Het UWV heeft door dat social media tegenwoordig wordt ingezet bij sollicitatieactiviteiten. Om werkzoekend Nederland te ondersteunen bij deze sollicitatieactiviteiten biedt het UWV nu online trainingen aan om via social media te solliciteren.
“Dat werd tijd.” was het eerste wat er door mij heen ging. Maar fijn dat dit aangeboden wordt en dat iedereen hier nu gebruik van kan maken.
Vind een baan met social media
Zo heet de online training. Deze training kunnen werkzoekenden vinden in hun werkmap samen met de andere training ‘solliciteren’.
Werkzoekenden krijgen in de training ‘Vind een baan met social media’ aan de hand van voorbeelden en opdrachten uitgelegd hoe ze social media in kunnen zetten bij het vinden van een baan. Voor LinkedIn, Twitter en Facebook biedt het UWV aparte modules aan.
De trainingen zijn in samenwerking met experts op het gebied van social media en werkzoekenden ontwikkeld. Er is gekozen voor online trainingen om zoveel mogelijk werkzoekenden te kunnen activeren.
Ik vind het een mooie stap
Het eigen netwerk is erg belangrijk bij het solliciteren. Als ik alleen al naar mezelf kijk is mijn hele carrière gevormd door mijn eigen netwerk. Door werkzoekenden wegwijs te maken in het land van social media kunnen ook zij deze bijzondere kanalen inzetten bij hun zoektocht.
Niels Lieman, online marketeer bij UWV:
“In deze tijd van hoge werkloosheid hebben werkgevers een zeer ruime keus uit kandidaten voor beschikbare functies. Om te voorkomen dat ze overspoeld worden met sollicitaties, zetten ze vacatures steeds vaker gericht binnen het eigen netwerk en via social media uit. Het is daarom belangrijker dan ooit om goed inzicht te hebben in je eigen netwerk en om te weten hoe je dit kunt benutten en uitbreiden. Social media zijn bij uitstek geschikt om te netwerken en jezelf te onderscheiden, maar zijn niet de enige middelen om in te zetten. Het gaat om een mix van activiteiten en kanalen. Zet je ze niet goed in, dan vis je als werkzoekende al snel achter het net.”
Bron: De Ondernemer
4 comments
Ik vind het een lastig onderwerp. Ik geloof niet dat beroepsgroepen als bouwvakkers, timmermannen, schilders of meubelmakers via Twitter of LinkedIn een nieuwe baan zullen vinden. Dan kunnen ze nog beter via Werkspot.nl of dergelijke websites aan nieuwe klussen komen.
Ik weet het niet Anton. Tuurlijk denk ik niet dat een timmerman rechtstreeks via Twitter aan de bak komt, maar door zijn eigen netwerk mee te laten zoeken en zijn directe omgeving op de hoogte te houden geeft het de beste man wel weer meer kans.
Je kunt in je eentje op zoek naar een baan of met je hele netwerk.
Ik vraag me af welk netwerk je bedoelt. Wellicht zijn oud-collega's/kennissen/vrienden. Ik vraag me ten stelligste af of zij wel actief zijn op Twitter.
En jah, het is natuurlijk verstandig om zo veel mogelijk mensen in te schakelen bij je zoektocht naar een nieuwe baan, dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik denk dat de communicatie bij deze beroepsgroepen eerder mondeling/telefonisch plaatsvindt dan via Twitter of andere social media. Maar er zijn genoeg andere beroepsgroepen denkbaar die wel baat hebben bij social media. Dus dat het UWV trainingen solliciteren via social media aanbiedt is een goed initiatief.
Ik vind het ook een mooie stap, maar wanneer het UWV de doelgroep wil aanspreken die 'online' lastig vindt, dan moet je die cursussen natuurlijk niet ver weg op je (gebruikersonvriendelijke) site wegzetten, want dan is het zonde van het geld.
Comments are closed.