U dacht dat Twitter typisch een communicatiedingetje voor de jeugd is? Niet dus. Blijkt uit onderzoek. Maar waarom dan niet? Gaan jongeren niet als eerste met alle nieuwe trends aan de slag? Ja, als het voor hen toegevoegde waarde heeft wel. Blijkbaar heeft Twitter dat niet. Een 16-jarige jongen legt op ReadWriteWeb uit waarom dat volgens hem zo is.
De Nederlandse twitteraar
Allereerst even over een onderzoek van Twirus van oktober dit jaar. Daaruit blijkt dat de gemiddelde Nederlandse twitteraar een 26-jarige man is met 30 volgers. 30% van de actieve twitteraars is tussen de 10 en 19 jaar. Deze jonge twitteraars zijn wel verantwoordelijk voor veel tweets: meer dan 1000 tweets stuurden zij in oktober dit jaar de wereld in. Veel en veel meer dan de andere leeftijdsgroepen. Volgens Twirus onderschrijft dit de hypothese dat veel jongeren Twitter gebruiken als een soort (gratis!) sms-systeem. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Communiceren met vrienden
Sociale netwerken als Hyves en Facebook bieden volgens de 16-jarige Michael Moore-Jones alles waar jongeren van nu behoefte aan hebben. Ze willen snel en veel communiceren, maar alleen met de door hen gekozen vrienden. Met Twitter bereik je dat doel niet. Twitter is voor zelfpromotie enerzijds en informatie halen anderzijds en met groter bereik dan alleen je vrienden. Die behoefte hebben jongeren helemaal niet. Zij zoeken meer het intieme van Facebook waar je niet tegen de hele wereld iets zegt, maar alleen tegen je vrienden.
Specifieke interesse
De enige reden voor jongeren om wel van Twitter gebruik te maken, is als ze een specifieke interesse hebben, bijvoorbeeld in een sport, zodat ze ook die mensen om zich heen kunnen verzamelen die het interessant vinden wat je erover zegt. Jongeren die niet zo’n specifieke interesse hebben, denken toch niets interessants te zeggen te hebben op Twitter.
Alleen jongeren?
Grappig is dat dat laatste precies is wat ik vaak hoor van collega’s als reden om niet te twitteren: “ach, wat heb ik nou voor interessants te vertellen aan de wereld?” Dus dat aspect is misschien niet eens zo leeftijdspecifiek als de schrijver doet voorkomen.
En dan dit. Ik gebruik Twitter zelf om meerdere redenen maar de belangrijkste is dat ik een specifieke interesse heb: sociale media in het werk. Ik volg mensen die die interesse ook hebben en zij volgen mij. We vertellen elkaar wat we doen, wat we lezen en wat voor ideeën we hebben. Facebook en Hyves heb ik ook, maar gebruik ik alleen voor vrienden en kennissen. Eigenlijk precies zoals Michael het beschrijft. En het sluit ook aan bij wat Ghislaine laatst op Contentgirls schreef over de meerwaarde van Twitter.
Dus kom ik bij mijn eigen hypothese: het punt van Michael Moore-Jones geldt niet uitsluitend voor jongeren, maar ook voor veel volwassenen. Twitter voegt alleen iets toe als je een specifieke interesse hebt. Dit sluit trouwens uitstekend aan bij de bevindingen uit het Twitteronderzoek van Contentgirl Xaviera.
Plaatjes geleend van monkeyworks illustration en HubSpot.
4 comments
Een specifieke interesse, maar ook de behoefte met mensen van gedachten te wisselen, nieuwtjes te lezen, andere mensen te leren kennen dan je 'eigen clubje' en daarmee te chatten.. deze dingen maken twitter voor mij aantrekkelijk. Jongeren zullen inderdaad scherper de afweging maken 'wat kan ik er halen', ook omdat ze meestal nog niet beroepsmatig geïnteresseerd zijn in wat het te bieden heeft.
Leuk stuk!
@ghizke
Goed en interessant stuk! Ik ben juist heel blij met dat meer anonieme en onbekende netwerk omdat het voor mij de drempel juist lager maakt om bepaalde tweetjes de wereld in te sturen. Interessante visie van zowel Michael als Nathalie!
@Ghislaine @Annefloor: dank!
Twitter verbreed voor mij mijn wereld. Ik ontmoet gelijkdenkenden op vele gebieden die ik niet in mijn sociale / peer omgeving heb. Vooral op het gebied van actualiteit (en poltiek).
Comments are closed.