Met 2,6 miljard gebruikers van sociale media wereldwijd in 2018, bieden sociale netwerken unieke mogelijkheden voor elke organisatie, dus voor die van jou. In dit blog heb ik 8 tips voor je om het publiceren via social media soepel te laten verlopen.

Geschreven door Mia Schulz, Online Marketeer bij OBI4wan

De meeste organisaties hebben socialmediamarketing tot een integraal onderdeel van hun marketingmix gemaakt. Om relevant te blijven en zich te onderscheiden van de rest moet nieuwe content regelmatig – in sommige gevallen zelfs meerdere keren per dag – op verschillende netwerken worden gepubliceerd. Dit is een uitdagende taak die veel tijd en moeite kan kosten als je geen goede strategie hebt. Daarom hier 8 tips om het je makkelijk te maken.

1. Definieer rollen

Of je nu een heel socialmediateam hebt of niet, het is handig om rollen te definiëren. Wie komt met contentideeën, wie beheert de contentkalender, wie maakt de content en wie is verantwoordelijk voor het plannen en publiceren van de socialmediaberichten op de verschillende netwerken? Denk ook na wie binnen de organisatie nog meer toegang nodig heeft tot de contentkalender. Zo moet het webcareteam bijvoorbeeld ook geïnformeerd worden over wat er gepubliceerd wordt, om voorbereid te zijn op eventuele vragen of reacties op de inhoud.

2. Creëer een workflow

Zodra je de rollen hebt gedefinieerd, is de volgende stap het opzetten van een workflow die het proces beschrijft van het maken, bewerken en goedkeuren tot het plannen en publiceren van de inhoud. Een goede workflow zorgt ervoor dat je een constante stroom van content hebt voor publicatie op social media.

3. Plan je content vooruit met een contentkalender

Door je socialmediakalender ruim van tevoren te plannen, zorgt je ervoor dat je berichten van hoge kwaliteit zijn en in lijn met de algemene strategie. Zo heb je voortdurend waardevolle content in de aanbiedingen heb je geen gaten en mis je geen belangrijke zakelijke data zoals de lancering van een product, evenementen en vakanties.

4. Laat ruimte open voor spontaniteit

Het is goed om vooruit te plannen, maar bedenk ook dat social media belangrijk zijn voor verspreiding van wat er nu gebeurt. Spontane posts over dingen die op dit moment plaatsvinden kunnen een hoop engagement creeëren, dus laat hier ruimte voor in je socialmediaplanning. Haak in op een relevante gebeurtenis en laat zien dat je up-to-date bent over wat er rondom je organisatie speelt. Zorg ervoor dat je openstaat voor interactie op dit soort momenten. Een voorbeeld hiervan is de ‘Bring your kids to work day’ bij OBI4wan. Een bericht over deze gebeurtenis zorgde voor veel engagement op de LinkedIn-post over dit moment.

5. Gebruik een socialmedia-publishing-tool

Vergeet niet hoeveel tijd het kost om elke dag op elk platform handmatig content in te plannen op een bepaald tijdstip. Met het groeiende aantal socialmediaplatformen wordt dit al snel een fulltimebaan. Een publishing-tool helpt je om de efficiëntieslag te maken voor het inplannen van jouw socialmediacontent via 1 platform. Dit bespaart niet alleen heel veel tijd, maar zorgt er ook voor dat je kunt inplannen op elk gewenst moment, dus ook na sluitingstijd.

6. Houd je geplande content in de gaten

Zorg ervoor dat je de geplande content in de gaten houdt en dit aanpast of verwijdert waar nodig. Er zijn scenario’s denkbaar waarin geplande content plotseling ongepast of verkeerd geïnterpreteerd wordt. Een voorbeeld hiervan is in tijden van crisis, bijvoorbeeld door een schandaal rondom jouw producten of een ingrijpende gebeurtenis zoals een ramp. Je wil bijvoorbeeld ook niet die organisatie zijn die op 4 mei tussen 20.00 en 20.02, tijdens de dodenherdenking, nog geplande content publiceert. Nog steeds gaat er elk jaar wel een organisatie de mist in, wat voor veel negatieve reacties zorgt.

Meer weten over crisismanagement? Lees het in ons laatste artikel.

7. Vergeet niet om de interactie aan te gaan

Fijn! Je hebt je strategie en workflow voor jouw socialmedia-publishing uitgewerkt en je hebt genoeg content om te delen met je publiek. Maar het werk stopt daar niet. Op het moment dat je content de wereld in stuurt, is het ook de bedoeling dat je de reacties hierop opvolgt. Het is belangrijk om contact te houden en eventueel proactief te reageren op jouw doelgroep. Social media is, in tegenstelling tot wat veel organisaties denken, nog steeds tweerichtingsverkeer. Bouw zorgvuldig aan je community en laat de kansen niet onbenut!

8. Analyseer je gepubliceerde content

Socialmedia-analytics helpen je om erachter te komen hoe jouw posts presteren op de verschillende kanalen. Gedurende je werk leer je wat de juiste content en format is voor het juiste kanaal. Misschien kom je erachter dat jouw infographics het heel goed doen op LinkedIn, terwijl GIF’s en video’s populair zijn op Facebook. Elk kanaal heeft zijn eigen karakteristieken. Weten waar je content goed werkt helpt je om de kracht van elk kanaal te benutten.

Welke inzichten zou jij willen delen met andere organisaties? Laat het me weten in een reactie op dit artikel.


Geschreven door