Er is veel aan de hand in Google land. De een na de andere update schiet uit de grond en ook YouTube ontspringt de dans niet. Zo zijn op 5 juni alle YouTube kanalen overgegaan op de nieuwe One Channel en zijn er betaalde YouTube kanalen in het leven geroepen. Zoals bij elke verandering zijn er zowel voor- als tegenstanders van deze veranderingen.

YouTube One Channel

Met het “oude” design van YouTube kanalen had je als bedrijf de mogelijkheid om het kanaal volledig van huisstijl te voorzien. Nu alle kanalen op 5 juni over zijn gegaan op One Channel is dat een stuk moeilijker geworden. De enige mogelijkheid om enige huisstijl toe te passen zit in de zogenaamde “channel art image”, vergelijkbaar met de Facebook omslagfoto. Verder kun je heel minimaal links toevoegen naar andere (social) kanalen. Maar van echte branding kun je niet meer spreken. One Channel heeft 1 groot voordeel: namelijk dat het volledig responsive is.

one channel

Branding met gadgets

Wil je jouw YouTube kanaal toch meer meegeven van jouw merk? Dan zul je gadgets moeten gaan gebruiken. Een gadget is een webapplicatie die, na goedkeuring van YouTube, ingesloten kan worden op een YouTube kanaal. Je kunt zelf een gadget ontwikkelen of gebruik maken van zogenaamde pre-approved gadgets.

Betalen voor YouTube kanalen

Sinds 9 mei dit jaar is YouTube aan het experimenteren met een aantal betaalde kanalen. Dit zijn kanalen waar je maandelijks een bedrag van $0,99 voor betaald. Vervolgens mag je onbeperkt video’s kijken. Je hoeft niet direct te betalen. Je kunt elk kanaal 14 dagen gratis uitproberen. Voorbeelden van de betaalde kanalen kun je hier vinden.

Volgens YouTube doen ze het voor de gebruikers:

Today, there are more than 1 million channels generating revenue on YouTube, and one of the most frequent requests we hear from these creators behind them is for more flexibility in monetizing and distributing content. We’ve been working on that and wanted to fill you in on what to expect.

Maar daar is niet iedereen het mee eens:

What about the little guy?

Er is zeker wat voor te zeggen. Ergens heeft Bryarly zeker een punt. Tussen al het geweld van de groten op YouTube met budget voor branding en betaalde kanalen is er weinig ruimte voor de “little guy”. En dat is jammer, want juist die kleine kanalen die zijn begonnen, just for fun, hebben YouTube gemaakt tot wat het nu is. Maar goed, voor niets komt de zon op en daar speelt YouTube nu op in.

Wat vind jij? Ga jij mee met de Bryalry of met YouTube? Krijgen getalenteerde kinderen niet meer de kans om uit te groeien tot popsterren? En is er geen plaats meer voor amateur kookshows? Ik lees graag wat jij ervan vindt in de reacties.

0 Shares:
2 comments
  1. Ook kleine vissen krijgen nog een kans. Mijn comedykanaal Nieuwsfreaks heeft amper abonnee's en nauwelijks kijkers. Toch mag ik livestreamen via YT. Kortom, af en toe glipt er een kleintje door het net. En nu maar hopen dat ik kan uitgroeien tot een vette vis.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.932 keer gelezen