Toen ik eind jaren ’90 voor het eerst op het web rondstruinde, vond ik het allemaal maar wat mooi. Maar laten we eerlijk zijn, zo rond 1998 was internet alles behalve mooi.

Inmiddels is het 2010 en we zijn een heel eind gekomen. Het web is veel mooier, rustiger en minder lawaaierig geworden. Althans, veel websites zijn dat wel. Jammer genoeg niet allemaal. Er zijn nog steeds sites die pijn doen aan de ogen. En dat is jammer. Want wat er op die sites te lezen valt is niet altijd slecht.

In de hoop dat de eigenaren van die sites dit artikel lezen, heb ik een paar zaken op een rij gezet waarvan ik iedereen wil vragen om dat Nooit meer te doen. Alvast bedankt meneer en mevrouw webmaster.

Nooit-meer-doen-lijst

1. Splashpages
Splashpagina’s waren vroeger hot én hip. Wanneer je het adres van een website intikte, kreeg je niet meteen de site, maar een soort welkomstpagina. Op die pagina stond een mooi plaatje of nóg geiniger, een Flash-animatie (ik mag eigenlijk niks zeggen, want ik had er in 2006 nog een). Splashpagina’s voegen weinig toe en kosten een extra klik en laadtijd waar je een bezoeker alleen maar mee verveelt. Een extreem voorbeeld van een bedrijf met een splashpagina is Steps. Probeer maar eens naar de Steps webshop te gaan via deze link en tel aan het einde hoeveel vensters je open hebt staan zonder dat je nog maar iets zinnigs hebt kunnen doen.

2. Rechtermuisknop deactiveren
Hier heb ik toch zo’n gruwelijke hekel aan. Ik snap best dat je je content wilt beschermen (een beetje dan), maar dat doe je in elk geval helemaal niet door de rechtermuisknop te deactiveren (boring javascript kinders). Ik kan je tekst gewoon overnemen door de pagina op te slaan of in te laden in een WYSIWYG-editor. Of wat dacht je van een screenshot? Nou ja goed, punt is dat als ik jouw teksten wil hebben, dan is dat niet zo moeilijk. Erger dan die scripts die je rechtermuisknop deactiveren, zijn de scripts die al beginnen te zeuren over copyright wanneer je tekst selecteert. Irritant ook omdat ik – maar heb meer mensen dat zien doen – lees door steeds het deel van de tekst te selecteren dat ik aan het lezen ben. Kappen daarmee dus.

3. Links in een nieuw venster openen
Dit mag je natuurlijk wel doen, maar wees er spaarzaam mee. Ik ben website tegengekomen die elke link – ook intern – in een nieuw venster openen. Rete–irrtant dus om door zo’n site heen te navigeren. Voordat je het weet heb je 12 vensters openstaan. Op 42bis probeer ik externe links (buiten 42bis.nl) wél in een nieuw venster te laten openen en interne links dus niet. Dat eerste doe ik zodat mensen niet helemaal weg zijn van de website. Dat tweede spreekt volgens mij voor zich.

4. Onderstrepen van normale tekst
Onderstreepte tekst is een link. Dat is wat mensen gewend zijn en het is dus irritant wanneer tekst wél onderstreept is, maar je er niet op kunt klikken. Gebruik een andere manier om tekst te benadrukken. Als je net op dus irritant hebt geklikt, dan weet je hoe irritant het is.

5. Muziek en Video automatisch afspelen
Interactief, crossmediaal, het internet is prachtig en er zijn veel mogelijkheden. Gebruik maken van video en muziek is een supergoed idee. Wat absoluut géén goed idee is, is die muziek of video automatisch laten afspelen wanneer iemand je pagina laadt. De keren dat ik uit mijn stoel ben gevlogen omdat het geluid op mijn PC nog hard stond en een of andere joker een of ander housenummer (het liefst in midi-formaat) automatisch liet afspelen – zijn talrijk. Maar denk er ook aan dat je bezoekers misschien wel op kantoor zijn of een andere plek waar automatisch afspelen van geluid onhandig is. Zorg ervoor dat de default setting uit is en dat bezoekers zelf controle hebben over of de muziek (of video) aan of uit moet staan.

