Zou Meryl Streep het geweten hebben? Dat de selfie die Ellen DeGeneres van haar en een handvol andere acteurs nam tijdens de Oscaruitreiking, zou zorgen voor een Twitter-crash?  

most-tweeted-selfie

Dit is ‘m dan: de selfie der selfies. Een spontane groepsfoto van een stuk of tien wereldberoemde Hollywoodacteurs die voor meer dan 3 miljoen retweets zorgde. Ellen DeGeneres, de presentatrice van de 86e Oscarsuitreiking op 2 maart, vond het allemaal prachtig. “It’s fantastic. See what we did, Meryl?”

Maar wist Meryl ook dat ze werd gebruikt voor één van de grootste Twitter-marketingstunts ooit?

Want dat blijkt het te zijn: een prachtig staaltje product placement – een marketingstrategie waarbij een product in beeld wordt gebracht op het moment dat niemand reclame verwacht. Niet te verwarren met sluikreclame. Daarvoor kwam de Samsung Galaxy Note 3, het apparaat waarmee DeGeneres tijdens de live-uitzending foto’s van zichzelf maakte, toch iets te vaak in beeld.

Samsung

Samsung ontkent dat er sprake was van een gecoördineerde marketingstunt, maar de geruchten dat ze dik zouden hebben betaald voor een paar minuten reclametijd tijdens de Oscars maakt de achterdocht niet minder. Bovendien: alle backstagesfoto’s die DeGeneres na de uitzending op haar Twitteraccount @TheEllenShow plaatste blijken met een iPhone, haar eigen telefoon, te zijn gemaakt.

Eén plus één is… drie miljoen

En dan heb ik het niet alleen over de drie miljoen retweets die ervoor zorgden dat Twitter die avond meerdere keren vastliep. De marketingtruc gaat veel verder dan dat. Samsung zei na afloop zo verrast te zijn door DeGeneres’ onverwachte selfie-actie met hun device, dat ze uit dankbaarheid een bedrag van drie miljoen dollar aan twee goede doelen doneren. O ja, dat het hierbij gaat om St. Judes Children’s Hospital en de Humane Society of the United States, voor wie DeGeneres ambassadeur is, is natuurlijk ook slechts een toevallige bijkomstigheid. Meryl Streep hoeft zich nu in ieder geval niet te schamen.

Slecht of slim?

Je kunt er veel van vinden. Dat Ellen DeGeneres een eigenwijze, authentieke presentatrice is valt wat mij betreft vanaf nu zwaar te betwijfelen. De comédienne heeft vast en zeker meer dan goed verdiend aan deze super-selfie. Maar vanuit marketingperspectief kan ik voor virals als deze alleen maar respect opbrengen. Of je het nu geniaal vindt (want hee: er gaan nu wel miljoenen dollars naar zieke kinderen en hulpbehoevende dieren), of hét bewijs dat onze samenleving wordt gedomineerd door commercie, één ding is zeker: iedereen had het erover. Mission accomplished.

0 Shares:
3 comments
  1. Heel interessant opgezette marketingstunt. Maar inmiddels toch heel duidelijk een selfie waar Samsung veel geld voor heeft betaald aan Ellen Degeneres.

    Wat mij betreft wel een treffend voorbeeld waarom in Nederland de Reclamecode Social Media is opgesteld. Ellen trok niet 'toevallig' haar Samsung Galaxy Note 3 tevoorschijn omdat ze hem zo fijn vindt en graag een selfie wilde maken met haar beroemde collega's. Nee, ze heeft vooraf geld gekregen waardoor ze met voorbedachte rade haar Samsung tevoorschijn trok. Hiermee zouden fans van Ellen onterecht op het idee kunnen worden gebracht dat zij ook een Samsung willen net als hun grote idool Ellen, behalve dat het eigenlijk een reclamestunt waarvoor ze betaald werd en niet iets waar zij oprecht fan van is. Achter de schermen, belt ze namelijk gewoon met haar eigen iPhone.

    Ik zeg: #adv erbij :-)

  2. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat DeGeneres geld heeft gekregen om foto’s te maken met de Note 3, maar dat de verzameling acteurs op haar selfie daadwerkelijk spontaan tot stand kwam. In dat geval heeft ze gewoon geluk gehad. Goedbetaald geluk, dat wel :-).

Comments are closed.

Dit artikel is 6.646 keer gelezen