Afgelopen week belden alle paarse broeken, social media experts en andere zelf verklaarde kenners de fanfare. Men trok de champagne open, relaties werden gebeld, strijdliederen gezongen en het bleef nog lang onrustig in de stad. Marketingfacts hield op te bestaan en ging verder op Facebook. De Volkskrant bracht het nieuws. Foutje. Dat hadden ze zelf later ook in de gaten, want het bericht is inmiddels verwijderd. Niemand die zich afvroeg wat er echt aan de hand was. Het was immers feest. Dan is het vermakelijk om eens verder te kijken. Want Marketingfacts overschat zichzelf en neemt zijn bezoekers niet serieus.

Slordig

Marketingfacts blunderde. Waar grote banken binnen een paar uur een complete migratie regelen, GeenStijl van de ene op de andere minuut overschakelde en andere sites geruisloos een nieuw design aannemen kregen de mensen van Marketingfacts dat niet voor elkaar. Op dinsdagmorgen was de migratie nog in volle gang. Het regende inmiddels klachten van bezoekers die op zoek waren naar dat ene stukje. Adverteerders klommen in de mail met de vraag waarom hun duur betaalde advertorial niet live ging. Bloggers konden hun artikelen niet kwijt. In blinde paniek bedacht Marketingfacts een Facebook-pagina. Een noodoplossing met een opmerkelijk staartje, omdat de overgrote meerderheid dacht dat het een stunt was. Marketingfacts plaatste zelf een lulverhaal met het hoe en waarom. Dat artikel beschrijft niets anders dan het internet zoals dat al jaren bestaat. Want marketing begint volgens hen bij het netwerk. Ja. En gras groeit pas als het gezaaid is.

Onzin en social media

Op Marketingfacts staat inmiddels een verhaal vol feiten over de migratie. Hoe awesome het nieuwe design is, terwijl men in the proces iets roept over het tienjarig bestaan van de site. Onzin. Want Marketingfacts is nauwelijks acht jaar oud en het nieuwe gezicht doet denken aan de eerste WordPress weblogs. Overzichtelijk, simpel, doeltreffend en visueel aantrekkelijk. Niks bijzonders en aangevuld met moderne apps. Men roemt ondertussen de kracht van social media. Dat terwijl het merendeel van hun bezoekers via direct verkeer of Google op hun site komt. Maar een site als Marketingfacts die het moet hebben van lieden die social media verkopen als wat het de nieuwe Bijbel kan lastig anders beweren.

Geruchten

Ondertussen draait de geruchtenmachine op volle toeren. Eigenaar Marco Derksen zou in de financiële problemen verkeren door het aantrekken van te grote schoenen bij een ICT-opdracht. Een eigenschap die marketingmannen vaak veel brengt, maar de echte wereld vraagt om resultaten. Bullshit-bingo betaalt op termijn geen facturen. En hoewel een gerucht, zou het wel verklaren waarom Derksen zich nog nauwelijks met MarketingFacts bemoeit. Dat is dan oprecht triest voor de beste man, maar daarmee is de zogenaamde stunt niet geloofwaardiger. Dat zijn aardige vragen om te stellen. Aardiger dan het blind loven van een noodoplossing als was het een briljante stunt.

Niet serieus

Marketingfacts toont aan dat het zichzelf schromelijk overschat. Het dacht een migratie vlekkeloos te kunnen regelen, maar was inhoudelijk slecht op de hoogte van de materie. Kwestie van bedrijfscultuur. Marketingfacts redde zijn gezicht doordat schapenkoppen een noodoplossing niet op waarde wisten te schatten. Hoe serieus neemt een site haar bezoekers door mee te gaan in de hoax, daar waar nederigheid in de vorm van een excuus op zijn plaats is? Dat mogen we Marketingfacts kwalijk nemen. Die schapenkoppen nemen we niks kwalijk. Die zijn zo geboren. Want als er één schapenkop over de dam is door te roepen dat iets briljant is, volgt de kudde vanzelf.

0 Shares:
5 comments
  1. Helemaal mee eens! Ik vind het sowieso fout als je een "hoax" bewerkstelligt met het leveren van foutieve informatie. Dat noem ik geen stunt of campagne, dat vind ik het niet serieus nemen van je lezers!

  2. Pittige post ben benieuwd of hier reactie op komt vanuit de MarketingFacts hoek? Tijd voor een stevig debat!

  3. Ik was vooral verbaast over de reacties op nieuwe site. Het ziet eruit als de eerste de beste premium theme die je van themeforest af kunt halen. Daar zitten best leuke themes tussen, maar daar hoef je niet zo'n ophef over te maken. Ik denk eigenlijk dat die reageerders gewoon vooral hun naam en tronie op marketingfacts terug willen zien. Want echt interessant is het nieuwe design helemaal niet.

    John

    p.s: ik weet dat marketingfacts niet op wordpress draait.

  4. Wat een duivels stukje van mijnheer Engel! Ach, laten we elkaar allemaal niet zo de maat nemen. Ik heb ook mijn twijfels over de Facebook-actie. Maar de nieuwe site is er en ziet er beter uit dan de vorige.

  5. Credits voor dit eerlijk, pittig en ongezouten stuk (ja, een hoop bijv.naamw. :p)! De Facebookactie vond ik persoonlijk wel een erg mooie stunt, al was het idee (uitgaande van jouw stuk) gebaseerd op een lulverhaal. De nieuwe website vind ik juist door de simpele look en feel een verbetering. Less is more en een goede inhoud (lees: dan moet er wel echt goede inhoud zijn), gaat voor mij boven een geweldig design.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.681 keer gelezen