6. Weglaten van een on-site zoekmachine
Jawel, je hebt een prachtige navigatie, maar mensen gebruiken je website niet zoals jij wilt, maar zoals zij willen. En veel mensen gebruiken de on-site zoekmachine als vervanger voor de door jou bedachte navigatie.  Dat betekent overigens niet dat je geen aandacht aan de navigatie moet schenken; die moet gewoon goed zijn. Het is een én-én verhaal. Zorg er voor jezelf voor dat je toegang hebt tot de  statistieken van je on-site zoekmachine. Dat geeft je een beeld van waar je bezoekers naar zoeken.

7. Belangrijke content alleen in PDF’s en Docs ontsluiten
Je aanmeldingsformulier in een PDF (het bestaat nog), maar ook artikelen in een Word doc is zelden een goed idee. Alleen al omdat mensen de programma’s geïnstalleerd moeten hebben staan om de documenten dan te lezen en dat hebben ze niet altijd. Wat je wel kunt doen is de content gewoon op een pagina aanbieden en daarbij een PDF aanbieden om te downloaden met dezelfde content. Natuurlijk zijn er zaken die je wel in een ander format aan kunt bieden (denk aan een e-book), vergeet dan a.u.b. niet om aan te geven dat de link een PDF-document bevat: download dit document (.pdf)

8. Teksten in plaatjes plaatsen
Why does a dog lick his balls? Because he can. Waarom zou je teksten in een plaatje plaatsen als het niet nodig is? Toch heb ik hele sites gezien die gewoon alleen maar uit .jpg’s bestaan waarin de tekst dan staat. Waarschijnlijk om een mooi font te gebruiken of is het because you can? Ik weet het niet, maar het is een slecht idee! Geen gezicht, onprofessioneel, lastig te printen en onzichtbaar voor Google. Stoppen dus.

9. Grote lappen tekst die niet te scannen zijn
Schrijven voor het scherm is schrijven voor mensen die vaak geen zin hebben om veel te lezen, heel doelgericht zijn, een beetje lui en moeten lezen terwijl het licht in het scherm de hele tijd knippert.  Maak het die mensen dan ook makkelijk om te halen wat ze zoeken. Maak je teksten scanbaar. Door het gebruik van witregels, tussenkopjes, opsommingen en kernachtige teksten. Meer weten over schrijven voor het web? Lees de cursus contentcreatie.

10. Het verstoppen van je contactgegevens
De vergaderingen die eroverheen zijn gegaan bij de keuze of de contactgegevens op de homepage mochten komen te staan bij een vorige baan, eindeloos. Als ik voor elk van die meetings een euro had gehad, was ik nu miljonair. Maar al verstop je je gegevens nog zo ver, de bezoeker achterhaalt ze wel! Waarom zou je ze dan irriteren door ze niet te bieden? Gewoon duidelijk je contactgegevens plaatsen, zodat als je bezoeker iets niet kan vinden, ze je kunnen bellen/mailen/faxen/sms’en of wat dan ook.

Jawel, er zijn er nog veel meer en die hoor ik graag van jou! Wat is jouw grootste irritatie op websites?

Goede aanvullingen komen hierbij te staan met een link naar jouw Twitter-, Facebook-, Foursquare-, Plaxo- of LinkedIn-profiel…(als je dat wilt natuurlijk).

En dan de lezersbijdragen:

11. Mouse trails (Lexieplex)
Je weet wel, van die websites waar er zo’n onwijs geinig spoor achter je muis aanloopt. Een soort digitale stalker (van je muis dan). Vreselijk irritant en zoooo 1998. Het voegt trouwens ook helemaal niks toe.

12. URL screenshot previews (Jeroen de Jong)
Dat zijn die plaatjes die laden wanneer je met je muis over een link gaat. Wat is het punt hier toch van? Je kunt de pagina in kwestie toch niet echt zien in die kleine screenshots.

13. Javascript links (Remi van Beekum)
Bij zoekresultaten bijvoorbeeld. Dit soort links dwingen je om de link in dezelfde tab/window te openen en daarmee weg te surfen van de resultaten. Je kunt dan dus steeds meer één resultaat bekijken. Ugh!

