Met behulp van ruim 200 miljard gebruikerssessies heeft het mobile analytics bureau Flurry een rapport gemaakt van het gebruik van mobiele applicaties in 2014. Het gebruik groeit met dubbele cijfers. Wat we doen? Winkelen en werken.

Wat zo prettig is aan dit onderzoek, is dat de onderzoekers nu eens niet alleen het aantal downloads van apps hebben zitten turven, maar gekeken hebben naar het openen van een app. Dit is een belangrijk verschil. Het downloaden van een app betekent immers niet dat iemand de app ook daadwerkelijk gebruikt. Je hebt er geen zicht op of iemand de app direct weer verwijdert, of dat het icoontje ergens op het laatste tabblad staat te verstoffen. Daarom moet je claims van organisaties die zeggen dat hun app ‘duizenden keren is gedownload’ altijd met een korreltje zout nemen. In dit geval, keken de onderzoekers van mobile analytics bureau Flurry naar de actieve sessies. Er werd pas geteld als een app geopend en gebruikt was.

Wat we mobiel doen

Het gebruik van mobiele apps steeg in 2014 gemiddeld met 76%. In het rapport wordt een onderverdeling gemaakt in type apps: Gaming, productiviteit, reizen, sport en meer. Twee categoriën steken qua groei met kop en schouders boven de rest uit: Lifestyle & shopping en Utilities & productivity. Dit laatste wijten de onderzoekers vooral aan het beschikbaar komen van de mac-daddy van productiviteitsomgevingen: Microsoft Office. Niet alleen op mobiele Windows apparaten kan je nu in je vertrouwde Word knutselen, maar ook op de smartphones en tablets die draaien op Android en iOS.

State of Mobile 2014 Flurry Analytics

Online kletsen

Het gebruik van messaging apps stijgt nog steeds. Met name de Aziaten met hun LINE en WeChat zijn hierin belangrijk. We zullen zien of deze platforms overvloeien naar onze westerse telefoons. Reden te meer voor organisaties om contact via messaging beter te onderzoeken, zoals Coolblue en Gemeente Terneuzen momenteel al doen.

Wat opvalt, is dat juist de ‘nuttige’ apps de meeste groei doormaken en traditioneel belangrijke categorieën als gaming en entertainment terugvallen. Het lijkt erop dat mobile devices meer en meer een verlengde worden van ons leven, waar ze vroeger nog vooral afleiding en plezier verzorgden.

Ecommerce: richt je op de ochtendspits

Shopping is de winnaar van 2014. Omdat dit type app zo enorm in populariteit is toegenomen, keken de onderzoekers in wat meer detail naar ons mobile winkelgedrag. Wat blijkt: we winkelen vooral mobiel als we niet thuis zijn (duh) en doen dat het meest in de vroege ochtend. Het tweede is interessanter: werk je voor een retailer, dan is het dus van belang tijdens de ochtendspits je best te doen richting klanten. Dát is het moment dat de meesten van ons blijkbaar online aan het winkelen zijn.

Hier kan je het hele rapport lezen: Klik klik!

Komt het overeen met je eigen appgebruik?

0 Shares:
3 comments
  1. Hallo,

    Jammer dat er geen onderscheid wordt gemaakt in de cijfers omtrent het gebruik van de mobiele telefoon als het gaat om de man of vrouw.
    Zijn daar gegevens over voorhanden?

  2. Hi Paul,
    In het genoemde onderzoek niet. Mijn gok is dat de onderzoekers geen toegang hadden tot persoonlijke gegevens van de app-gebruikers, of hier niet over willen/mogen publiceren. Het aggregatieniveau dat gekozen is zal dus te maken hebben met privacy richtlijnen.

    Overigens heeft hetzelfde bureau wel eens gekeken naar mobile gaming gedrag tussen mannen en vrouwen:

    http://www.flurry.com/blog/flurry-insights/mobile-gaming-females-beat-males-money-time-and-loyalty#.VL-6vaNojq5

  3. Hi Annemarie,
    Weet jij waar dit onderzoek gedaan is? Ik denk niet dat dit over (alleen) Nederland gaat?

Comments are closed.

Dit artikel is 19.562 keer gelezen