Maandag 27 mei keek ik naar het mooie programma van Giel en co op Nederland 3: De Beste Singer Songwriter 2013. En al dacht ik vorige week nog dat het niet veel beter of origineler kon worden dan Demira, met haar hippe hoed en vreemde accent, toen Maaike begon te zingen werd ik stil. Dit liedje schittert door eenvoud.

2 miljoen vs 200.000

Inmiddels hebben meer dan 2 miljoen mensen de video bekeken op Youtube. Ter vergelijking: de video van Maaike haar medekandidaat Michael, uit dezelfde aflevering en ook met een zeer bijzondere klank, is ongeveer 277.000 keer bekeken. Ook niet slecht, ik kan er alleen maar van dromen, maar toch iets anders dan 2 miljoen. Zo’n klein liedje, met zo’n groots effect. Nog niet gezien? Eerst doen dan!

Puur & eerlijk

Het zette me aan het denken, het succes van Maaike. Zo’n klein liedje dat zoveel teweegbrengt. Mijn Facebook stond er vol mee, Youtube mailde dat dit afgelopen week 1 van de populairste video’s was. Ik kon niet om Maaike heen de afgelopen week!

Waarom zijn mensen zo onder de indruk van dit liedje? Is het omdat Giel en Sanne samen zaten te snikken op de bank, omdat ze het bracht met zo’n mooie rustgevende glimlach? Ik vind zoveel aspecten goed aan dit liedje en dit optreden. Aspecten waar je op meerdere vlakken iets van kunt leren zowel als persoon als in commercieel opzicht. Het ging puur om het liedje en de tekst. Alles was echt. We keken recht in de ziel van Maaike. En zij in die van ons. Het gevoel dat zij creëert met zo weinig middelen, dat vind ik bewonderenswaardig. Transparantie en eerlijkheid, dat is waar men naar verlangt. In een tijd waarin alles gemaakt en bedacht kan worden, waar “the sky the limit is”, daarin blijkt toch iedereen nog steeds onder de indruk te raken van oprechtheid, van iets dat je echt raakt. Iets simpels, iets kleins. Mooi vind ik dat.

0 Shares:
1 comment
  1. Blijkbaar heb ik onder een steen geleefd maar ik heb het liedje nog niet gehoord en gezien. Maar door jouw blog ken ik wel het effect. Fijne blog @Joyce.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.500 keer gelezen