medium geworden.

42bis GetGlue is now TVtag

Héél stilletjes

Ik kan de motieven voor de overname van GetGlue helemaal begrijpen. Ook ben ik er niet op tegen dat GetGlue is veranderd – als social platform moet je nu eenmaal de laatste ontwikkelingen volgen. Wat ik wel verrassend vind, is dat er nauwelijks media-aandacht is geweest voor deze toch wel opzienbarende verandering. Behalve het artikel van Mashable en een enkel e-mailtje in mijn mailbox is de overname door i.TV met stille trom bekend gemaakt. Misschien wel omdat beide partijen – naar eigen zeggen – er al zo lang mee bezig zijn geweest. Maar toch, gezien de gevolgen voor de gebruikers van GetGlue had ik iets meer toeters en bellen verwacht. TVtag heeft geen blog en ik heb echt even moeten zoeken naar het persbericht waarin de verandering bekend wordt gemaakt. TVtag gaat nergens in op het feit dat er nu alleen nog maar ingecheckt kan worden op tv-programma’s en films en je voorkeuren voor muziek, boeken en wijn niet langer meer gedeeld kunnen worden. In hun e-mail aan de gebruikers zeggen ze:

[…] We look forward to watching TV with you for many years to come!

Er is geen bal op de TV

Door de fusie met iTV kan TVtag nu online TV en een interactieve tv-gids aanbieden. Helaas voor ons alleen nog in de Verenigde Staten, en ik ben benieuwd of een dergelijk initiatief ook in Nederland voet aan de grond kan krijgen met al die belangrijke spelers op de entertainmentmarkt. Netflix is natuurlijk al een tijdje “geland” in Nederland, net als het vergelijkbare WappZapp. Natuurlijk zitten onze grote kabelaanbieders ook niet stil. Het wachten is – wat mij betreft – op een samenwerking tussen zo’n Nederlandse kabelaanbieder en i.TV. Want het idee van online tv kijken on demand spreekt me al een tijdje aan. Mits het aanbod natuurlijk overeenkomt met de vraag! Misschien komt dan eens de dag dat tv-aanbieders begrijpen dat de kijker zèlf wil kunnen kiezen uit een aanbod zonder beperkingen of allerlei extra kosten. Dát is pas vrijheid!

0 Shares:
Dit artikel is 9.306 keer gelezen