Terwijl de werkloosheid in Nederland toeneemt, lijken de banen in de IT-sector juist steeds meer voor het oprapen te liggen. Volgens recente cijfers van het UWV is de werkloosheid in de IT-sector in februari met 0,6 procent gedaald ten opzichte van de maand ervoor.
Recruiter Ruud Reijmerink – onlangs nog verkozen tot Twitteraar van het jaar – stelt dat IT’ers bij het zoeken van hun droombaan niet meer zonder social media kunnen. 

Reijmerink is werkzaam bij CIBER Nederland, waar ze op dit moment zo’n 140 nieuwe medewerkers zoeken. Met name via Linkedin: “Social media is voor ons langzaam maar zeker het primaire platform geworden waarop wij kandidaten zoeken“, stelt hij. “Wie als recruiter actief is op LinkedIn, Twitter en Facebook heeft toegang tot een enorm netwerk aan potentiële werknemers. Met name tweedegraads-contacten zijn hierin belangrijk: als ik laat weten dat ik een SAP-consultant zoek, heb ik via social media indirect toegang tot alle connecties van mijn eigen directe netwerk.”

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor recruiters in de IT-branche, ook in andere sectoren wordt er in de zoektocht naar kandidaten  gebruik gemaakt van social media. Kandidaten worden gezocht, er worden contacten gelegd en er wordt alvast gescreend op capaciteiten. Niet voor niets lijkt het…volgens Amerikaans onderzoek is het mogelijk om aan de hand van een Facebookprofiel, een accurate inschatting te maken van de werkprestaties van een sollicitant.

Tips om op te vallen bij recruiters via social media

Reijmerink geeft tips voor werkzoekende IT’ers om op social media positief op te vallen bij recruiters, maar deze tips zijn feitelijk toepasbaar voor iedereen die een baan zoekt. Doe er dus je voordeel mee, ook als je geen IT’er bent.

1. Zoek je werk? Dan speel je jezelf het beste ‘in the picture’ door duidelijk te maken waar je goed in bent en wat je zoekt. Op die manier ben je makkelijk te vinden voor een recruiter – direct of via een gemeenschappelijke connectie. Het belangrijkste startpunt is dat je uitgaat van je goede kwaliteiten en eigenschappen. Wat zijn je passies en waar ben je goed in? Hoe kun je dit vertalen naar je droombaan? Zorg ervoor dat je dit op een rijtje hebt én uitdraagt via LinkedIn, Twitter en andere sociale netwerken.

2. Als je voor jezelf helder hebt wat deze droombaan is, zorg er dan voor dat deze goed zichtbaar is op je LinkedIn-profiel. Heb je op dit moment geen baan, zet dan bij je huidige functie deze droombaan – en dus niet ‘op zoek naar een nieuwe uitdaging’ of ‘in between jobs’. Op die manier weet een recruiter meteen of je een mogelijke kandidaat bent voor een vacature.

3. Laat je eigen expertise zien, door op LinkedIn actief deel te nemen aan discussies binnen de voor jou relevante groepen. Op deze manier kun je jezelf in de spotlights spelen van potentiële werkgevers en recruiters.

4. Laat op de sociale netwerken duidelijk zien wat je passie is en waar je expertise in hebt. Dit kan door op LinkedIn of Twitter interessante kennis of ervaring te delen via een statusupdate, of je aan te sluiten bij een blog over jouw vakgebied. Hoe zichtbaarder je bent, des te groter is de kans dat je gevonden wordt.

5. Maak altijd een duidelijk onderscheid wat je doet met LinkedIn, Twitter, Facebook en andere netwerken. Maak dus geen automatische koppelingen tussen de verschillende netwerken; iets wat interessant is voor je vrienden op Facebook, is niet per se relevant voor je zakelijke netwerk op LinkedIn. Te veel ruis op je zakelijke profiel is een reden voor recruiters om af te haken.

