Met een vriendin zit ik aan de Latte Macchiato. Goede koffie. We hebben afgesproken in een leuke, gezellige koffiebar in Nijmegen: Bairro Alto. Ik kende het al, maar zij stelde het voor. ‘Gevonden via Google’, legt ze me uit. Ze had gegoogeld op ‘goede koffie Nijmegen’ en kwam op een site terecht waar deze koffiebar op nummer twee stond. Wauw. Dat heeft Google dan toch goed gedaan. Of niet?

Ik ben er om te beginnen verbaasd over dat ze dit leuke tentje op deze manier heeft gevonden. Op de site die bovenaan de zoekresultaten staat krijgt de Latte Macchiato van Bairro Alto een 9,3. En terecht. Zullen ze hier blij mee zijn. Dit soort reclame, daar kan geen seo-specialist tegenop. Later kom ik erachter dat koffiebar Bairro Alto niet eens een website heeft, dus het lijkt deze mensen weinig te interesseren wat hun online reputatie is.

Gekleurde resultaten

‘Maar ja, jij krijgt vast hele andere zoekresultaten’, zegt de vriendin en ze neemt nog een slok van haar goede koffie. Ik ben even stil. Ze heeft gelijk, realiseer ik me. Laatst had ik iets teveel pagina’s bekeken op een site en vervolgens kreeg ik deze site overal terug als advertentie. Schokkend vond ik dat. Vervelend ook. Maar ja, zo werkt het. Google weet op welke pagina’s je bent geweest en op welke zoektermen je eerder op hebt gezocht. Je computer onthoudt dit met cookies. Het ligt dan ook voor de hand dat de zoekresultaten gekleurd zijn. Maar hoe gekleurd zijn ze? En hoe erg is dat?

Erg, vind ik. Bedrijven als Facebook en Google zeggen dat ze het beste met me voor hebben en ik geloof ze. Ze kijken welke statusupdates van welke vrienden ik leuk vind, zien waar ik op zoek en koppelen alle informatie om zo een profiel van mij te maken. Ze kennen mijn voorkeuren en bieden me die aan. Anders gezegd: ze filteren de informatie voor me. Aardige service van ze, maar wie heeft gezegd dat ik dat wil? Misschien wil ik wel eens hele andere koffie proberen. Op een hele andere plek, met hele andere mensen. Ik heb een brede visie en sta open voor nieuwe dingen en andere meningen. Ik heb niet gevraagd om een online tunnelvisie.

Wat ik wel wil weten

In de dagen na de koffiedate blijft het door mijn hoofd spoken. Ik ga naar een debatavond over internetveiligheid en hoor wat Facebook en Google allemaal van ons weten. Wat we liever niet willen weten, want de gemakken van de twee internetreuzen wegen voor veel mensen op tegen privacy. Toegegeven: dat geldt vaak ook voor mij. Dat kun je Google en Facebook niet kwalijk nemen. Als commerciële bedrijven willen ze winst maken en kijken hoe ver ze kunnen gaan om dat te realiseren. Ze kunnen zo ver gaan omdat de wet dit toestaat. Als we dit niet willen, zullen politici, namens ons, de wet- en regelgeving moeten aanpassen om erger te voorkomen.

Om met eigen ogen te zien hoe het werkt, en hoe erg het is, wil ik testen hoe gekleurd en persoonsgebonden Google-zoekresultaten zijn. Dat wil ik doen door met meerdere mensen op verschillende computers dezelfde zoekterm in te vullen, screenshots te maken van de resultaten en deze te vergelijken. Zoals Eli Pariser liet zien in zijn TED Talk. Samen kunnen we misschien iets doen tegen de Filter Bubble. Wil je meedoen? Stuur dan een mail naar contentgirls@gmail.com [aanmelding is niet meer mogelijk].

0 Shares:
2 comments
  1. De Googles bieden in ieder geval de optie om de vertoonde ad's niet te laten 'personaliseren'. Dat vind ik dan wel weer mooi. Of je daarmee de complete controle hebt en daardoor de bubble vermijdt is maar de vraag natuurlijk. Toch vind ik daarom jammer dat veel mensen Facebook en Google in één adem noemen. Want Google doet zijn stinkende best om open en transparant te zijn, en geeft de geïnteresseerde gebruiker behoorlijk wat opties om zijn of haar voorkeuren in te stellen.

  2. Je haalt een paar dingen door elkaar, Tefke:
    Een koffietentje zonder website, zegt ab-so-luut niets over in welke mate zij zich in hun klanten/reputatie interesseren. Ze zien alleen het nut van een website voor een koffietentje niet in. Terecht, blijkbaar.

    Zoekresultaten en banners zijn ook twee totaal verschillende producten van Google. De zoekresultaten zijn vooral relevant gemaakt aan de hand van je eigen zoekgedrag (via cookies ja, maar ook via je Google-profiel), waar die banners juist verschijnen door je surfgedrag op bepaalde sites, via heel andere cookies.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.897 keer gelezen