14. Comic Sans (Cornelieke)
Eigenlijk is er helemaal niks wat leuk is met Comic Sans. Als je het allerleukste van de wereld neerzet aan de ene kant – en Comic sans aan de andere kant…dan verdwijnt het eerste gewoon. Comic Sans is de favoriete font van dezelfde mensen die gék zijn op clipart. Brrrr

15. Homepage take-overs, pop-ups en pop-unders en ander spul waar marketeers van zweren dat ze werken en daarom Moeten blijven (Arjen, Remi van Beekum en Froukje)
Reclame mag best. Maar juist op internet is het slim om de mensen aan wie je iets wilt slijten niet grenzeloos te irriteren. Dat kruisje rechtsbovenin is zo snel gevonden. En wat dacht je van ad-blockers en andere manieren om af te komen van de banners die mijn doel in de weg zitten? Kappen daarmee!


 

0 Shares:
45 comments
  1. Muis-slingers…Wat? Van die geinige vliegtuigjes, tekstjes die je cursor overal volgen op de website. Ik kom ze heel af en toe nog tegen. Vreselijk.

  2. Slideover ads… ads die achter je window verschijnen en pas zichtbaar worden als je je venster sluit (wat ook je snelheid nog eens beperkt)… Dat zijn toch wel mijn irritaties!

  3. Spellingsfouten! Of ook zo irritant: een overduidelijk gebruik van een vertaalmachine. Er staan wel geen spellingsfouten, maar de zinsconstructies kloppen dan totaal niet.

    En muziek die ineens begint te spelen als je op een site komt, is ook uitermate vervelend. Meestal zit de "mute" knop dan ook goed verstopt… Grrrrr hatelijk!

  4. Een te grote header, waardoor je bij elke pagina moet scrollen voordat je eindelijk tekst ziet staan..!

  5. Waar ik me stierlijk aan stoor zijn die irritante javascript frutsels in de pagina die er voor zorgen dat een plaatje automagisch in een lightbox scherm vergroot wordt weergegeven, of een preview van een pagina als je over het plaatje of link heen hovert met je muis.

    Als ik het wil zien, dan klik ik er wel op!

  6. Nieuws-tickers met nutteloze berichten zoals: 'Deze site is echt vet! xoxo'. Ik bepaal als bezoeker zelf wat ik van een site vind.

    Of inlogboxjes die helemaal niet werken. Maar er alvast staan voor het geval we ze ooit eens een keer gaan gebruiken. Zet niet iets op je site wat jezelf of je bezoeker niet gebruikt. Dit roept alleen maar vragen op.

  7. Hahahahahahaha,

    Ik voel me soms net een vrouw als ik dagelijks op contentgirls kijk, maargoed..jij bent een vrouw die helemaal into the internet & computers is..wat voorheen toch echt mannelijk gebied was. Welkom in 2010!

    Wat dacht je van

    en

    Dat is nu helemaal verleden tijd want de ontwikkelaars van Joomla,Wordpress,e.d hebben alles al voor je ingesteld. Maar wel vind ik dat html,js,pl,php,enz kennis GROTE bijdrage heeft aan het nu.

    Puntje vijf: daar maak ik mezelf debet aan! ha! en ik vind het goed, je moet gewoon niet je speakers op max hebben staan tijdens het surfen.

    Puntje 2: dat heb ik zelf ook. en ik weet als de beste dat alles te kopiëren is maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat een willekeurige voorbijganger moeite moet doen……..

  8. Amen!

    Wat mij ook stoort zijn van die buiten proportionele grote teksten (zoals hierboven met je vraag wat onze irritaties zijn, sorry. Of dat mensen helemaal los gaan met verschillende kleuren teksten omdat het anders allemaal niet opvalt.

