Gamification, serious games, spelelementen zien we steeds vaker terug in ons dagelijks leven. Maar wat was gamification ook alweer? Wat is het verschil met serious games? En kan ik niet gewoon een spelletje spelen?
Gamification
Een onderwerp waar ik geregeld wat over geschreven heb op 42bis de afgelopen tijd. Gamification is een uitstekende manier om de intrinsieke motivatie van mensen aan te spreken bij het doen van bepaalde (routinematige) handelingen. Mits goed uitgevoerd. Gelukkig beseft men nu ook dat Gamification meer is dan badges en beloningen. Het draait om de totale ervaring en niet om het simpelweg handelingen verrichten om badges te verdienen, al werkt dit soms best. Kijk maar naar het succes van bijvoorbeeld Foursquare. Gamification is het gebruik van spel (gaming) elementen in de (dagelijkse) praktijk, direct toepasbaar dus.
Serious gaming
Serious gaming is het nabootsen van de werkelijkheid voor bijvoorbeeld leerdoeleinden. Denk hierbij aan rollenspellen of simulaties. Een bekend voorbeeld hiervan is een flightsimulator tijdens de piloten opleiding. Ook kunnen serious games gebruikt worden bij bijvoorbeeld het inwerken van nieuwe medewerkers, hulpverlening bij aanslagen of kinderen bewust maken van gezonde voeding. TNO schreef al eens een rapport over de mogelijkheden van serious games.
Analoog
Serious games en gamification speelt zich (voornamelijk) digitaal af. Toch hoeft dit niet perse. Er zijn ook tal van voorbeelden te geven van serious gaming in een analoge omgeving. Het spelen met LEGO om complexe onderwerpen duidelijker te maken en iedere deelnemer een stem te geven bijvoorbeeld. Onlangs heb ik met een aantal 42bis collega’s Rethoric gespeeld. Een bordspel om je publiek spreken vaardigheden te vergroten en/of je angst op dit gebied te verminderen. Door middel van een aantal uitdagingen en opdrachten wordt je uitgedaagd om telkens een presentatie van een minuut te geven. Dit kunnen opdrachten zijn als; geef een anekdote over publiek spreken, geef een presentatie in een vreemde taal of over het onderwerp ‘vrienden’. Doordat je ad hoc een presentatie van een minuut (staand) moet geven wordt je zo uitgedaagd dat je je angsten al snel overwint. Ook zijn er opdrachten waarbij je speciaal moet letten op het gebruik van je stem, ogen of handen. De reacties van de deelnemers waren eensgezind; leuk en leerzaam!
Spel kan overal
Voor het succesvol gebruik van spel of spelelementen ben je niet afhankelijk van digitale techniek. Het is (vaak) niet nodig om een videogame of app te ontwikkelen om te profiteren van de voordelen die spel of spelelementen ons bieden. Afhankelijk van het doel en je publiek kan het ook prima analoog. Dit kan in de vorm van bijvoorbeeld LEGO of een bordspel om beter voor een publiek te spreken. Ja, een spelletje spelen kan dus inderdaad ook. Mits je ten allen tijde voldoende rekening houdt met het doel en de doelgroep. Maar dit geldt natuurlijk net zo goed voor gamification en serious games.