De derde netwerkbijeenkomst van Webshop Wednesday had dit keer als thema een wat droger, maar heel actueel onderwerp; de nieuwe cookiewetgeving. Waar de bijeenkomst begon met advies en tips van juridisch adviseur Peter Kager en Martijn Hos van Thuiswinkel.org, eindigde het vanuit de zaal in een oproep om met z’n allen een revolutie te weeg te brengen: weg met die ingewikkelde, dure nieuwe cookiewet!

Wat voor cookies bakt deze wet?

Sinds 5 juni 2012 gelden er nieuwe regels voor het plaatsen van cookies op de computer of andere apparatuur van de consument en het uitlezen van gegevens daarvan. Peter Kager vertelt in vogelvlucht de ins en outs van de cookiewet. Iedereen met een website die zich op Nederlandse bezoekers richt, moet voldoen aan de wet.

De cookiewet bestaat uit twee elementen:
– Informatie geven aan de bezoeker over het gebruik van cookies op een site.
– Toestemming vragen aan de bezoeker voor het gebruik van cookies.

En hoe weet je als bezoeker nu of een site gebruik maakt van cookies? Dat kun je eenvoudig en snel checken via de Cookiechecker.

“Nog geen enkele website voldoet volledig aan de wet”

Er is nog geen één website in Nederland die volledig aan de cookiewet voldoet, aldus Peter Kager. De wet is dan ook ingewikkeld en de naleving ervan kost geld. Naast de kosten van de implementatie, is het afschrikken van bezoekers de waarschijnlijk nog grotere kostenpost. Met conversieverlies, oftewel minder verkopen, tot gevolg.

Al vrij snel kwam tijdens de presentatie van Peter Kager de vraag op of internetgebruikers nou zo blij zijn met deze nieuwe cookiewet. Een essentiële vraag, aangezien de wetgeving juist is ingevoerd om deze gebruikers te ‘beschermen’ tegen oneigenlijk gebruik van hun persoonsgegevens. Het antwoord ligt waarschijnlijk ergens in het spectrum van: Niet echt of echt niet, want bezoekers moeten op een website extra handelingen verrichten om de cookies te accepteren of te weigeren.

De OPTA die de naleving van de cookiewet doet, mag €450.000 aan boetes uitdelen als de wet niet wordt nageleefd. Maar of ze die snel gaan uitdelen is de vraag, aangezien ze zélf ook nog met de wet worstelen.

De lobby van Thuiswinkel.org

Martijn Hos, public affairs manager bij Thuiswinkel.org vertelt hoe Thuiswinkel de strijd aan gaat tegen de cookiewet. Op 24 oktober jl. hebben zij een brief naar Eurocommissaris Kroes gestuurd waarin ze onder andere verwijzen naar de uitzonderingspositie die Nederland inneemt in Europa. Wij hebben als enige zo’n strenge wet, die ook afwijkt van de Europese richtlijn. Er lijkt wat draagvlak te komen binnen de Tweede Kamer om de wet te versimpelen, maar dat is slechts een kleine opening…

Liever chocolade cookies

Dus dan is de vraag, waarom gaan we er niet écht tegenin? Want de voorkeur gaat toch uit naar chocolade cookies, zo blijkt na enige rondvraag in de zaal. Webshops, verenig u en trek ten strijde!
Ben jij ook geen fan en wil je meestrijden tegen deze wet? Geef je op bij het “Give me back my cookies”-team en je wordt op de hoogte gehouden van de plannen om de cookiewet een halt toe te roepen.

 

 

 

 

 


Geschreven door