De huizenmarkt ligt op z’n gat. Verkopers en makelaars moeten daarom steeds creatiever zijn om een huis aan de man te brengen. En uiteraard kun je dan ook Social Media inzetten. Maar wat werkt er nou echt? Moet je gaan twitteren of een Pinterest-account voor je huis aanmaken? En kun je met gratis initiatieven uit de voeten of moet je toch echt je portemonnee trekken? Online kom ik voornamelijk tips tegen van het niveau ‘stuur een Tweet’ en ‘maak een YouTube-filmpje’. Ik zet graag een aantal initiatieven op een rij die wat verder gaan dan het posten van een Tweet. En voel je vrij om te reageren op deze blog als je meer voorbeelden kent. Gratis diensten HelpMee! Via HelpMee! Is het mogelijk om voor verschillende online kanalen berichten te genereren op basis van de informatie op de website van je makelaar. Deze kun je dan doorsturen naar je contacten en Social Networks. Je kunt alleen van de dienst gebruik maken via je makelaar. Social Media Housing Dit gratis platform biedt via Facebook en Twitter de mogelijkheid om jouw huis onder de aandacht te brengen. Het is in feite het doorplaatsen van jouw foto’s en berichten. Betaalde diensten Huizentweets.nl Voor vijf euro per maand plaatst dit initiatief twaalf keer per maand jouw huis via een regionale Twitter-account. Huizentweets bereikt , naar eigen zeggen, meer dan 65.000 geïnteresseerden via Twitter. Wonensocialmedia Vanaf 225 euro promoot Wonensocialmedia jouw woning. De initiatiefnemers organiseren online bezichtingen en plaatsen foto’s door op Facebook. Het netwerk zou bestaan uit 2,9 miljoen potentiële kopers. Twijfels bij dienstverlening Helaas moet ik de conclusie trekken dat de initiatieven op dit gebied nog echt in de kinderschoenen staan, en ik vraag me af of ze ooit grote-mensenschoenen mogen aantrekken. Ik zie zelf, vanuit een kopersperspectief, namelijk weinig heil in het volgen van een Twitter-account dat alleen maar huizen tweet. Het is niet interessant om te volgen omdat het te veel irrelevante informatie verspreid (bijvoorbeeld over huizen buiten mijn prijsklasse of regio). Daarnaast zijn dit soort accounts puur gericht op de verkoop en dat lijkt verdacht veel op spam. De ontwikkelde dienstverlening voor verkopers komt op mij in sommige gevallen over als een slaatje slaan uit de lastige verkooptijden, niet als een echte toegevoegde waarde. Creatieve verkopers De individuele verkopers zijn zelf een stuk creatiever dan de georganiseerde initiatieven, bijvoorbeeld met Pinterest-boards en websites. Dick van Vliet heeft bijvoorbeeld een website aangemaakt voor zijn huis via WordPress. Hij laat hier foto’s zien en houdt mensen op de hoogte van de ontwikkelingen rondom de verkoop, zoals een prijsdaling. In deze infographic laat hij de vorderingen zien. Helaas heeft ook het uitloven van een iPad nog niet mogen baten. Stiekem had ik, tegen beter weten in, gehoopt op een kant en klare oplossing: X + Y x Z = huis verkocht! De succesformule heb ik nog niet ontdekt. Tenzij jij na het lezen van dit blog dit huis koopt. :-) Gerelateerd Geschreven door Kim Sterenborg