Voor een oude slogan doet deze het toch nog steeds erg goed. De meeste organisaties zijn inmiddels doordrongen van het feit dat contentmarketing belangrijk is.

Tevreden kat kleinWe weten nu gelukkig dat goede content moet inspireren, inhoudelijk sterk moet zijn, uniek en uitzonderlijk en geloofwaardig moet zijn en dat het ook nog leuk en de moeite van het delen waard moet zijn. Content is niet meer weg te denken uit de marketingstrategie van een organisatie.

Uitdaging

Voor veel organisaties is dit echter nog steeds een grote uitdaging. Belangrijkste obstakel hierbij is dat er vaak te weinig mensen voor worden aangesteld of vrijgesteld. Voor veel bedrijven is het nog steeds iets dat je erbij doet, omdat niet altijd meteen duidelijk is wat content (goede content bedoel ik dan) oplevert. De financieel directeur is nu eenmaal moeilijk te overtuigen als hij niet meteen ziet dat de winst omhoog gaat.

Blijf vernieuwen

Ondanks het feit dat je je soms misschien een roepende in de woestijn voelt en niet het idee hebt dat het heel erg gewaardeerd wordt als je de content van je organisatie aan het verrijken bent, ga door! De cijfers om het management te overtuigen komen vanzelf. Door goede content trek je namelijk bezoekers/consumenten en als je producten of diensten goed genoeg zijn levert dit uiteindelijk ook klanten op. Dan is het niet meer zo moeilijk om het belang van je content uit te leggen aan het management.

Publiceer, promoot en reageer

In de huidige web 2.0 werkelijkheid is content niet alleen iets dat uit de organisatie komt. Content komt tegenwoordig via allerlei kanalen, ook van consumenten. Focus daarom niet alleen op de content die je zelf produceert, maar ook op content van anderen die over jou praten. Reageer op wat consumenten over je zeggen. Stel vragen en geef antwoorden. Allemaal voor de hand liggende tips, maar toch zijn er nog te veel organisaties die hier (nog) niet soepel mee omgaan. De omschakeling van web 1.0 – het zenden en controleren van content – naar web 2.0 – het integreren van andermans content in de organisatiestrategie – gaat niet overal even snel.

Daarom nog een keer: onderschat de waarde van goede content niet.

Wat verstaan we onder goede content?

Om het wat duidelijker te maken een klein voorbeeld. Hierboven heb ik benadrukt dat je moet blijven innoveren. Ja, lekker makkelijk denk je dan, maar hoe kom ik nu aan een goed idee? In plaats van een uiteenzetting in woorden kan ik dat ook illustreren met het volgende filmpje:

En dat maakt het meteen een stuk leuker, makkelijker op te nemen en makkelijk om te delen. Goede content dus.


Geschreven door