De huizenmarkt ligt op z’n gat. Verkopers en makelaars moeten daarom steeds creatiever zijn om een huis aan de man te brengen. En uiteraard kun je dan ook Social Media inzetten. Maar wat werkt er nou echt? Moet je gaan twitteren of een Pinterest-account voor je huis aanmaken? En kun je met gratis initiatieven uit de voeten of moet je toch echt je portemonnee trekken?
Online kom ik voornamelijk tips tegen van het niveau ‘stuur een Tweet’ en ‘maak een YouTube-filmpje’. Ik zet graag een aantal initiatieven op een rij die wat verder gaan dan het posten van een Tweet. En voel je vrij om te reageren op deze blog als je meer voorbeelden kent.
Gratis diensten
HelpMee!
Via HelpMee! Is het mogelijk om voor verschillende online kanalen berichten te genereren op basis van de informatie op de website van je makelaar. Deze kun je dan doorsturen naar je contacten en Social Networks. Je kunt alleen van de dienst gebruik maken via je makelaar.
Social Media Housing
Dit gratis platform biedt via Facebook en Twitter de mogelijkheid om jouw huis onder de aandacht te brengen. Het is in feite het doorplaatsen van jouw foto’s en berichten.
Betaalde diensten
Huizentweets.nl
Voor vijf euro per maand plaatst dit initiatief twaalf keer per maand jouw huis via een regionale Twitter-account. Huizentweets bereikt , naar eigen zeggen, meer dan 65.000 geïnteresseerden via Twitter.
Wonensocialmedia
Vanaf 225 euro promoot Wonensocialmedia jouw woning. De initiatiefnemers organiseren online bezichtingen en plaatsen foto’s door op Facebook. Het netwerk zou bestaan uit 2,9 miljoen potentiële kopers.
Twijfels bij dienstverlening
Helaas moet ik de conclusie trekken dat de initiatieven op dit gebied nog echt in de kinderschoenen staan, en ik vraag me af of ze ooit grote-mensenschoenen mogen aantrekken. Ik zie zelf, vanuit een kopersperspectief, namelijk weinig heil in het volgen van een Twitter-account dat alleen maar huizen tweet. Het is niet interessant om te volgen omdat het te veel irrelevante informatie verspreid (bijvoorbeeld over huizen buiten mijn prijsklasse of regio). Daarnaast zijn dit soort accounts puur gericht op de verkoop en dat lijkt verdacht veel op spam. De ontwikkelde dienstverlening voor verkopers komt op mij in sommige gevallen over als een slaatje slaan uit de lastige verkooptijden, niet als een echte toegevoegde waarde.
Creatieve verkopers
De individuele verkopers zijn zelf een stuk creatiever dan de georganiseerde initiatieven, bijvoorbeeld met Pinterest-boards en websites. Dick van Vliet heeft bijvoorbeeld een website aangemaakt voor zijn huis via WordPress. Hij laat hier foto’s zien en houdt mensen op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de verkoop, zoals een prijsdaling. In deze infographic laat hij de vorderingen zien. Helaas heeft ook het uitloven van een iPad nog niet mogen baten.
Stiekem had ik, tegen beter weten in, gehoopt op een kant en klare oplossing: X + Y x Z = huis verkocht! De succesformule heb ik nog niet ontdekt. Tenzij jij na het lezen van dit blog dit huis koopt. :-)
8 comments
Die Ajax vlag op de foto's bij Funda… die schrikt denk ik af… ;-)
haha, zou dat het zijn?
kan ik niet betalen…
Erg interessant,
Ik denk ook niet dat er een standaard oplossing is, aangezien iedere woning uniek is. Deels kan de formule wel generiek zijn, maar deels ook zeker uniek. Echter blijft het interessant om de mogelijkheden te bekijken. Denk dat Jeroen wel een punt heeft om woningzoekenden te benaderen via de bestaande kanalen zoals funda etc. Of men moet beginnen met een merknaam zoals funda, zodat woningzoekenden een centrale plek hebben waarbij zij zich kunnen aanmelden als woningzoekende in een bepaalde regio en dus ook alleen op de hoogte gehouden worden van relevante woningen. Zeer waarschijnlijk daalt het aantal potentiële kopers aanzienlijk, aangezien er dan per relevantie potentiele kopers op de hoogte zullen worden gehouden.
Tot slot, erg leuke blog, ik heb ook een link geplaatst op mijn eigen blog bedoeld voor mijn afstuderen!
Veel discussies over gebruik sicial media irt verkoop woning. Naar mijn idee blijft social media enkel een middel om aandacht te trekken. Dat is ook stap 1 in verkoop proces en ook koop proces van koper. De volgende stap wordt momenteel juist overgeslagen, en wel, men wil eerst kijken voordat men wil kopen. Een (ver)koop start immers met een 1e bezichtiging. Dus het kopers makkelijk maken je woning te bezichtigen is zeker ook een zeer belangrijke stap. Juist door internet, 3D film etc komt de koper niet meer in de woning waar hij mogelijk als hij erdoorheen loopt best wel verliefd op zou worden. Maar omdat er nu een mindere foto is of men moet eerst een makelaar bellen voordat men eens kan kijken wordt met minder interessant om te gaan kijken. De drempel is te hoog. Verlaag dus de drempel en hou open huis. Niet zomaar 1x, maar meerdere keren zodat een koper zeker kan komen als het hem/haar uitkomt. Het is immers een kopersmarkt.
Stap 3 is het krijgen van een bieding. Krijg je die niet, maar er komen wel bezichtigingen, dan schort het mogelijk toch aan de prijs. Het is echter makkelijker als je deze voorgaande 3 stappen binnen zeg 4 mnd hebt doorlopen en je merkt zelf dat er weinig animo is dat je dan met de prijs zal moeten gaan zakken. Dat is wel even wat anders dan dat je eerst 3 mnd niets hoort van je makelaar en geen acties ziet en dat er dan door de makelaar ineens wordt gezegd, "we dalen met 30.000,-
Hierbij wil ik voor jou woning aanbieden om 3 maanden gratis mee te doen en onze diensten te ervaren. Ga je ervoor?
Comments are closed.