Bruiloftstaarten, opruimtips en tijdverspilling. Dat is waar de meeste mensen aan denken als je ‘Pinterest’ zegt. Begrijpelijk, maar niet altijd waar. Slimme ondernemers gebruiken het digitale prikbord om hun bedrijf te promoten.
Wat begon als gezellig tijdverdrijf voor visueel ingestelde consumenten, wordt steeds meer een marketing tool voor ondernemers. Pinterest is een slimme manier om je doelgroep te bereiken en ze de informatie te geven die ze interessant vinden en willen delen.
Laat zien waar je voor staat
Het visuele aspect maakt Pinterest heel geschikt om een sfeer neer te zetten. Die hoeft niet per se te bestaan uit de producten of diensten die jij aanbiedt, maar gaat meer om een algeheel beeld. Een reisbureau plaatst bijvoorbeeld niet alleen foto’s van dat leuke appartement in Gran Canaria, maar inspireert andere ‘Pinners’ ook met beeldmateriaal van het eiland, de bevolking en de cultuur. Beslis wat je wilt uitstralen en pas je Pins erop aan. Het reisbureau kan bijvoorbeeld kiezen voor het thema ‘ontspanning’ of ‘feestvakantie’.
Reageer op andere pins
In een infographic die Mediawerk.nu onlangs publiceerde, valt onder andere te lezen dat slechts 20 procent van de pinners eigen pins creëert. Als jij dat wel doet, vergroot je je kans op zakelijk Pinterest-succes. Nieuwe content krijgt vaker een re-pin dan content die al duizenden keren gedeeld is.
Geef eens wat weg
Meer nog dan voor ‘gewone’ Pinners is het voor bedrijven op Pinterest belangrijk de pinboards levendig en actueel te houden. Het plaatsen van ‘Pin-to-Win’-wedstrijden zijn daarom een slimme zet. Je followers re-pinnen een door jouw gemaakte pin en in ruil daarvoor maken ze kans op een prijs. Door je wedstrijd een einddatum te geven laat je zien dat je actief bezig bent met Pinterest. Bovendien is een contest is altijd een goede manier om nieuwe volgers te scoren. Een goede Pin-to-Win-pin (volg je het nog?) wordt door je page followers gedeeld en levert gegarandeerd nieuwe volgers op.
Rich Pins
Een andere manier om je pinboards levendig te houden, zijn rich pins. Deze zien eruit als gewone pins, maar je kunt er veel meer informatie mee geven. Er zijn vijf soorten: place pins, recipe pins, product pins, movie pins en article pins.
- Place Pin: hiermee verschijnt er een mooie plattegrond in je pin, waarop je locaties kunt aangeven. Organiseer je een feest? Gebruik de place pin om je gasten te laten weten waar ze moeten zijn. Verkoop je dit weekend je artikelen op een beurs? Laat zien waar het gaat gebeuren.
- Recipe Pin: maak van je pin een overzichtelijke receptenkaart. Onder het recept voor jouw overheerlijke lemon-meringue-taart komt dan heel duidelijk te staan wat de benodigdheden zijn. Dit is natuurlijk heel fancy als je een cateringbedrijf of kookstudio hebt.
- Product Pin: met deze rich pin kun je je producten op een aantrekkelijke manier showen. Heb je een kledingwebshop? Laat dan die nieuwe spijkerbroek zien. Je followers kunnen daaronder meteen lezen waar ze de broek kunnen kopen en wat ‘ie kost. Ook handig: aan het aantal likes en re-pins kun je zien hoe populair je product is.
- Movie Pin: op het eerste gezicht is deze pin misschien lastig in te zetten. Waarschijnlijk ben je geen bioscoopeigenaar die zijn films wil promoten. Dus, denk creatiever: een modeontwerper kan met de movie pin laten zien welke kleding filmsterren dragen. Heb je een relatiebemiddelingsbureau? Gebruik de movie pin dan voor je pinboard over romantische comedy’s. Je volgers zien dan in één oogopslag hoe de film gewaardeerd wordt en welke acteurs erin meespelen.
- Article Pin: deze pin is een musthave voor elke ondernemer die aan de slag wil met Pinterest. Je kunt er blogs, whitepapers, nieuwsartikelen en andere online berichten mee pinnen. Pinners zien dan je headline, auteur en intro van het artikel. Natuurlijk met een foto erbij. Gebruik deze pin niet alleen om je eigen content te delen, maar ook om je followers te attenderen op artikelen die zij wellicht interessant vinden.
De rich pin is dus een geweldige manier om je bedrijf online in de spotlight te zetten. Oke, eerlijk is eerlijk, je moet er wel eerst een stukje HTML voor installeren, maar dat is vrij eenvoudig. Als Pinterest je aanvraag verwerkt heeft, kun je aan de slag. Je moet er dus even een uurtje voor vrijmaken, maar dan heb je ook wat.
Pinterest zakelijk: de feiten
Al met al is Pinterest uitgegroeid tot een geweldig platform voor ondernemers die meer aandacht voor hun bedrijf willen realiseren om zo meer klanten te werven. Dat blijkt ook uit deze cijfers:
- Volgens Shareaholic komt 3,68 procent van de url-verwijzingen bij Pinterest vandaan. Dat is meer dan de 0,56 procent van Stumbleupon of de 0,26 procent die Reddit genereert.
- Onderzoekers van de nieuwssite Bizreport.com stellen dat één op de vier internetgebruikers minder tijd doorbrengt op andere social media, omdat ze bezig zijn met Pinterest.
- Gegevens van vergelijkingssite BizRate laten zien dat 66 procent van de Pinterest-gebruikers de pinboards gebruikt om winkels te volgen. Op Facebook ligt dat percentage op 17 procent.
Dus.. aan de slag
Pinterest is de moeite waard. De pinboards, pins en vooral ook de 70 miljoen gebruikers maken het een platform dat niet over het hoofd gezien mag worden. Maak dus eens een middag vrij om je te verdiepen in de mogelijkheden van Pinterest voor jouw bedrijf. Het is een goede manier om je onderneming te profileren en nieuwe klanten te werven.
Denk aan je followers
Je kunt niet wachten om je bedrijf te gaan promoten met Pinterest. Begrijpelijk. Maar wacht even voordat je je laatste aanbiedingen en je nieuwste innovaties online gooit. Bedenk eerst waar je followers behoefte aan hebben. Wat vinden zij interessant? Als je dat in het achterhoofd houdt bij het pinnen en aandacht blijft besteden aan je pinboards, dan heb je een goede kans succesvol te worden op Pinterest.
Jouw aanpak
Hoe zet jij Pinterest in voor je business? Doe je dit al jaren of ga je er binnenkort mee aan de slag? Laat het weten in de comments.