Eigenlijk zouden we SEO net zo goed gewoon GO kunnen noemen. Meer dan 80% van de zoekopdrachten wordt op Google gedaan. Als blog of webwinkel optimaliseer je dus je website voor Google. Maar helaas: de genieën in Mountain View, California zijn altijd bezig om de kwaliteit van de geleverde zoekresultaten te verbeteren en passen daarom continu het zoekalgoritme aan. Eind april ging er een grote update live. Codenaam: Penguin. Doel: webspam en andere onzinsites uit de zoekresultaten filteren. 

De boot in met je linkbuilding

Volgens Google heeft minder dan drie procent van de geïndexeerde websites een ‘overoptimalisatieboete’ gekregen en ongetwijfeld zijn de meeste daarvan sites die we allemaal liever kwijt dan rijk zijn. Maar zoals deze case study van Search Engine Watch laat zien kun je ook als bonafide trouwringenwebwinkel (ja, die bestaan) flink de boot in gaan als je de verkeerde linkbuildingstrategie hebt gehanteerd. Maar hoe moet het dan wel? Search Engine Watch maakte eerder al een rondgang langs een paar SEO-goeroes.

Stop met die onzin!

De korte samenvatting: stop met die onzin. Stop met veertien keer ‘geld verdienen met bloggen’ schrijven in een stuk over geld verdienen met bloggen. Stop met stukjes na 300 woorden afkappen omdat ‘Google de rest toch niet ziet’. Maak een mooie site, schrijf leesbaar en interessant en bouw een schare trouwe lezers op. Wees herkenbaar en uniek. Wees actief en zichtbaar op sociale media (en vergeet daarbij vooral Google+ niet). Schrijf reacties en gastblogs op sites met autoriteit en bouw zo je linkprofiel op, in plaats van met schimmige trucs.

Ongelukkige SEO-plugin

Ikzelf ben simpelweg te lui voor SEO. Ik ben een schrijver en als ik een goed lopend stukje heb geschreven en er een lekker bekkende titel voor heb bedacht, dan ben ik meestal erg tevreden met mezelf. Het laatste waar ik dan zin in heb is in discussie gaan met een plugin die een focus keyword van me eist en rode lichten ontsteekt als dat dan niet vaak genoeg voorkomt. Voordat je het weet gaat bloggen op werken lijken. Ik promoot mijn artikelen liever op de social media. Dat is een stuk gezelliger. Mijn mederedacteuren bij Hanta werken ook zo, met als resultaat een ongelukkige SEO-plugin, maar een gelukkige redactie en terugkerende lezers. De Grote Boze Pinguïn is dan ook aan onze site voorbij gegaan. Het kan een gevalletje wishful analytics zijn, maar het lijkt er zelfs op dat sinds eind april iets meer googleaars ons bescheiden hoekje van het web weten te vinden.

Business as usual?

En hoe zit het met jullie? Plussen jullie met Google+, is het business as usual of legde jullie linkbuildingtool jullie in de luren?

0 Shares:
16 comments
  1. Als je dan nog minder tijd wil verliezen zou ik vooral stoppen met die meta keywords in die laffe SEO plugin van je in te voeren ;)

    1. Ook dat. Maar het ademt eigenlijk dat Bouke het niet zo goed begrijpt en dan maar niks doet, wat in dit geval niet eens een hele slechte stap is :)

      1. wat een rare reactie. Je zou ook kunnen uitleggen hoe het dan volgens jou zit in plaats van insinueren dat de schrijver niet weet waar hij het over heeft. Dan kunnen wij er misschien nog wat van leren en dient je reactie voor meer dan alleen maar het hele artikel afkraken (zonder er verder echt op in te gaan). 

        1. Moet zeggen dat ik ook niet erg onder de indruk ben van het artikel. Van de 100 artikelen die worden geschreven over hoe SEO niet moet word altijd "foute link building", "focus niet op keyword density" etc etc aangehaald.

