Voorzichtig! Het is altijd even opletten met de ontwikkeling van een marketingplan. Voor je het weet vlieg je uit de bocht. Ik heb de laatste jaren regelmatig een (online) marketingplan mogen schrijven, maar ik vind het invullen van de marketingmix niet altijd makkelijk. Maar dat is het – als het goed is – ook nooit geweest. Welke invulling geef je? Welke mix maken we? En waarom? Of waarom niet?

Pas op!P’s, C’s of allebei niet?

In de praktijk zien we veel verschillen soorten marketeers. Als eerste de marketeers die in de jaren ’80 (of daarvoor!) de theorie van de 4 P’s hebben geleerd en het liefst alle bijbehorende marketingmodellen van die tijd dagelijks herhalen. Dan als tweede, de enthousiaste marketeers van de generatie daarna. Actief met de invulling van allerlei extra P’s, waarbij bijvoorbeeld de P’s van people, planet en profit zijn toegevoegd. En als derde de marketeers die vooral denken vanuit de 4 C’s (consumer value, costs, convenience en communication). Maar ik kom ook steeds vaker marketingprofessionals tegen die weer een hele andere visie hebben en nieuwe manieren van strategieontwikkeling toepassen. Ik vind het een interessante ontwikkeling. Maar er bestaat toch niet zoiets als ‘de ideale marketingmix’. Of wel?

Houdbaarheid

Omdat ik zelf ook in de jaren ’90 verschillende marketingopleidingen heb gevolgd, wilde ik de ‘houdbaarheid’ van de P’s en/of C’s weleens onderzoeken. In een poll legde ik een stelling voor: Hoe vul jij de marketing mix anno 2013 in? Er kwamen 123 reacties. Via Edwin Vlems kreeg ik via LinkedIn een uitgebreide reactie op de poll.  Deze reactie wil ik hier graag delen. Hij schreef vorig jaar dit blog. Daarbij kreeg ik ook van andere marketeers veel verschillende reacties. Verwarring alom. De (voorlopige) conclusie: 8% gaat nog steeds voor de 4 P’s, 30% kiest voor 7 P’s en bijna 60% kiest voor de 4 C’s. Is dit het? Misschien zijn er ook heel andere antwoorden en oplossingen denkbaar! Ik ben nieuwsgierig en op zoek. Denk je met me mee? Dan houd ik het stuur recht :-)

0 Shares:
2 comments
  1. En? Heeft de NIMA ooit nog eens iets gedaan met de desbetrefende (verkapte) oproep van Edwin Vlems? :-)

  2. Ik ben groot fan van Simon Sinek en eens met Inbound Marketing, maar denk dat er een groter probleem is. Het in hokjes willen drukken om het plaatje passend te maken. Afdeling Marketing, Afdeling Sales, Afdeling R&D, etc. Hokjes met hele hoge muren en interne concurrentiedrang. Het moet samensmelten tot 1! Marketing (Strategie) moet luisteren naar sales en doorvoeren in Innovatie. Innovatie is geen afdeling, maar een werkhouding. Waarom zou een boekhouder geen geniaal idee kunnen ontwikkelen bij een Autofabriek? Omdat het niet binnen de core-business valt? Jammer toch of ligt dit aan mij? Het gaat om talent benutten met als focus een 'why', visie en daarna een doel. 'Een doel is tenslotte een deadline van een droom'!

Comments are closed.

Dit artikel is 4.888 keer gelezen