Nadat in 2013 Amerika al kennis maakte met de Twitter TV Rating Service, is dit jaar Nederland aan de beurt, samen met Duitsland en Oostenrijk.

Deze oversteek naar het Europese continent wordt een samenwerking met het onderzoeksbedrijf GfK, een van oorsprong Duits bedrijf.  Met de GfK Twitter TV Ratings kunnen zij TV zenders inzicht geven in de frequentie en het bereik dat zij hebben met hun TV programma’s. Daarnaast is het voor de reclamebureaus en adverteerders een uitstekende tool om cross-mediale campagnes te evalueren.

Natte droom voor iedere marketeer?

Tot voor kort was het alleen mogelijk om het aantal Tweets en de hoeveelheid accounts te meten die over een bepaald programma tweetten. Het echte bereik en de invloed van een bepaald programma was maar moeilijk te bepalen, omdat het niet te voorspellen was hoeveel mensen deze tweets zagen, hoeveel dubbele volgers bepaalde accounts hadden, etc. De GfK Twitter TV Ratings vullen dit gat straks op en geven een compleet beeld, door zowel de TV specifieke activiteiten te meten op Twitter (accounts en tweets) maar ook het bereik daarvan (uniek publiek en het aantal impressies). Dit zorgt er voor dat de getallen veel accurater worden en een marketeer dus goede cijfers krijgt om mee te werken.

Logische stap!

In mijn ogen is dit een logische stap. Als je ziet wat voor impact de sociale media nu al hebben in programma’s als The Voice of Holland. Is de uitbreiding van Twitter TV Ratings naar Europa een slimme zet. Daarnaast is het erg waarschijnlijk dat het gebruik sociale media op TV met de komst van meer accurate tools alleen maar zal groeien in de toekomst. Wat vind jij, een goede ontwikkeling meer gebruik van sociale media in TV programma’s? Of vind je het feit dat ze ook op Twitter de statistieken bijhouden maar beangstigend?

0 Shares:
Dit artikel is 3.934 keer gelezen