          Als je daar nog mee bezig bent ben je gewoon simpelweg niet innovatief. In deze tijd werkt het niet meer om "een trucje te blijven herhalen omdat het ooit heeft gewerkt en daarom altijd zal werken".

          Dat is overigens niet alleen op SEO gebied maar op veel verschillende gebieden van het (online) ondernemerschap het geval ;)

  2. 'en rode lichten ontsteekt als dat dan niet vaak genoeg voorkomt' – het is een lange zin, ik weet het. Maar lees hem nog maar eens ;-)

  3. Eens, Randi. Maar het is voor Joost ook frustrerend om te zien dat er mensen zijn, zoals ik, die zich realiseren dat SEO belangrijk is, maar het toch als bijzaak blijven beschouwen – omdat ze hun tijd aan content willen besteden. Ik noem dat 'luiheid', hij noemt dat 'niet begrijpen'. Soit.

  4. Dat komt omdat ontelbaar veel websites ook nog steeds, tegen beter (kunnen) weten in, met die technieken bezig zijn. En er zijn dus ook nog ontzettend veel SEO-clubjes die dit soort diensten verkopen.
    Trouwens zou het interessant zijn als je aangeeft welke innovaties jij het belangrijkste vindt op het moment, met eventueel een link naar een goed artikel. Voeg wat kennis toe. Educate us!

  5. Als newbie hier volg ik natuurlijk netjes de interne procedures (waar ik nog in aan het inleren ben, vandaar dat ik pas vanochtend zag dat dit stuk online stond en zo laat reageer) – het viel mij natuurlijk onmiddellijk op dat ze hier de verkeerde SEO-plugin gebruiken ;-)

    1. van de verkeerde kant zelfs :) Maar zeg eens Joost, als ik overstap op de jouwnes, moet ik dan van alles opnieuw invullen offeh – valt dat mee? Bas van den Beld vond het ook al zo shocking dat ik de Yoast-versie niet gebruikte, dus ja- dan moet ik wel :)

  6. Nou Randi, volgens mij ging ik gewoon door in de stijl van het artikel: belachelijk maken is makkelijker dan de moeite nemen om het te begrijpen.

    Bouke voert als argument aan dat "De Grote Boze Pinguïn is dan ook aan onze site voorbij gegaan." Dat is wat mijn vrouw een "n=1" opmerking zou noemen: dat heeft nul en generlei waarde.

    De stoplichtjes waar hij het over heeft zijn simpelweg "hints", natuurlijk proberen die je een beetje te "pushen" om dingen goed te krijgen, maar als je een keyword 3x gebruikt in een artikel van 300 woorden dan vindt ie het al goed, niet bepaald "overoptimalisatie". Bovendien kun je zelfs zonder alle "stoplichtjes" op groen te krijgen een algemene "groene" waardering voor het artikel krijgen.

    "Voor je het weet gaat bloggen op werken lijken": als Bouke niet de moeite wil doen voor een goed artikel, waarom zouden wij het dan willen lezen? Wederom een flut argument.

    Bouke geeft eerlijk toe dat hij er te lui voor is, maar vind het wel nodig om het werk van anderen, dat gratis beschikbaar wordt gesteld, belachelijk te maken. Dan krijg je dit soort reacties van makers, vind je dat nu echt zo raar?

  7. En dan zal ik 'es wat aardigs zeggen en welgemeend: De plugin van Yoast is een prima tool! Blij mee en die stoplichtjes die me nu ook nog toelachen, maken het nog makkelijker. Ondertussen gewoon lekker doen wat ik leuk vind: stukkies schrijven. En ja, ook met deze tool moet je gewoon je SEO-verstand nog gebruiken ;-)

  8. @twitter-6453512:disqus Wat een engelen geduld… Goed man. Zeg, ga je 42bis ook een keer onder je SEO loupe leggen? Behalve SEO geoptimaliseerde artikeltjes is er nog wel wat anders toch?

Comments are closed.

Dit artikel is 4.780 keer gelezen