Een handjevol ‘influencers’ mocht al op LinkedIn  langere posts delen. Nu kan iedere LinkedIn gebruiker publishen op het platform. Mensen maken hier dankbaar gebruik van. Hoe werkt het?

Beschikbaarheid publishing

Correctie: bijna iedere LinkedIn gebruiker kan auteur zijn. Vooralsnog alleen mensen die hun LinkedIn op Engelstalig hebben ingesteld. LinkedIn verwoordt dit zelf als “Only English-language posts can be published at this time”. Dat is dus niet waar. Ik heb mijn LinkedIn profiel weliswaar op Engels staan, maar dat weerhoudt mij er niet van om mijn post gewoon in het Nederlands te schrijven. Hoe dan ook, je krijgt een bericht op je homepage op het moment dat de functie ook voor jou beschikbaar is. En je kunt het nog even checken bij het veld waar je statusupdates plaatst: daar verschijnt een potloodje als je kunt publishen.

post status

Langere houdbaarheid

LinkedIn spreekt van ‘long-form posts’ ten opzichte van statusupdates. Zodra je een artikel hebt gepubliceerd, is deze zichtbaar op je profielpagina in de posts sectie. Statusupdates verdwijnen, de long-form posts niet. Daarnaast is het interessant dat de long-form posts zowel via LinkedIn te vinden zijn, als daarbuiten. Iemand hoeft dus niet een LinkedIn profiel te hebben om toch jouw content te vinden.

Distributie van long-form posts

Zodra je een long-form post publiceert, krijgen je connecties en volgers een notificatie. Bijzonder irritant vind ik persoonlijk. Kijk ik namelijk naar mijn netwerk, dan delen we lang niet altijd dezelfde interesses. Aan de andere kant is het wel een makkelijke manier om je artikel onder de aandacht te brengen. Als ontvanger van deze notificaties kun je ze overigens wel uitzetten.

Je connecties zijn automatisch volgers, maar volgers hoeven geen connecties te zijn. Dit zijn bijvoorbeeld mensen die een post van jou hebben gezien en het zo interessant vonden dat ze graag van jouw updates op de hoogte blijven. Daarnaast wordt je artikel organisch verspreid doordat mensen liken, reageren en delen. Dit vergroot meteen de kans dat jouw artikel in de Top Posts van LinkedIn verschijnt, of in Pulse.

Via een geheimzinnig algoritme en, zoals LinkedIn zelf aangeeft, ‘andere’ variabelen bepaalt het netwerk welke long-term posts van zulke hoge kwaliteit zijn dat ze ook buiten het eigen netwerk van de auteur verspreid moeten worden. Dat kan via LinkedIn Pulse zijn, of per e-mail. Maar LinkedIn geeft geen garanties hierover. Het is me eerlijk gezegd ook niet duidelijk of je hier als auteur een melding van krijgt. Ook is onduidelijk of je een seintje krijgt wanneer LinkedIn jouw content gebruikt om op partnersites LinkedIn onder de aandacht te brengen.

Voorwaarden long-form post

Je blijft zelf eigenaar van de content die je plaatst op LinkedIn. Het netwerk mag deze wel verspreiden en advertenties verkopen op pagina’s waar jouw content staat. Daarnaast mag LinkedIn posts en zelfs je account verwijderen wanneer je bijvoorbeeld te actief reclame maakt of copyright schendt. Wil je alle details weten over de long-form posts? Bezoek dan het Help Center van LinkedIn.

Waarom publishen?

LinkedIn hoopt met deze functie DE plek te worden om professionals beter te maken. Maar laten we eerlijk zijn, uiteindelijk hoopt LinkedIn natuurlijk op meer verkeer. Oftewel, gebruikers hebben meer redenen nodig om het platform te bezoeken naast het updaten van de profielpagina en vacatures zoeken. En dan kun je weer advertenties verkopen…

Maar waarom zou je als LinkedIn gebruiker publishen? Eigenlijk om dezelfde redenen waarom je blogt: online profilering, kennisdeling et cetera. De reden om dat via LinkedIn te doen kan bijvoorbeeld zijn om meer bereik te krijgen. Ik heb dit zelf getest door een post die ik op 42bis plaatste ook via LinkedIn te delen. De pageviews op 42bis zijn echter veel hoger dan op LinkedIn, maar via het platform is het artikel wel veel vaker gedeeld. Hoe dit voor jou, of zelfs per post, uitpakt is van veel variabelen afhankelijk: op welk ander kanaal publiceer je, komt daar überhaupt verkeer, is het wel een goed stuk? Wel is het zo dat de post vrij prominent bij je netwerk onder de aandacht wordt gebracht (via de notificaties). Mijn ervaring is dat mensen die je persoonlijk kent, eerder zullen reageren op je blog. Ik heb weliswaar minder views op precies dezelfde blog op LinkedIn als op 42bis, maar wel meer reacties.

statistiek

Medewerkers en publishen

Mochten medewerkers van een bedrijf de publish functionaliteit gebruiken, dan heeft een bedrijf hier niet direct baat bij. Vanuit een company page is het namelijk niet mogelijk om de long-form post door te plaatsen, dus dit moet alsnog via een link. Hopelijk heeft degene die publiceert wel netjes de bedrijfsnaam in zijn of haar profiel staan, maar de verbinding met de organisatie is klein. Het is vooral persoonlijke profilering en wat dat betreft heeft LinkedIn met long-form posts voor de organisatie dezelfde waarde als ieder ander kanaal waarop gepubliceerd wordt.

Kortom, ik ben nog niet helemaal overtuigd van het voordeel dat ik potentieel ga halen uit de nieuwe functionaliteit. Maar omdat mijn nieuwsgierigheid wint, post ik deze blog toch weer vrolijk op zowel 42bis als LinkedIn om te zien wat er gebeurt. En ik ben erg benieuwd hoe jij tegen de long-term posts aankijkt. Heeft het voor jou toegevoegde waarde?

0 Shares:
2 comments
  1. Kim, dank je wel voor dit artikel. Ik heb meteen naar het lezen ook een (42bis.nl) post geplaatst op LinkedIn. Ik ben er zelf heel erg blij mee met deze ontwikkeling. Het geeft zoals jij schrijft alle LinkedInners de kans op je te profileren in jouw netwerk.

    Wat door deze update door LinkedIn ook zichtbaar is geworden is hoe groot het netwerk van de post plaatser precies is. Vroeger zal je alleen 500+ maar nu kan je zien hoe groot het netwerk daadwerkelijk is.

    We gaan het zien wat deze ontwikkeling uiteindelijk voor ons gaat betekenen.

Comments are closed.

Dit artikel is 24.809 keer gelezen