6. Zoek online contact met gelijkgestemden. Creëer je eigen ‘community’ en ga het gesprek aan; of dat nu op een blog is of een sociaal netwerk. ‘Engagement’ is nog belangrijker dan het alleen maar delen en zenden van je expertise.

7. Help ook anderen vanuit jouw passies en netwerk. Alleen als je heel veel deelt en geeft, zul je ook hulp terugkrijgen.

8. Blijf altijd authentiek. Als je je gaat profileren op onderwerpen waar je eigenlijk niet veel van af weet, prikken mensen (en dus ook recruiters) daar snel doorheen.

9. Val op door ook leuke dingen te delen (humor werkt altijd wel goed). Blogs en LinkedIn zijn vaak wat serieuzer dan Twitter en Facebook, wissel daarom inhoudelijke berichten af met wat luchtigere updates.

10. Heb geduld. Verwacht niet dat je binnen een dag resultaat boekt. Het is een proces dat soms een aantal maanden duurt.

Actief aan de slag

Naast dat je je profiel op Linkedin zo inricht dat je gevonden kunt worden, kun je natuurlijk ook via social media actief op zoek naar je droombaan. Kijk op Linkedin verder dan alleen je eigen contacten, maar zoek  uit of er een connectie is tussen jou, je contacten en de recruiter van het bedrijf waar je graag wilt werken. Voor hetzelfde geld kan en wil een oud-collega wel een goed woordje voor je doen bij die persoon.

Op Twitter kom je over het algemeen de meest recente vacatures tegen. Reageren op een tweet is een laagdrempelige manier van  contact leggen met de recruitment afdeling van een bedijf. Ook hier kun je eenvoudig contact leggen met vak- of branchegenoten om vragen te stellen, informatie op te doen en anderen te helpen. Hiermee profileer je jezelf en breid je je netwerk ook weer op een andere manier uit.

Op Hyves, Facebook en wellicht Google+ zitten je vrienden, die ongetwijfeld bereid zijn voor je rond te kijken op het moment dat je ze laat weten dat je een baan zoekt. Helemaal als ze weten wát je dan precies zoekt. Je kunt hen weer een handje helpen ze te voorzien van een link naar jouw Linkedin profiel – wat natuurlijk 100% compleet is, inclusief goede profielfoto. Zo kunnen zij een bedrijf makkelijker op jou attenderen en direct informatie verschaffen als ze je willen voordragen als kandidaat.

Recruiters en bedrijven screenen kandidaten via social media. Waarom zou jij dat niet andersom doen? Zo kun je alvast informatie verzamelen over een bedrijf, zien waar het mee bezig is, hoe het met klanten omgaat etcetera, ter voorbereiding van een eventueel sollicitatiegesprek.

Don’t even think about it!

Het lijkt een open deur, maar wees er bewust van dat alles wat je online plaatst ‘can and will be used against you’. Plaats geen negatieve berichten over je werk, je baas of je collega’s, status updates over doorzakken en de volgende ochtend met moeite je bed uit kunnen komen. Het is sowieso niet handig om al te veel online te delen met alcohol achter de kiezen. Warrige, flauwe en onzinnige berichten door drank jagen meer fans weg dan je lief is, inclusief je huidige baas en je collega’s.

Twijfel je over het plaatsen van een bericht? Vraag je allereerst af of je wil dat je familie en vrienden het zien. Vraag je vervolgens af of je wil dat de rest van de wereld het leest, inclusief je toekomstige werkgever. Wat zou je doen als die het plots opduikelt en voorleest tijdens een sollicitatiegesprek? Kunnen jullie er samen hartelijk om lachen denk je? Of stijgt het schaamrood je naar de kaken en zie je jezelf al naarstig zoeken naar het luik waardoor je kunt ontsnappen? Wordt je jaren later nog regelmatig in het holst van de nacht wakker met dit moment op je netvlies?

Het antwoord lijkt me duidelijk: Don’t even THINK about it.

0 Shares:

Comments are closed.

Dit artikel is 4.953 keer gelezen