Wanneer je begint met het opbouwen van je eigen winkelcollectie, moet je kijken wie JIJ bent. Welke merken vind je prettig. Welke merken spreken je aan, en bij welke merken krijg  je het “eureka” gevoel. 

Wie ben jij en wat wil je verkopen?

Als jij voornamelijk gek bent van A-merken, moet je niet gaan kijken in het alternatieve circuit. Ben je iemand die A-merken heel mooi vindt, maar denk je als je kijkt in je doelgroep en naar het budget van je doelgroep: “wat klopt er niet?” Dan moet je blijven zoeken naar merken die zowel jou als je doelgroep aanspreken en binnen het budget van deze doelgroep liggen. Of een diversiteit aan merken maken waarmee je diverse subdoelgroepen bedient. Waar liggen je sterke kanten? Kan je importeren? Of wil je voornamelijk lokale merken gaan exporteren binnen de Europese Unie?**

Eigenlijk ziet een merkenopbouw er als volgt uit:

Hoe kies je je merken voor je winkel off en online
Opbouwen van je eigen winkelcollectie

Kijk goed naar jezelf: een product dat jou ligt kan je meestal met meer overtuiging verkopen dan een product waar je totaal geen connectie mee hebt. Op dat moment ga je een routineverhaal vertellen en je klanten hebben door wanneer je niet helemaal “begeisterd” bent van een product. Je bent tijdens de verkoop van het product (of je nu online of offline verkoopt) het product zelf.

Opbouwen van een winkelcollectie

Wat je ook verkoopt – van puntenslijpers tot tv’s – zorg ervoor dat jijzelf achter je collectie staat. Uiteindelijk ben JIJ het visitekaartje van je bedrijf en niet andersom.

Succes met het samenstellen van je winkelcollectie!

P.S. Laat me weten hoe jij het aanpakt om tot jouw eigen persoonlijke winkelcollectie te komen. Dat zou ik erg tof vinden.

**Voor meer informatie over importeren en exporteren kan je altijd expertise aanvragen bij je lokale Kamer van Koophandel. Ook kan je terecht bij het ministerie van Economische Zaken (als je je wilt inschrijven op aanbestedingen e.d.).

0 Shares:
Dit artikel is 2.574 keer gelezen