De generatie M. Dat zijn kids, tweens en teens die bellen, gamen, hyven, sms’en, hun huiswerk doen en tegelijkertijd 5 chatsessies open hebben staan.
Een doelgroep die verslaafd is aan constant communiceren. Ze eten liever een week droog brood dan dat ze één dag zonder internet moeten, zijn – in toenemende mate – gevoelig voor de mening van hun vrienden en hebben allemaal een mobieltje op zak.
Maar lezen? Nee, dat doen ze niet.
Ze kijken TV via uitzendinggemist.nl, filmpjes via youtube.nl en downloaden muziek via iTunes. Via al die kanalen krijgen ze informatie. Teveel informatie. Dus bepalen ze zelf wel wat ze tot zich nemen – en op welk moment.
Maar als ze niet lezen – hoe krijg je dan je digitale boodschap afgeleverd? Hoe krijg je ze op je website en hoe houd je ze daar? Bedenk eerst dat schrijven voor jongeren (en kinderen) het ultieme webschrijven is. Minder is beter. En dat je zelf ook ooit tot je eigen generatie X, Y of M behoorde. Ga terug naar die tijd, kijk eens naar je eigen kinderen of de buurjongen. Kies voor snelheid en overzicht, voor kort en krachtig. Voor nieuwe toepassingen als filmpjes en apps. En neem de volgende 5 tips ook even mee.
Spreek hun taal, maar spreek niet in hun taal
Je valt genadeloos door de mand wanneer je als volwassene probeert mee te doen. Da’s niet chill. Maar weet wel wat er leeft, wie ze leuk vinden, wat de laatste trends zijn.
En ook al schrijven jongeren zelf grover en vooral veelvuldig foutief Nederlands – sgatje, ik zij het tog, kuzzz van je BFF – doe dat zelf vooral NIET.
Zeg het met beelden
Kinderen en jongeren lezen echt niet. Zelfs jij – als volwassene – hebt moeite met lezen vanaf beeldscherm. De generatie M is opgegroeid in een overload aan digitale informatie en kan uitstekend informatie weren. Block. And out you go.
Zorg voor interactie
Passief informatie tot zich nemen doen ze al op school, dus gebruik web 2.0 waar het voor bedoeld is: interactie. Kies voor een forum of andere mogelijkheden om te reageren. Maak het makkelijk om informatie te delen – denk aan doorstuurmogelijkheden via Twitter, Facebook en mail – en laat bezoekers de content waarderen door middel van sterren – I like this.
Beter nog: laat ze zelf content aanleveren. Profielsites, communities en blogs zijn de plekken waar jongeren blijven hangen. Waarom? Je bent daar waar je vrienden zijn. Jongeren luisteren niet naar ons – des te meer naar elkaar. Sommige dingen veranderen niet.
Toch woorden nodig om je boodschap over te brengen?
Gebruik dan korte zinnen, korte alinea’s en schrijf actief. Gebruik ook kleuren, vormen, geluid, beweging en symbolen om te communiceren.
Maak de tekst iets groter. Jongeren surfen vaak terwijl ze relaxed achterover in hun stoel hangen. Ze zitten dus wat verder van het beeldscherm vandaan.
Schrijf positief en dui-de-lijk
Geef instructies. Kort en bondig. Doe dit. Download dat. Word lid. Laat die mooie volzinnen gewoon weg.
Tot slot, als toegift, een kleine schoonheidstip. Zet niet – ik herhaal: niet – overal een uitroepteken achter!!! Jongeren zijn niet infantiel en uitroeptekens zorgen er niet voor dat je tekst beter overkomt, juist niet. Uitroeptekens zijn irritant, schreeuwerig en dus respectloos. Ook voor de jeugd. Weg ermee!
Kinderen en jongeren zijn interessant, boeiend en grappig. Verdiep je in hun belevingswereld, zie ze als een volwaardige doelgroep. Je zult zien dat ze je trouw blijven – als je eenmaal ‘n plekje in hun PC of mobieltje hebt veroverd. Respect is het sleutelwoord. Een woord dat ze tussen de regels door heus wel zullen lezen.
14 comments
Goede tips!
Ik lees "Zet niet – ik herhaal: niet – overal een vraagteken achter!!! "
Moet daar niet staan: 'uitroepteken'?
Paul, je hebt gelijk! Ik ga het meteen aanpassen.
Heb je dit gecheckt met kids in die doelgroep? Ligt erg voor de hand hoor, je verhaal, maar is het echt zo? Journalistiek gezien wacht ik nu natuurlijk op aantoonbare cijfertjes en verhalen van jongeren zelf. Al ben ik het met je eens dat je daar moet zijn waar zij ook zijn en het ligt ook voor de hand om rekening te houden met hun gedrag achter beeldscherm.
Beetje flauw van me, weet ik, maar toch ben ik er benieuwd naar.
Hoi Annelies,
Ik heb geen cijfers harde cijfers voor je, maar ik werk dagelijks (online) met kinderen, o.a. als community manager en webredacteur voor CliniClowns. Zo krijg ik dus veel respons van de jongeren. Ik zal ik m'n volgende stukjes zeker wat meer cijfermateriaal toevoegen, goede tip :) Dank je!
Bedankt voor je antwoord. Speel ook maar advocaat van de duivel hoor ;-). Maar goed om te lezen dat je in elk geval ruimschoots ervaring ermee hebt.
Mijn half broertje is een generatie M jongen. Hij wil deze vakantie niet mee op de boor van mijn vader omdat daar geen wifi is. Het is dus een juiste conclusie dat deze generatie niet meer zonder kan. Ik heb het uit eerste hand. Als ik bij hem op bezoek kom zit hij achter laptop en TV met mobiel in de hand.
Kort en bondig klopt ook, hij zegt nooit meer dan nodig en ook op Hyves en twitter is hij kort en duidelijk, niets te veel.
Bovenstaande is dus een goed advies
Goed artikel, toen ik bij Veronica werkte moest achter elke zin een uitroepteken! ;)
Wij zullen de 5 tips om generatie M te bereiken, zeker in de hand nemen!
Interessant en nuttig artikel!
Wat ik nog wel interessant zou vinden. Heb je een paar voorbeelden van sites die het goed doen en sites die het juist helemaal niet goed doen?
Ben benieuwd!
Hoi Natalie,
Daar wil ik in een volgend artikel wel uitgebreider op ingaan. Verdient meer aandacht, dan kan ik ook aangeven waarom (niet).
Groet!
Comments are closed.