Een passende strategie voor je (nieuwe) bedrijf kiezen is niet makkelijk. Zeker niet als je dat nog nooit gedaan hebt, of als je te maken hebt met meerdere stakeholders. Er zijn verschillende manieren om een strategie te bepalen. Liefst combineer je deze natuurlijk, maar laten we eens beginnen bij het begin: aan de horizon.
Daar, ergens in de verte, ligt namelijk waar je naartoe wilt. Het Ultieme Doel, de droom die je wilt waarmaken. En dat is niet simpelweg een product of een dienst ontwikkelen voor mensen die dat willen afnemen. Toch? Liever ontwikkel je een product dat zó goed is, dat je er een leuk leven van kunt leiden. Of misschien wil je een stapje verder gaan en marktleider worden. Whatever we je ’s nachts voor wakker kunnen maken.
In dit eerste artikel uit een korte serie over strategie, behandel ik een aantal basics. Gewoon, dingen waar je in ieder geval rekening mee moet houden. Enjoy!
Op de korte termijn
Mensen, of moet ik zeggen managers, verwarren “denken” wel eens met “strategie”. Een kortetermijn-strategie bestaat niet. Kortetermijn-denken wel. Het behalen van een quick win kan een strategische overweging zijn, maar is geen strategie op zich. Ik bedoel, je stelt jezelf niet als doel om 100 quick wins in 3 jaar tijd te tacklen. Je runt een bedrijf niet om personeel te ontslaan.
Dat je als bedrijf soms op de korte termijn moet denken, daar ontkom je niet aan. Zeker niet in het huidige klimaat. Een belangrijke klant kan wegvallen, er kan iets misgaan in het productieproces… toeval kun je niet voorkomen. Maar als je voornaamste beslissingen alleen op de korte termijn een positieve invloed hebben, dan moet je toch echt je strategie heroverwegen.
Haalbaarheid
Of jouw strategie haalbaar moet zijn of niet, dat hangt een beetje van jouw horizon af. Als jouw ambities oneindig ver reiken, dan is je strategie vanzelfsprekend ook een beetje onhaalbaar. Wat in ieder geval niet kan, is dat je het doel van je strategie haalt, zonder een nieuwe te hebben.
Dus als je strategie té haalbaar dreigt te worden, dan moet je toch bij jezelf nagaan wat je nu wilt. Ben je klaar en stop je ermee? Could be. Of wil je een volgende stap gaan maken? Waar ligt je plafond? Bepaal die en ga klimmen, naar je verticale horizon, zeg maar ;)
Geen ontwikkeling
Het is aantrekkelijk om een strategie te zien als iets dynamisch, iets dat meegroeit met je ambities en de realiteit. Maar dat is niet zo. Natuurlijk ontwikkel je een strategie voordat je er daadwerkelijk mee aan de slag kunt, maar daarna doet het nog maar 1 ding: haalbaar zijn. Als je strategie niet meer haalbaar is, of juist té haalbaar, dan moet je ‘m niet proberen door te ontwikkelen, je moet ‘m herzien.
Daarom staat in de titel ook kiezen. Je kiest een bepaalde richting om je doel te bereiken. Je strategie is je TomTom (Garmin, Mio, etc). Is die zo verouderd dat hij niet weet dat afslag 7 Oog in Al niet meer bestaat, of stuurt hij je liever over de A9 dan de A8? Dan kun je natuurlijk even doorrijden tot hij een nieuwe route heeft berekend. Of je neemt direct zelf de volgende afslag rechts. En ja, je weet dan even niet waar je precies heenrijdt.
Hoe dan ook, vanaf dat punt start je opnieuw aan een strategie om je Ultieme Doel te bereiken.
Dit is het eerste artikel in een kleine serie over het kiezen van de juiste strategie. Wil je op de hoogte blijven? Voeg mijn auteurs-pagina toe aan je rss!