“Wachten op werk.nl” staat er al enige tijd op mijn scherm. Wachten, zandlopertjes: ik word er altijd heel ongeduldig van. Hoe zit het toch met die site, onderdeel van UWV, die is toch weer in orde? De site van werk.nl kost ieder jaar 12 tot 14 miljoen Euro. Daar moet je toch een goed werkende site voor kunnen bouwen en onderhouden?

Onderhoud

Vorige week werd het nog netjes op de site aangekondigd: “wegens het doorvoeren van een aantal verbeteringen op de site zou je in het weekend even niks kunnen raadplegen.”
Kan gebeuren, al vind ik onderhoud van vrijdagavond tot maandagochtend wel heel lang.
Er zullen redenen genoeg zijn dat het zo lang moet duren en er valt immers genoeg te verbeteren, dacht ik nog optimistisch.

Wat is er eigenlijk mis met de site?

Heel wat. In het kort:

• de site is onvoldoende bereikbaar,
• werk.nl loopt regelmatig vast
• werk.nl verwerkt de gegevens van werkzoekenden soms verkeerd.

De site wordt 180.000 keer per dag aangeklikt, werkzoekenden zijn verplicht om digitaal de contacten met UWV te onderhouden. Het belang van een goed werkende site is dan wel belangrijk, lijkt me. Dan praat ik nog niet eens over het inloggen in je werkmap. Ook dit moet iedere werkzoekende telkens doen, telkens opnieuw met DIGID inloggen en je kunt ook niet ingelogd blijven staan.

Drama

Vorige week maandag tekende het drama zich langzaam af: werk.nl was nog steeds uit de lucht. Een DDOS aanval? Of zou er gewoon iets in de techniek zijn misgegaan? Af en toe deed de site het, maar inloggen in je werkmap (het enige waar je als werkzoekende voor op deze site moet zijn eigenlijk) dat ging niet. Wachten op werk.nl… Na dinsdagavond leek alles weer normaal, maar toch kwam er een banner in beeld dat het inloggen misschien niet zo snel zou gaan. De ‘talrijke verbeteringen’ hadden het leed kunnen verzachten, maar ik heb geen verbetering kunnen ontdekken.

Niet goed bereikbaar

Op vrijdag stond er een nieuwe banner op de homepagina: “Werk.nl niet goed bereikbaar.” Het leek er nu op dat de problemen waren geaccepteerd, over de beloofde verbeteringen geen woord meer. De afdeling Webcare (gelukkig hebben ze die) is er in haar antwoorden duidelijk in: “werk.nl is traag en niet goed bereikbaar.” Wat heb ik daar als gebruiker aan? Liever heb ik dat er een oplossing wordt gevonden.

Update

Zaterdag kreeg ik een mail van UWV: Er zijn nog steeds problemen met de site, ik kan ze in het weekend ook bellen. Over een termijn van de oplossing wordt niet meer gerept en ook maandag lukt het nauwelijks om op de site te komen.

Wat is er aan de hand met werk.nl? Ik zoek een baan en deze site zou me daarbij toch moeten helpen? Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor deze chaos, de directeur van het UWV, IBM, de Minister? Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaring met werk.nl!

0 Shares:
5 comments
  1. Hi Seb, heel herkenbaar! ik ben gelukkig maar twee maanden werkloos geweest, begin 2012. Maar het gebruik van werk.nl heeft mij toen aardig wat frustratie opgeleverd. Wat ik mij vooral kan herinneren (ik heb veel verdrongen) is het wachten en inderdaad niet kunnen inloggen. Ook het opgeven van mijn sollicitaties vond ik allemaal erg onhandig gaan. Het UWV/werk.nl was meer een last naast al het solliciteren dan dat ik er wat aan had!

  2. Ben net de verbazing te boven dat alle vragen van antwoord worden voorzien door ' de' werkcoach zonder naam en zonder gezicht. Vreemd om juist bij deze organisatie een wereld van volstrekte anonimiteit te betreden. Heb zelf maar naam aan de beantwoorder gegeven: die waar d en geen t hoort te staan, mijn stenocach, oh hij is het weer of toch niet coach.
    Als dan de website weer eens uit de lucht is, wordt er geen een coach gemist, want hoe kun je nou een relatie opbouwen met een bedrijf dat je niet recht in de ogen mag kijken en dat zijn klanten niet wil kennen?

    Plots was het mogelijk om weer in te loggen. Op het scherm verscheen de tekst dat er geen boete zou worden opgelegd, omdat de site niet goed bereikbaar was. Heb voor de zekerheid de datum gecontroleerd, maar het was echt nog een volle dag vóór de deadline. Netjes op tijd dus. Werd na de tweede, derde en vijfde invoer eruit gegooid. Inloggen lukte niet meer.
    Ben benieuwd welke coach dit nu weer gaat uitleggen.

  3. Laat ik niet beginnen over het online CV. Na verschillende keren mijn diensten aan te bieden om het beter te bouwen (ook meteen goed voor hun imago om een deels arbeidsongeschikte aan te nemen), bouw ik het nu in eigen beheer. Met een paar nullen per jaar minder aan kosten en onderhoud wel te verstaan. Ik zou zeggen UWV: lekker mensen blijven ontslaan en vooral geen service leveren aan werkzoekende, meer werk voor mij.

  4. Ik heb er in de tweede helft van 2012 ook 5 maanden gebruik van moeten maken. Het invullen van sollicitaties e.d. werkte toen nog prima.
    Maar het online CV was een ramp – "passende" vacatures varieerde van beginnend electro monteur tot lid van raden van bestuur.
    Ik had toen wel nog een menselijke coach. Die bevestigde de problemen. En gaf aan dat ik me beter kon concentreren op zoeken in mijn eigen netwerk. Hij gaf ook eerlijk toe dat UWV voor mensen met mijn profiel (48-jarige, een IT achtergrond met ruim 20 jaar werkervaring) weinig tot niets kon betekenen.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.152 keer gelezen