Je wilt content verplaatsen. En waarom ook niet? Websites zouden net zo beweeglijk als de doelgroep moeten zijn. En net zo dynamisch als de organisatie die erachter zit. Als webredacteur laat je de ontwikkelaars de verplaatsing uitvoeren, dit is hun pakkie an. Maar toch, 5 dingen waar ook een webredacteur op kan (moet) letten.

1: Vergeet de 301 niet (met stip)
Huh? Een 301? Ook al heb je geen idee waar ik het over heb, meld het toch maar aan degene die de verplaatsing binnen jullie webredactie uitvoert. Zoals een 404-pagina een foutpagina is, is een 301-pagina een permantly moved pagina. Zo weet Google (en andere zoekmachines, maar ach…) waar de content naartoe is. Geen 301 wil zeggen geen content. Die is volgens Google dan simpelweg verdwenen en je kan weer helemaal opnieuw beginnen met het opbouwen van je ranking. De ontwikkelaar of techneut zal met z’n ogen rollen en je meewarig aankijken bij je opmerking. Want heus niet dat hij/zij zoiets vergeet… Roep dan ‘Rabobank’. Dat helpt vast. Zij vergaten het, en het kost(te) hen miljoenen. Lees meer via usarchy.com (oud maar nog altijd boeiend).

2: Verbeter productnamen (dit is het moment)
Op veel plekken worden productnamen nog altijd verzonnen door de eigenaar. Die heeft in nacht en ontij een naam bedacht waaruit blijkt hoe bijzonder het product is, hoe gewenst, en vooral ook hoe uniek. Dan zie je als webredacteur omschrijvingen langskomen als ‘Avenue Nostalgia’ voor iets als een fiets. Dat is allemaal prima als de sitestructuur helder is en je het zoekwoord ‘omafiets’ opneemt in titels en tekst. Vaak wringt dat echter met redactierichtlijnen, en de keuze tussen seo en consistentie kan in de praktijk lastig zijn. Makkelijker wordt het als de productnaam ‘Omafiets Nostalgie’ wordt. Zo’n naamswijziging is uiteraard niet alleen aan de webredacteur, maar wellicht kun je samen met een webanalist en keiharde cijfers wel mensen op ideeen brengen.

3: Pas op met productnamen (kijk wel uit)
Bovenstaande gezegd hebbende, productnamen veranderen die goed gevonden worden is een risico. De wake-up light van Philips is ondertussen een begrip. In de begindagen zal ongetwijfeld het woord ‘wekker’ belangrijker zijn geweest, maar nu zoekt de goegemeente ongetwijfeld op de productnaam zelf. Daar moet je dan ook weer niet te veel aan willen sleutelen. Check je nieuwe namen bij de webanalist, die kan je vermoedens met cijfers staven. En vertellen waar je wel/niet vanaf moet blijven.

4: Herschrijf de content handmatig (als je dan toch bezig bent)
Een op een content overhevelen is zelden een goed idee. Meestal was er een reden voor verplaatsing: positionering van het product binnen de organisatie/site bijvoorbeeld. Dan zul je ook iets met de tekst moeten doen. En doe het dan goed. Je begint dus met een zoekwoordenanalyse. De resultaten verwerk je niet alleen in titels, maar ook vooral in bodytekst. Als het migratie van honderden of duizenden pagina’s gaat, is handmatig overhevelen vast niet haalbaar. Maar ook dan: zoek naar een tussenweg. Want bij tekst die al gepubliceerd is, ligt zelden nog de prioriteit. Grote kans dat al die oude fouten er gewoon blijven staan, tot het volgende project…

5: Doe het niet alleen
Goede webteksten zijn het gevolg van teamwork. Webredacteur, eigenaar, webanalist en ontwikkelaar maken samen kwalitatief goede content die ook nog gevonden wordt. Verplaatsing van content betekent vaak bulkwerk en dan is de verleiding groot om als webredacteur je op te sluiten. En net zo lang driftig te tikken tot de klus geklaard is. Maar dan laat je kansen liggen. Vraag en lever input. Blijf dit doen. Juist ook als het druk wordt. Open de deur!

[ Deze blogpost verscheen eerder op www.zins.nl ]


Geschreven door