Afgelopen week gaf ik een workshop over software waar je makkelijk taaloefeningen mee kunt maken in Word. Doelgroep: docenten, merendeel 45+. Het werd een van de interessantere werkdagen…

Contact met de doelgroep

Ik werk voor een uitgeverij voor leermiddelen in het (basis)onderwijs. Regelmatig ontmoet ik leerkrachten, remedial teachers en directeuren op onderwijsbeurzen. Soms ontvang ik een e-mail of telefoontje van een klant over het gebruik van software of de website. Dat is heel handig voor het maken van acties, nieuwsbrieven en webteksten. Toch geeft het heel veel extra informatie om klanten eens te zien worstelen met een computer.

Mijn doelgroep en computers

De mensen binnen de doelgroep zijn vooral bezig met het geven van onderwijs en de zorg voor hun leerlingen. Computers zijn meestal niet hun beste vriend, maar ze moeten ze nou eenmaal gebruiken. Daarom was het heel interessant om eens te zien hoe ‘mijn’ klanten omgaan met de computer.

Mensen bleken hele andere computerproblemen te hebben…

Ik had me voorbereid op problemen met de software. Maar mensen bleken met hele andere computerproblemen te zitten. Bijvoorbeeld met het openen van Word (dat stond namelijk niet op het bureaublad). Hoe kom ik daar dan? Hoe moet ik checken of ik internetverbinding heb? Google is toch internet? Internet Explorer, dat is toch de ELO (Elektronische Leeromgeving)? Ctrl+b voor vet maken? Nooit geweten, wat een uitvinding! Als ik iets opsla, waar slaat hij het dan op?

De doelgroep, verlies ‘m niet uit het oog door je eigen vaardigheid

Het gebruiken van software, het doen van een bestelling. Voor een groep mensen is dat nog steeds een belemmering: omdat ze het eng vinden, omdat ze het niet boeit of omdat ze er niks van begrijpen.

Bij de eerste workshop was dan ook vooral de reactie: wat ben je snel. Toen realiseerde ik me ook weer dat ik zo uit moet gaan van de doelgroep en niet van wat het makkelijkst is voor mij.

Je doelgroep begrijpen – maak gebruik van persona’s

Om de doelgroep op je website beter te begrijpen, kun je gebruik maken van persona’s. Hierdoor heb je altijd een beeld in je hoofd van verschillende type bezoekers. Je weet wie ze zijn en wat ze kunnen en wat ze willen. Bedenk bij een nieuwe webpagina die je maakt wat je persona’s ervan zouden vinden. En bedenk er een scenario bij.

Ik was zelf ook zo

Pakweg zes jaar geleden was ik zelf ook geen ‘licht’ op een computer. Ik werkte in het onderwijs en wist niks van websites. De computer was alleen nodig om cijfers te verwerken en af en toe lesmateriaal te maken. Ik mailde en internetbankierde, maar ik had de computer echt niet iedere dag aan staan. Nu is dat ondenkbaar.

Webnerd vs normale internetgebruiker

Voor mensen die werken aan een website is op het web al veel en snel duidelijk. Ze zijn snel, niet bang om te verkennen en doen makkelijk tien verschillende dingen tegelijk online. Voor een gedeelte van je bezoekers / klanten is het niet allemaal even simpel. Het is de kunst om je te blijven inleven in je bezoeker. Wat zou hij doen? Waar loopt hij tegenaan? En waar liep jijzelf tegenaan toen je de website van je bedrijf voor het eerst zag? Wat vind jij wel/niet goed werken op de sites die bezoekt?

Tijdsdruk

Helaas moet er vaak even iets meteen, direct en vlugvlug op de site. Daarom is het fijn om je doelgroep/ persona’s duidelijk en direct toepasbaar te hebben. Af en toe tijd en aandacht besteden aan je doelgroep maakt je bewuster van wat je schrijft en vooral voor wie.

0 Shares:
2 comments
  1. Maar zelfs mét persona's gaat er niks boven gewoon zien hoe ze klungelen. Want inderdaad als je eenmaal zelf into computers bent, kun je je bijna niet meer voorstellen hoe lastig het is voor een hele groep mensen. Gelukkig herinnert mijn moeder mij eraan. Die heeft er echt lol in om digibeet te zijn. Maar zelfs dan, is het soms lastig om te onthouden dat niet iedereen ctrl-c, ctrl-v en alt-tab gebruikt :)

  2. Yep, echte mensen achter echte computers zijn een geniaal voorbeeld vergeleken met 'papieren persona's'. Mijn opa is ook een mooi voorbeeld (80 jaar en regelmatig op het web te vinden): hoe kun je nou foto's of documenten meesturen in een e-mail! Dat past toch nooit. Onvoorstelbaar voor hem.

Comments are closed.

Dit artikel is 3.091 keer gelezen