“Ping” hoor je, terwijl je met 130 kilometer (in de hoop dat je dat op het goede stuk snelweg doet) over de weg racet. Je vermoedt dat je smartphone je iets belangrijks probeert te vertellen, maar je wéét dat je pas zou moeten kijken wanneer je veilig met je bolide op een P staat. Ach, wat is dat moeilijk, want ach wat ben je nieuwsgierig.

We weten – dankzij de uitgebreide campagnes van de overheid – dat social media achter het stuur geen goed plan is. Toch blijkt dat veel mensen het niet kunnen laten om even te checken wat Twitter ze te melden heeft en zelfs al rijdend hun geinigste tweet met hun volgers delen.

Oeps!

De ANWB testte wat voor risico’s DWFB (driving while Facebooking) met zich mee kan brengen. Frank Buma (redacteur bij ANWB) stapte in een zeer realistische simulator en maakte ernstige virtuele brokken.  Niet alleen zijn reactiesnelheid lijdt onder de korte blik die hij op zijn telefoon werpt, maar van FOMO (fear of missing out) ga je ook over de weg zwalken én is het lastige om je snelheid constant te houden. Al met al nogal gevaarlijk dus.

De jeugd van tegenwoordig

Het zal je niet verbazen dat de “social risicogroep” vooral in de leeftijd van 18 tot 30 te vinden is. Niet alleen lopen zij een groter risico om door social media tijdens het rijden gewond te raken (of anderen van hun sokken te rijden), maar onder andere deze statistieken zorgen ervoor dat de premie voor hun autoverzekering binnen een aantal jaren met wel 10% kan stijgen.

Busted!

Maak je trouwens geen brokken, dan ben je nog niet volledig aan de gevolgen ontsnapt. Word je in de kraag gegrepen door oom agent, dan kan die ene tweet je 220 euro kosten. Maar laten we eerlijk zijn, zonder kleerscheuren voor jou en andere weggebruikers, heb je dan nog best geluk.

Rijd veilig

Dus beste kinderen, wat doe je de volgende keer dat je een ping in de auto hoort? Helemaal niks. Handen op tien voor twee, blik op de weg en gewoon netjes ritsen. Kun je het geluid echt niet weerstaan? Houd dan rekening met je eigen beperkingen: zet je telefoon op stil.

0 Shares:
3 comments
  1. "Handen op tien voor twee" is toch al een tijdje "kwart voor drie"? vanwege de airbag, heb ik me laten vertellen….

Comments are closed.

Dit artikel is 11.189 keer gelezen