Een strategie geeft jou of je bedrijf richting. En een goede strategie, stuurt je dus ook de juiste richting op. Maar waarom zou je heel veel tijd en moeite stoppen in het omschrijven een strategie, als je die eigenlijk allang gekozen hebt?

Wij laten ons graag inspireren door anderen. Handig, want van anderen leer je al wat je niet moet doen, wel moet doen en hoe. Nog voordat je zelf bent begonnen! Ideaal. Waarom zou je iets extreem belangrijks, zoals je strategie, dan niet lenen van de buurman?

Wie is jouw voorbeeld?

Als je een bedrijf start, of start bij een bedrijf, dan heb je iets groots voor ogen. Een “ik wil dat (ook) kunnen/doen/bereiken”, je weet wel, ambities enzo. Vraag je dan af: wie maakt die ambities al waar?  Is het een collega, een concurrent of misschien een sinaasappelboer in Mexico?

Het doel dat je wilt bereiken, is namelijk 100% niet uniek. Natúúrlijk is jouw product of dienst wel iets afwijkend van het bestaande aanbod. Maar het doel zelf,  het worden van de grootste, leukste, duurste, uniekste, voldoende-om-leuk-van-te-leven… it’s all been done before!

Analyseren wat jou verder helpt

Stel, je wilt in al je bescheidenheid marktleider worden, of een niche creëren waar je jouw spulletjes kwijt kunt. Stap in de Starship Enterprise en ga op zoek naar de bewoners van andere markten en niches. Hoe hebben zij hun positie bereikt? Hoe lukt het ze om die vast te houden?

Pak de kern van hun interessante keuzes weg. Wat doet je concurrent? Wat doet hij goed (wat jij ook goed wilt doen) en wat doet hij “anders” (wat jij dus absoluut niet wilt doen)? Pas op, zo’n analyse gaat wel iets verder dan het oppervlak. Apple is niet groot geworden omdat ze designcomputertjes maken.

Wees realistisch in je keuzes

Apple is sowieso geen goed voorbeeld om je strategie op te bepalen. Het bedrijf is groot geworden op de geest van een (1) visionair. “Ik doe alles zoals ik het in m’n hoofd heb,” dat is geen strategie. Build it and they will come werkt IRL niet, helaas.

En dan nog, Apple is in 1976 opgericht toen de computermarkt nog niet zo groot was. De wereld zag er dus net een tikkie anders uit. Als je Apple toch perse als inspiratiebron wilt gebruiken, kijk naar wat ze toen goed deden en waarom ze bijna failliet gingen.

Nou ja, dat faillissement is, als je de meeste bronnen mag geloven, te wijten aan de afwezigheid van Steve Jobs. Dus nogmaals: kies geen strategie die zich concentreert op de briljante geest van 1 persoon. Als je zelf een briljante geest hebt, dan heb je dit artikeltje trouwens ook niet nodig ;)

Dit was het tweede deel van een korte serie over het kiezen van een strategie. Deel 1 gemist? Lees ‘m nog even door & abonneer je alvast op mijn RSS voor deel 3!

0 Shares:
Dit artikel is 5.227 keer gelezen