Storytelling is hot! Een must. We zijn er dol op en kunnen er niet genoeg van krijgen! Zo lijkt het althans.

Nieuw is het natuurlijk niet. Sinds mens en heugenis houden mensen van verhalen. Kijk naar de bijbel. Of andere sprookjes. Verhalen die eindeloos zijn doorverteld. Is het dan een commerciële her-uitvinding waar we met z’n allen als makke schapen achteraan hobbelen om er vooral ook bij te horen?

Er was eens…

storytelling-sprookje

Mensen onthouden verhalen gemakkelijker dan een saaie opsomming van feiten. Denk aan de geschiedenislessen van vroeger. Jaartallen stampen was vreselijk. Wie het geluk had een leraar te treffen die een geschiedkundig verhaal vol vuur kon vertellen en daarbij ook nog op zijn bureau sprong om de overwinning van Michiel de Ruyter kracht bij te zetten, weet waarschijnlijk nog steeds hoe het Michiel daarna is vergaan.

En als je niks te vertellen hebt?

De meeste bedrijven hebben geen verhaal te vertellen dat in de geschiedenisboeken terechtkomt. Tenzij je bedrijf Coca Cola, Levi’s of Mac Donalds heet… Dus wat doen we nu? We gaan op zoek naar het verhaal achter het bedrijf. Want iedereen heeft een geschiedenis. En als die niet interessant is, kun je geschiedenis maken.

Social media lenen zich daar uitstekend voor, want storytelling is veel meer dan letterlijk verhalen vertellen. Een verhaal kan verteld worden in woorden en/of beelden. Met muziek, dans of theater. Plaats van iedere vergadering een plaatje op Facebook en je ziet een verhaal ontstaan.

De voorwaarden voor een goed verhaal

Ben ik dan zo negatief over storytelling? Nee hoor, helemaal niet. Er zijn genoeg bedrijven/ondernemers die lopen te stamelen als je ze vraagt hoe het allemaal begon. Deze mensen kunnen best wat hulp gebruiken met het opzetten van een aantrekkelijk verhaal voor de WIE IS pagina van hun website.

Een verhaal moet boeien, origineel zijn, authentiek en het moet de luisteraar/lezer raken.

What’s new?

Wat is dan het verschil tussen de verhalen zoals we ze al kennen en de huidige rage die hier wordt bedoeld met storytelling? Ik ging op onderzoek uit en kwam meteen op de website van het platform Storytellingmatters. Bedenkster Debbie Bernasco heeft in elk geval een mooi verhaal te vertellen: in no-time heeft ze het voor elkaar gekregen dé storyteller-expert van Nederland te zijn. Kwestie van goede timing, kennis en een commerciële aanpak waar ik jaloers op kan zijn.

Op de website storytellingmatters.nl stuit ik op een discussie over de zin en onzin van storytelling. Hier geeft Debbie een fijne omschrijving

‘Zelf ben ik communicatiestrateeg en wij vangen en verzamelen verhalen in een bedrijf en vormen samen met dat bedrijf het verhaal of deelverhalen. Wij maken een verhaal geheel naar de basiskenmerken van een verhaal (personen, plot, wending en een held.) Vanuit de kernwaarden en de WHY implementeren we dit verhaal in de organisatie, allemaal vanuit een strategie.

Dit geeft richting en is het haakje van een identiteit – waarbij het verhaal mede wordt gebruikt voor de externe communicatie – of een deel ervan. En nu komt mijn punt: je hebt mensen die het verhaal goed vertellen in de organisatie of buiten de organisatie, en je hebt mensen die het op hun eigen manier vertellen. En natuurlijk vind ik het als communicatiestrateeg jammer wanneer dit niet via de basiskenmerken gaat, maar als ik zie dat het effect goed is, dan is dat voor mij het enige goede resultaat.

Wij zitten immers op het vlak van wat mensen moeten mensen weten, vinden en doen. Verhalenvertellers echter, zijn ervoor om een verhaal goed te vertellen (jullie perspectief), terwijl het voor ons communicatieprofs (ons perspectief) belangrijk is om houding en gedrag te beïnvloeden.’

Debbie zegt in haar reactie al dat ze de verhalenvanger van een bedrijf kan zijn. Storytelling vraagt dus om een bestaand verhaal, een professionele manier van vertellen en een commercieel smakelijk marketingsausje. Want het recept kan nog zo origineel zijn, als het niet goed wordt opgediend, vindt niemand het lekker. En uiteindelijk is dat wel waar het voor bedrijven om draait: sympathie kweken, herkenbaarheid, vertrouwen wekken.

storytelling-mick

Jong geleerd…

En toen ontstond een stukje storytelling in mijn eigen huis. Right before my eyes. Het verhaal van Mick (10) en wat hij het liefste doet: freerunnen.

Storytelling wordt nieuw leven ingeblazen, dát is mij wel duidelijk. Ik overweeg een training te volgen en oordeel daarna wat ik er nou van vind.

Ben benieuwd naar jullie ervaring en mening? Mensen die bewust aan storytelling doen of vind je het maar onzin?

photo credit: louis konstantinou via photopin cc


Geschreven door