Het is natuurlijk preken voor eigen parochie, maar ik ben niet voor niets overgestapt van tekst(schrijven) naar tekenen. De ontdekking van zakelijk tekenen was voor mij echt een Eureka-moment, er viel een soort lawine op zijn plek. Maar waarom dan? Wat houdt zakelijk tekenen nu precies in en waarom ben ik ervan overtuigd dat jij daar iets mee moet in je business? In dit artikel neem ik je mee.
Wat is zakelijk tekenen?
Een zakelijk tekenaar zet informatie om naar beeld (en een klein beetje tekst). Eenvoudig beeld wel te verstaan; een simpele, doeltreffende tekening, niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Nachtwacht van Rembrandt. Het doel is namelijk om informatie te verhelderen. In één oogopslag zichtbaar te maken waar iets over gaat. En dan is het de kunst alléén de kern van het verhaal te raken met je tekening en niet te verzanden in details. Het is net communicatie, maar dan visueel :-)
Zakelijk tekenen wordt veelal ingezet in een werkomgeving, maar als je er eenmaal aan begint, zie je dat je het ook kunt inzetten om je gezin op rolletjes te laten lopen. Maar daarover in een ander blog eens meer.
Voorbeelden van zakelijke tekeningen
De meest herkenbare vormen van zakelijke tekeningen zijn natuurlijk grafieken, iconen en infographics.
Maar je kunt veel meer verhelderen, verbinden en verfraaien met tekeningen. Denk aan:
- Missie, visie, strategie, (persoonlijke) doelstellingen en mijlpalen
- Kernwaarden en gedragscodes
- Je teamkracht, kwaliteiten, complimenten en merchandise (t-shirts, mokken, muismatten, etc.)
- Vergader- en gespreksverslagen (live of achteraf)
- Rapportages, en managementsamenvattingen
- Kaders, afspraken en processen
- Contracten en secundaire arbeidsvoorwaarden
- Gespreksformats (feedback, reflectie, etc.)
- Vergaderagenda’s, programma’s en planningen
Wat zijn de voordelen van zakelijk tekenen
De lijst met voordelen is echt eindeloos, maar ik pik er voor nu vijf uit:
- De hersenen van je doelgroep zijn er dol op.
Ja, ook de jouwe. Uit onderzoek blijkt dat wij allen nog steeds beelddenkers zijn of we nu willen of niet. Onze hersenen zijn er nu eenmaal op gebouwd om visuele informatie razendsnel te verwerken.Wist je dat we tekst in ons hoofd omzetten naar beeld? Het woord watermeloen krijgt betekenis als we zo’n groen ding met roze binnenkant voor ons zien. Niet voor niets is storytelling zo’n succes. En wat we voor ons kunnen zien, onthouden we beter. Onze hersenen maken meer verbindingen als ze tekst en beeld zien en die imprint blijft dus beter hangen. - Het structureert en innoveert je denken.
Probeer in je hoofd maar eens een proces uit te denken. De kans is groot dat het je veel energie kost en dat je ergens een stap overslaat. Teken je dit uit, dan hoeft je brein minder hard te werken om de boel te structureren. Daarmee maak je capaciteit vrij om verder te denken.Fouten worden letterlijk zichtbaar en je komt wellicht nog op nieuwe ideeën ook. Want door tekst en tekening te combineren zet je verschillende delen van je hersenen aan het werk. Dat maakt dat er meer verbindingen worden gelegd in je brein, waardoor de kans groot is dat je nieuwe verbanden legt. Je wordt er dus creatiever of ruimdenkender van. - Iedereen kan het leren.
Althans het tekenen. Dat is – in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken – niet het moeilijkste aan het werk. Als je leert kijken langs het visuele alfabet en je ziet dat vrijwel alles in basisvormen is op te breken, kun je alles tekenen. Echt. Details en realisme zijn niet nodig, onze hersenen zijn zo slim, dat als ze de context weten, ze de rest vanzelf invullen. Logisch ook, want je wilt een beer op zijn contouren kunnen herkennen en niet pas als als je zijn snorharen kunt tellen.En natuurlijk, na het tekenen komt wel de vraag wát je precies gaat tekenen. En om daar achter te komen moet je kunnen luisteren, filteren, analyseren, doorvragen, en hoofd- en bijzaken kunnen scheiden. Zodat alleen de kernboodschap overblijft. Dat is een vak apart en dat verstaat de een beter dan de ander. Maar hey, er moet ook werk overblijven voor mijn collega’s en mij. - Het verbindt.
Zeker als je samen met je team een verhaal vormt en samen een tekening opbouwt, voelen mensen zich erbij betrokken. Je maakt letterlijk zichtbaar dat je hebt gehoord wat de ander zegt. Hoe krachtig is dat?Door diezelfde zichtbaarheid der dingen, kun je ook het gesprek aan over wat er achterligt. Goed ingezet is zakelijk tekenen een ontzettend goede gespreksstarter. En goede, open communicatie is de basis van verbinding. - Het is superflexibel.
Je kunt op ieder moment een – precies passende – tekening maken om je verhaal te versterken. Een tekening is bovendien aan te passen als er later iets verandert. Zet dat maar eens af tegen het gebruik van bijvoorbeeld foto’s (ok, met AI is er tegenwoordig meer mogelijk, maar toch).En natuurlijk kost het maken van een tekening ook tijd, zeker als deze complexe informatie moet versimpelen. Maar kijk maar eens hoeveel uren je kwijt bent aan het doorzoeken van een beeldbank. Dat is én rotwerk, én het levert meestal maar matig resultaat. Tekenen is echt veel leuker.
Waarom zou je iets met zakelijk tekenen moeten?
Mocht je je dat nog afvragen na het lijstje voordelen dat ik net genoemd heb, dan zijn er nog een paar argumenten.
De generaties die de werkvloer nu betreden, zijn meer dan ooit gewend aan kort, krachtig en snel beeld. En dat zal niet minder worden, maar alleen maar meer, kijk maar naar alle social media en apps van tegenwoordig. Diezelfde generaties willen graag weten waar ze hun werk voor doen. Welke impact het maakt. Maar je visie, missie en strategie in een Word-document – of nog erger: Powerpoint – vol tekst? De kans is klein dat ze het doorworstelen, klein dat ze er iets bij voelen en nog kleiner dat ze het onthouden.
Een gemiste kans, zeker met de krapte op de arbeidsmarkt. Iemand binnenhouden is op dit moment – en zeker nog de komende jaren – vele malen goedkoper dan een nieuwe medewerker zoeken.
Daarnaast is visueel (samen)werken, waarbij je de kracht van zakelijk tekenen helemaal omarmd, ook gewoon heel erg leuk. En wie met plezier werkt blijft langer hangen, is productiever en creatiever en weet ook anderen binnen te halen. En dat is dan niet nodig omdat je mensen weglopen, maar omdat je bedrijf zo lekker groeit. Win-win-win toch?