Vriendschap is belangrijk. Wees eerlijk, we zijn nergens zonder onze vrienden, familie en partner. Vriendschap behoort dan ook tot 1 van de 5 menselijke behoeften in de Maslow-piramide. Vriendschappen zijn niet alleen in het dagelijks leven cruciaal, maar ook op internet. Hoe meer vriendjes en likes, hoe beter. Ben je actief op blogs en discussieer je mee op professionele netwerksites zoals LinkedIn? Nog beter! Wees aanwezig, word lid van groepen, maak vrienden, en blijf deze vriendschappen optimaliseren. We vergeten vaak hoe belangrijk deze basis is… in real life én online!

De Maslow-piramide uitgelegd

De psycholoog Abraham Maslow publiceerde in 1943 een model om de behoeften van de mens in kaart te brengen. Hij kwam tot de volgende zeer vereenvoudigde, maar veelzeggende, indeling.

1. lichamelijke behoeften (eten, slapen, warmte, seks)
2. zekerheid (woning, vaste baan, gezondheid, bescherming tegen gevaren)
3. contacten (vrienden, partner, liefde)
4. erkenning (status, macht, geld)
5. zelfontplooiing (individualiteit, ontwikkeling van talenten, maar ook geloof en transcendentie)

maslow piramideMaslow stelt dat elk levend wezen dezelfde behoeftes nastreeft. Wanneer aan een behoefte voldaan is, bijvoorbeeld lichamelijke behoeften, schuift het individu op naar het volgende niveau, in dit geval de zekerheid. Wanneer een trap ontbreekt of wegvalt zal het individu opnieuw aan deze behoefte moeten voldoen alvorens terug te kunnen stijgen. Het is niet mogelijk om bepaalde niveaus over te slaan.

De eerste drie punten gaan in op de menselijke behoeften. Als deze eenmaal bevredigd zijn, dan heeft de mens geen motivatie meer in deze richting. Punt 4 en 5 zijn verlangens, ook wel groeibehoeften genoemd. Deze punten kunnen nooit echt bevredigd worden. Zelfontplooiing is het hoogste wat een mens kan bereiken en lichamelijke behoeften zijn van levensbelang. Met alleen stap 1 kan de mens overleven.

Maslow en social media

Het mooie van de piramide van Maslow is dat je deze ook op andere zaken kunt betrekken behalve op jezelf. Onlangs kwam ik ‘m tegen met als onderwerp social media. Ook social media kent bepaalde levensbehoeften. In het model hieronder zie je de Maslow-piramide zoals ik hem net heb beschreven, maar dan aangevuld met de behoeften binnen social media.

maslow piramide social media

De eerste levensbehoefte van social media is aanwezig te zijn, je hebt een stem nodig. De volgende stap is het kiezen van de platformen waar gelijkgestemden te vinden zijn. Pas bij stap 3 ben je toegekomen aan het community builden. Waar mensen graag vrienden willen maken, ga je op internet ook digitale vriendschappen aan.

Net zoals in de echte wereld zijn stap 4 en 5 de lastigste en kunnen nooit volledig bevredigd worden. Stap 4 is het mengen in discussies en het verspreiden van je kennis. En stap 5 is het on-going proces van optimaliseren en hopen geld te verdienen met behulp van social media.

Behoeften vs. verlangens

Allemaal leuk en aardig deze modellen. Interessant wordt het model pas als je er een behoeftepiramide met onze verlangens naast zet. Je zult zien dat ‘onze’ piramide precies omgekeerd zal zijn. We verlangen namelijk het meest naar dat wat we het minste nodig hebben en we onderschatten de basisbehoeften, zoals slapen, eten warmte, maar ook het opzetten van een sociaal profiel.

Ook al heeft de Maslow-theorie weinig tot geen ondersteuning gekregen, er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Alles vereist een goede basis, een gedegen start. Daarna moet je deze vriendschappen blijven onderhouden. Pas dan pluk je er de vruchten van. Social media zijn niet zo gek veel anders dan ons eigen dagelijks leven.


Geschreven door