Wat wil je bereiken met je LinkedIn-profiel?  Dat zal niet voor iedereen precies hetzelfde zijn, maar in het algemeen heeft het wel iets met werk te maken.

Waarom moet een werkgever jou aannemen? Waarom moet een opdrachtgever jou inhuren? Met je profiel laat je zien welke werkervaring je hebt en wat je eigenschappen, vaardigheden en prestaties zijn.

En wat niet?

Wat wil je níet bereiken met je LinkedIn-profiel? Ook dat zal niet voor iedereen precies hetzelfde zijn, maar in het algemeen: dat je je op geen enkele manier onderscheidt van anderen; dat een werkgever al honderd profielen heeft gezien met precies dezelfde vaardigheden; dat werkgevers je niet serieus nemen omdat je onprofessioneel overkomt. Dat soort dingen.

What not to do?

Er zijn genoeg manieren om het voor jezelf te verpesten. Daarom hier tien tips over wat NIET te doen op LinkedIn.

1. Schrijffouten

Tip nummer één lijkt iets voor taalpuristen te zijn, maar is écht belangrijk: maak geen schrijf- en spelfouten in je profiel! Het komt regelmatig voor dat er typefouten worden gemaakt in bedrijfsnamen, titels en zelfs in de eigen naam! Dit soort fouten wordt heus opgemerkt en daardoor kom je onzorgvuldig over. In je CV besteed je hier toch ook tijd en aandacht aan? Wat dat betreft is je LinkedIn-profiel niet anders.

2. Geen foto

Wat betreft foto’s is LinkedIn wél anders dan je CV. In het gewone CV is het niet gebruikelijk om een foto toe te voegen, maar op LinkedIn kun je niet zonder. Blijkbaar is je foto het gedeelte van je profiel waar recruiters het langst naar kijken. Pas daarna kijken ze naar het werk dat je doet en de opleidingen die je gedaan hebt. Heb je geen foto op je profiel staan? Dan denken recruiters al snel dat je niet weet hoe je die moet uploaden of dat je lelijk bent!

Bron: Breda.nl

Bron: Breda.nl

3. Een foute foto

Misschien nog wel erger dan geen foto is een foute foto. LinkedIn is GEEN Facebook! Gebruik geen foto waar je met je vriendengroep of samen met je geliefde op staat. Een onscherpe foto is ook niet handig en een foto waarop je je carnavalsoutfit draagt doet ook niet veel goeds voor je. Kijk hier voor tips voor een goede profielfoto.

4. Linken naar je Facebookpagina

Nogmaals; LinkedIn is geen Facebook. Dus je hoeft ook niet naar je Facebookpagina te linken. Je kunt wel een persoonlijke kant van jezelf laten zien door bijvoorbeeld in te vullen wat voor vrijwilligerswerk je doet. Dat wordt door recruiters zeker gewaardeerd. Maar Facebook is iets te veel van het goede. Anders hebben al je inspanningen om je LinkedIn-profiel zo professioneel mogelijk te maken nog geen zin gehad.

5. Slechte titel

Als titel alleen ‘student’ opschrijven is wel erg summier. Schrijf erbij wát je dan studeert. En als je even geen werk hebt, omschrijf je je (gewenste) beroep. Alleen zeggen dat je ‘op zoek bent naar een nieuwe uitdaging’ zegt niet zo veel. Wat is die uitdaging dan? In welke branche? Waar ben jij goed in? Besteed wat tijd een aandacht aan de titel en je wordt weer wat makkelijker door de juiste mensen gevonden.

6. Lege Buzzwords

Je kunt steekwoorden gebruiken om te laten zien wie jij bent. Gebruik hiervoor niet te algemene begrippen die eigenlijk nietszeggend zijn. Werkgevers verwachten van iedereen dat ze georganiseerd en verantwoordelijk zullen zijn, dus deze eigenschappen maken jou niet bijzonder. LinkedIn helpt je zelf alvast een eindje op weg: het bedrijf heeft de profielen van alle 187 miljoen leden onder de loep gelegd en een lijst van de meestgebruikte buzzwords aangemaakt. Deze woorden zijn zo vaak gebruikt dat ze betekenisloos zijn geworden: creative, organizational, effective, motivated, extensive experience, track record, innovative, responsible, analytical, problem solving.

Bron afbeelding: Linkedin.com

Bron afbeelding: Linkedin.com

Wat opvalt aan deze woorden is dat ze, naast overmatig te worden gebruikt, bijna allemaal bijvoeglijke naamwoorden zijn die jou beschrijven. Beter is het om actieve beschrijvingen te geven met werkwoorden die aangeven wat jij bereikt hebt. Hier vind je een lijst met 300 ‘actieve’ woorden die je kunt gebruiken om te beschrijven wat je allemaal gedaan hebt.

7. Onpersoonlijk

Nodig je iemand uit om met jou te connecten? Zet dan een persoonlijk berichtje in je uitnodiging. Alleen de standaard ‘I’d like to add you to my professional network on LinkedIn‘ is niet voldoende als het gaat om mensen die je (nog) niet kent. Schrijf hoe je bij iemand terecht bent gekomen en waarom je die persoon in je netwerk wilt. Met de LinkedIn-app is het trouwens niet mogelijk om een persoonlijk bericht aan je uitnodiging toe te voegen. Wacht dus even met het versturen van de uitnodiging tot je thuis bent en doe het via je computer.

8. Geen summary

Een ingevulde summary is noodzakelijk om in zoekresultaten naar voren te komen. Schrijf hierin wat je voor werk doet en/of waar je naar op zoek bent. Gebruik woorden die bij jouw baan horen en waarmee je makkelijk gevonden kunt worden.

9. Anoniem of niet?

Bedenk welke gedeelten van je profiel je voor iedereen zichtbaar wilt hebben. Hoe meer je van jezelf laat zien, hoe sneller je gevonden zult worden. Op LinkedIn is het ook een soort ruil: mogen mensen bijvoorbeeld zien dat jij op hun profiel hebt gekeken, dan kun jij dat van hen ook zien. Ben je anoniem, dan blijven de bezoekers van jouw profiel ook anoniem voor jou.

10. Algemene recommendations

Je kunt natuurlijk aan al je vrienden vragen of ze een recommendation voor je willen schrijven. Maar zij kunnen meestal weinig zeggen over hoe jij je werk doet. Een aanbeveling als ‘Marie zou een goede aanwinst voor uw organisatie zijn, want ze is een harde werker.’ zet niet zo veel zoden aan de dijk. Vraag iemand met verstand van zaken om iets over je te schrijven. Bijvoorbeeld iemand met wie je aan een project hebt samengewerkt en die een specifieke omschrijving van jouw verdiensten kan geven. Doe dit regelmatig. Als jij pas op het moment dat je werk zoekt om aanbevelingen gaat vragen en alles in dezelfde week is geschreven, komt het minder betrouwbaar over dan wanneer je aanbevelingen dateren uit verschillende maanden of zelfs jaren.

11. Nummer elf

Want elf is (te) gek! Wat zou jij toevoegen als elfde tip?

Bron afbeelding: Inotivity

Bron afbeelding: Inotivity

 


Geschreven door