De felbegeerde top 1 positie in Google: willen we allemaal! Viral: willen we allemaal! Buzz: willen we allemaal! Whatever it takes, of toch niet…?

Buzzmol?

Afgelopen week las ik op Molblog een bericht over betrokkenheid van KPN, DE, Randstad en Pon. Zij zouden betrokken zijn bij comment spam, ook wel bekend als blackhat SEOBlackhat SEO door middel van comment spam lijkt misschien een goedkope manier om hoger in de zoekresultaten van Goolgle te komen, maar uiteindelijk betaal je de prijs door bijvoorbeeld onvoorziene en ongewenste free publicity of een penalty van Google.

Hoe werkt het?

Professionele comment spammers, door Molblog treffend gedoopt tot buzzmollen, spelen een aardig stukje toneel op de diverse fora die het internet rijk is. Buzzmol #1 stelt een vraag, waarop buzzmol #2 antwoord geeft. Het antwoord van buzzmol #2 is natuurlijk een geweldige tip met een link naar één van bovenstaande merken.

Conversion Company

De naam die uiteindelijk KPN, DE, Randstad en Pon blijkt te verbinden is Conversion Company, waar de zoekmachinemarketing voor bovengenoemde bedrijven is uitbesteed. Op Emerce lezen we een reactie van Conversion Company:  “Binnen SEO wordt geoptimaliseerd op drie belangrijke vlakken: website techniek, website content en het linkprofiel van een website. Binnen deze laatste categorie neemt het deelnemen aan internet fora een bescheiden plaats in. Met name over deze activiteiten is nu een terechte discussie ontstaan.”

Goedkoop of duurkoop?

Comment spammer is natuurlijk een goedkope manier om een buzz rondom je merk of bedrijf te creëren, maar uiteindelijk altijd duurkoop! Ok, de marketingbudgetten zijn niet meer wat ze ooit geweest zijn, maar met een beetje creativiteit denk ik toch echt dat ze beter besteed kunnen worden dan aan professionele spammers. Helaas heb ik als Junior Marketeer zelf onlangs een discussie gehad met een leidinggevende over dit onderwerp, waarbij je als rookie (lees: lager geplaatste in de bedrijfskundige voedselketen) natuurlijk geen kans maakt op de overwinning. Gelukkig is er contentgirls!

 Ik reken op jullie!

Waarom blog ik voor Contentgirls en waarom zijn jullie hier ook vandaag weer allemaal aanwezig?

“We willen het web nog steeds verrijken, maar nu door mensen (vrouwen én mannen) met een sterke en duidelijke mening een podium te bieden. Mensen met kennis van zaken. Mensen die een visie hebben op online kwaliteit in verschillende vakgebieden. En mensen die net als wij de ambitie hebben om webmakers op hun flikker te geven, te sturen, te helpen maar ook van positieve feedback te voorzien, met het idee dat het web daar pagina voor pagina beter van wordt.”

Precies!

Dus: vinden jullie ook dat de buzzmol  geen marketingfunctie is? Dat comment spammen niet in de functie-omschrijving van een marketeer thuishoort? Laat je horen!


Geschreven door