Je hebt uren zitten zwoegen op een blogartikel. Dan wil je natuurlijk ook dat die gelezen wordt.
Zorg daarom voor een goede titel. De titel is het eerste wat je volgers op Twitter of je websitebezoekers lezen.

Een goede titel verleidt tot lezen.

Ga maar na als je in de supermarkt langs de tijdschriften loopt.

Roepen de titels op de  voorpagina’s je niet toe dat je jezelf ernstig tekort doet als je het blad niet leest?

  • Goede koffie & gratis wifi: DE werkhotspots
  • Zo ontsaai je je werkoutfit
  • Alles over het nieuwe werken
  • Help! Ik krijg m’n huis niet gestyled. 10 simpele tips van experts
  • 293 x hotte herfst
  • de 45 beste beautytips ever
  • Flirty dresses voor elk figuur

Ik bedoel, wie wil er nou niet in een hippe werkoutfit in de meest trendy hotspot op de nieuwe manier zitten te werken en thuiskomen in een gestyled huis waar je je vent verleidt in een flirty dress?

De kans is echter groot dat jij in je pyjamabroek zit te zweten op een blogartikel in een chaotisch huis met slechte koffie.

Maar een goede titel maken? Dan kun jij vanaf nu ook met deze vijf regels.

Refereer aan:

1. Krijgen wat je wil (gezondheid, geld, lifestyle, tijd, relaties)

  • Alles wat je wilt weten over ..
  • De beste .. onder de .. euro
  • 5 manieren om meer te verdienen in minder tijd
  • Hoe schrijf je een blogartikel in 20 minuten
  • Creëer een website om trots op te zijn

2. Problemen

  • Is jouw website voldoende beveiligd?
  • Social media marketing do’s en don’ts
  • De grootste gevaren van ..
  • 10 goede manieren om niet..
  • Wat je .. je niet vertelt over..

3. Feit en fictie, geheimen, waarheid en leugen

4. Hoe doe ik dat?

  • Hoe plan je de ultieme marketingcampagne?
  • 3 LinkedIn tools die je waarschijnlijk nog niet kent
  • 10 marketingtips van experts (maandag op mijn blog :)
  • Een snelle manier om..
  • 9 verrassende manieren om ..

5. Beste/slechtste

  • De beste manier om..
  • De top 10 van ..
  • De belangrijkste..
  • 5 redenen waarom .. beter is dan ..
  • De mooiste kampeerplekken in Nederland

Nog meer inspiratie nodig? Check 102 Headline-Writing Formulas van Chris Garrett.

Of loop even langs het tijdschriftenrek in de supermarkt.

En nu jij: wat vind jij voorbeelden van onweerstaanbare titels?

0 Shares:
9 comments
  1. Voorbeeld van een onweerstaanbare blogtitel:
    3 manieren om je lezers te slim af te zijn.

    Of

    Nieuwe methode om rimpels te voorkomen – voor 100 %

  2. Soms is degene die je volgt al voldoende reden om iets te lezen. (That's a compliment.) 

  3. Lijstjes met ‘de tien beste manieren’ of ‘de 8 meest praktische
    tips’ trekken beslist de aandacht. Maar je ziet ze overal. Ik heb het gevoel
    dat deze formule aardig uitgemolken raakt en daarmee aan kracht verliest. Voor
    een deel komt dat ook wel door wat er ‘achter de link hangt’. Niet zelden
    is het een pure opsomming en heeft de schrijver niet de moeite genomen om er
    een leesbaar stukje van te maken.

    Is er nog een andere manier om je volgers staande te houden,
    aan de arm te trekken en naar je link te leiden? Zeker. Wees creatief. Kietel,
    prikkel, maak nieuwsgierig. Verleid tweeps om verder te kijken, net zoals de kop
    boven een advertentie en de homepage van een website dat doen. Een paar
    voorbeelden.

    Als je als fotograaf elke dag een foto wilt delen, dan kun
    je dat zo melden: ‘Foto van de dag, nr. 34’. Maar ook zo: ‘Mijn foto van
    vandaag: zonsopgang in de Betuwe’.

    Stel dat Google gegarandeerde zoekresultaten gaat bieden. (Het
    is maar een voorbeeld.) Kies je dan voor ‘Google gaat resultaten garanderen’ of
    misschien liever: ‘Google: Zoekt en gij zult vinden’.

    Als je blogt over je aanwezigheid bij een evenement, kun je
    schrijven: ‘My report of the Dutch MTV Awards’. Of je meldt ’An old woman at the Dutch MTV
    Awards.’ (Karina Meerman
    deed het laatste.)

    Een paar jaar terug maakte ik voor Dell vertalingen van Engelse
    headings. Dat waren vaak speelse koppen om de lezer te grijpen, te interesseren
    en verder te laten lezen. In december kwam er iets voorbij als ‘Past ook onder
    de kerstboom’, voor een extra dunne laptop. Als ongevraagde extra suggestie
    voegde ik toe ‘Jingle Dells. Jingle Dells’. Dat werd hem uiteindelijk, 1:1 in
    de krant. Het slaat eigenlijk nergens op. Maar het heeft wel ‘stopping power’.

    1. Hi Bas,

      ja, de lijstjes duiken inderdaad overal op. Toch werken ze volgens mij nog goed. Het is als haastige weblezer nou eenmaal zo makkelijk tot je nemen, die puntsgewijze oplossingen. 

      Maar dan moet wat volgt inderdaad wel de moeite waard zijn. De lezer moet wel beloond worden voor de klik. Niks irritanter dan een hele goede titel, maar een waardeloos artikel.

Comments are closed.

Dit artikel is 4.330 keer gelezen