Netflix is in september met veel bombarie in Nederland gelanceerd.  Het ‘all-you-can-eat’-model zou in tv-land alles op zijn kop zetten. Maar is dat ook zo gebeurd?
Zelf heb ik het ook uitgeprobeerd.  Heb ik na een maandje nog wel honger?

Een maandje op proef

Ik koos voor een maandje Netflix op proef omdat ik toch wel heel benieuwd ben. Ik ken mensen die in de eerste weken nachtenlang hun favoriete tv-series bekeken, zij waren meteen verkocht.  Ook bij 42Bis zag ik de verwachtingsvolle reacties op de komst van de streamingdienst.  Ik heb zelf even afgewacht tot de storm zou luwen.

Werking

Na een korte aanmelding  op de site was ik verrast door de goede werking van de app op tv.
Zonder hapering komt er een prima beeld tevoorschijn. De bediening en het zoeken naar films en series zijn simpel. Alleen de ondertitels vind ik wel wat klein, maar dat blijkt per device te verschillen: op mijn tablet zijn ze wel lekker groot en duidelijk.

Aanbod

Meteen duik ik in de zoekfunctie om door te spitten of mijn favoriete films erbij zitten. Hoe zit het met die oude series die ik nog wel eens wil zien, een nieuwe film, vind ik die ook? Na een uurtje zoeken valt de oogst me toch wel wat tegen.
Inderdaad, ik kom wat leuke oude series tegen (The Office, Twin Peaks, Extras) maar ik mis toch ook veel van mijn oude favorieten.  Waarom geen Miami Vice? ER? La Piovra? Films staan er genoeg op, maar er zijn nauwelijks films bij die ik niet al veel eerder heb gezien. Nieuwe films of series zijn nauwelijks te vinden, het zal wel een rechtenkwestie zijn. Op internet staat wel een actuele lijst van het aanbod op Netflix.

Hoe doet Netflix het?

Zijn er nog mensen die naar de kabel kijken of heeft iedereen de kabelaars de deur gewezen?
Aardig wat kijkers lijken intussen de weg gevonden te hebben naar de tv-streaming service van Netflix. Precieze cijfers zijn er nog niet, kabelaar UPC geeft aan dat 5 tot 10 procent van het dataverkeer wordt verbruikt door Netflix, dan zijn er in ieder geval kijkers. Kijkcijfers zijn er niet van Netflix.  SKO (Stichting Kijkonderzoek) meet ze (nog?) niet en het bedrijf zelf geeft ze niet. De kijkcijfers van de laatste maanden van de ‘traditionele’zenders laten ook geen spectaculaire daling zien van het aantal kijkers.

Alternatieven

De toegevoegde waarde van Netflix is er zeker: het is makkelijk, ziet er mooi uit en is zeker niet duur. Toch zijn er alternatieven. Veel programma’s van de publieke omroep en de commerciële omroepen kijk ik via de apps van ‘Uitzending gemist’ en ‘Gemist.’  Dan mis ik bijna niks.
En nieuwe films? Nog steeds is het doodsimpel om die van internet te halen en ook nog eens gratis.  Gratis blijft voor mij toch altijd een toverwoord.
Alleen die oude series…… zal ik die dan in de winkel moeten kopen, of eh…. toch maar gratis downloaden?

Heb ik nog honger?

Mijn conclusie is dat mijn honger slechts lekkere trek was en die is meestal al snel gestild. Het zag er alleen lekker uit…
Voor mij geen abonnement, natuurlijk sta ik wel open voor betere alternatieven.

 

 


Geschreven door