We hebben er al veel over gelezen en velen zijn het met ons eens: “Eruit die Cookiewetgeving!”. Helaas is de realiteit anders. We leggen ons erbij neer en gaan aan de slag met het cookiebeleid.

Bij het zoeken naar informatie over het beleid  loop je tegen verschillende meningen aan. Hier op 42bis schrijven we erover (cookies wtf!), het nieuws vertelt erover, de kranten persen erover en websites informeren erover. Kortom: genoeg over cookies op het web.

Onduidelijke informatie vertalen

Uitleg en meningen over de wet vind je dus overal terug, maar hoe vertaal je dit naar een heldere uitleg voor de klant? Hoe kun je een wet vertalen als je niet alle woorden verstaat? In mijn stappenplan wil ik je handvatten geven voor het opstellen van je privacybeleid.

Iedereen weet toch inmiddels wat die cookiewetgeving inhoudt…

…Nee? De Consumentenbond en Cookie Recht vertellen je er graag meer over.

Stap 2 Breng jouw cookies in kaart

De cookies die je gebruikt plaats je in een overzicht. Publiceer de lijst alleen als jouw lijst er ook écht overzichtelijk uitziet. De lijst helpt jouw bezoeker cookies terug te vinden. Heb jij geen duidelijke lijst. Verander dan eerst de naam van je cookies.

Wie doet dit goed? De Rabobank

Stap 3 Schrijf een Cookiebeleid

Het Cookiebeleid (Cookie Privacy Statement) is een officieel document. Zorg dat je hier alle vereiste informatie in verwerkt. Een aantal tips voor officiële teksten vind je op Cookie Recht.

Wat moet je echt vermelden:

  • Uitleg over cookies ‘Wat zijn cookies?’
  • Uitleg over de soorten cookies die je gebruikt (permanente, sessie-, tracking-, analytics-cookies en cookies van derden)

Wees volledig in je informatie:

  • Informatie over het verwijderen van cookies
  • Verwijzen naar meer informatie over cookies. Dit zijn de bronnen waarmee jij je beleid hebt geschreven, zoals de eerder genoemde websites van de Consumentenbond en Cookie Recht.

Stap 4 schrijf simpel en clean

Verwijs op je website en bij “Wij gebruiken cookies… lees hier meer”,  niet naar je cookiebeleid. Huh? Ja, verwijs niet naar je beleid. Je cookiebeleid is waarschijnlijk geschreven of aangepast door een jurist, allesbehalve makkelijk leesbaar. Wil je dat jouw bezoeker de cookies accepteert, dan dien je in simpele taal uit te kunnen leggen waarvoor je deze gebruikt. Commercieel en eenvoudig geschreven dus. Eindig je tekst vervolgens met een verwijzing naar het cookiebeleid voor bezoekers die graag dieper duiken in het cookieverhaal.

Voorbeeld Rabobank

Voorbeeld IAK

 

Natuurlijk verstop je jouw beleid niet ergens op de website waar niemand hem terug kan vinden.  Je linkt naar het beleid in je bericht, voor websitebezoekers die wel de behoefte aan een officieel  document.

 

 

Dat klinkt toch heel logisch?

Kennelijk niet. Een paar voorbeelden van hoe het niet moet:

Marsh: in de eerste paar zinnen stop ik al met lezen. Wat gaan jullie met mijn gegevens doen? En waarom is dat in mijn voordeel?

T-mobile: geen slecht woord over T-mobile hoor. Ik ben al jaren tevreden klant, maar komt op! Informeer! Het is dat ik de sneltoets naar een zoekwoord weet. Te lang scrollen…

Heb je zelf ook tips of aanvullingen? Deze zijn welkom in de opmerkingen hieronder.

 

0 Shares:
2 comments

Comments are closed.

Dit artikel is 8.909 keer gelezen