  9. Phieuw.. zo te lezen komt mijn site er vrij redelijk vanaf. Op die contactgegevens na, dan. Want om te voorkomen dat ik overspoeld wordt door spam die niet door Askimet wordt tegengehouden heb ik die weggelaten. Maar eigenlijk meer uit luiïgheid… bij een crash van de server is het email-formulier verdwenen, en ik heb niet de moeite genomen om hem weer terug te toveren. *noteert op to-do list*

    Wat is irritant? Daar is hij weer.. het gebruik van gifjes. Plaatjes, prima, ik gebruik ze ook bij mijn teksten. Maar geen bewegende gifjes van semi-grappige plaatjes. Please.

  10. Van die mooie kleurtjes tekst!

    Bij voorkeur op een bijna gelijke-gekleurde achtergrond.

    Leest altijd zo plezierig.

  11. Herkenbare frustraties!

    Ik heb nog een paar aanvullingen ;-)

    Formulieren die zooo streng zijn dat je er altijd wel ergens een fout in hebt zitten. En dat je dan alles opnieuw in moet vullen.

    Links op basis van Javascript waardoor je niet meerdere links in nieuwe tabs kunt open zetten, maar steeds terug moet naar de overzichtspagina.

    Flash (op enkele uitzonderingen na).

    Alle reclameuitingen die zo opdringerig zijn dat ze de gebruiksvriendelijkheid van een site in de weg staan.

    En de ergste: Designers die denken dat een website een kunstvoorwerp is in plaats van een gebruiksvoorwerp.

  12. Zo herkenbaar. :-) Ik had ooit eens een site gemaakt, ook so'n 12 jaar geleden geloof ik, waar dan ook alles dwat verkijgbaar was voor een website in zat gepropt. Het ontdekken van webtools gadgets, over the top flash en animated gifs, etc was een feest en sommigen zijn op dat feest blijven plakken denk ik soms. Functionaliteit en soberheid in tekst en layout en gedoseerde visuele estethica op een website is toch prettiger ontmoeten. Zoals Contentgirls bijvoorbeeld. Meteen gebladwijzerd op mijn mobieltje en best goed te doen op zo'n klein scherm hoor. ;-)

  13. Ik bedenk me nog een ergernis: als je een link doorgestuurd krijgt en je bekijkt 'em op je mobiel dat die link dan niet naar het betreffende artikel gaat maar naar de homepagina (omdat de mobiele versie van de site anders in elkaar zit dan de gewone).

    Maar die full screen JavaScript van hierboven hoort echt in je lijstje thuis

  14. Niet per definitie ouderwets, maar nog steeds irritant.

    Linkjes die de ene keer in hetzelfde scherm openen en de andere keer een nieuw venster (of tab) openen. Graag OF het een OF het ander, maar niet allebei door elkaar.

  15. nr 2 Rechtermuisknop deactiveren is echt de topper voor mij, vreselijk irritant en totaal niet nodig.

  16. Gevangen worden op een website, d.w.z. je kunt niet meer op de back-knop klikken. Verschrikkelijk irritant!

  17. Hear, hear!

    Ik heb bijvoorbeeld een 'beetje' moeite met een site met frames, Comic Sans en dan alle teksten gecentreerd. Liefst alles tegelijk natuurlijk en gecombineerd met geinige animated gifjes en een onleesbare combinatie van achtergrond- en fontkleur.

    Oh en ik heb zoooooo'n hekel aan splashscreens en opgedrongen-muziekjes-zonder-uit-knop…

  18. wat ik irritant vind, is dat je een pagina al volledig in beeld hebt en wilt beginnen (of opnieuw moet beginnen) met het invullen van een zoekveld of formulier, maar dat dit niet lukt omdat op de achtergrond nog tal van onzichtbare dingen worden geladen, of er eerst een reclame-layer over je scherm moet verschijnen.

    Lokatienet heeft dit bijvoorbeeld. En vroeger ha de site van TV West ook zo'n irrante vertraagde layer

  19. Formulieren die niet onthouden wat je schreef, zodat als je een fout hebt gemaakt (postcode vergeten) je helemaal opnieuw moet beginnen.

    Automatische smileys, die ervoor zorgen dat je 1988 niet tussen haakjes kunt zetten. (1988)

    Opsommingen in puntjes in plaats van een goed beargumenteerd verhaal.

  20. Het gebruik van 'klik hier'. Mensen weten echt wel dat ze op een link moeten klikken. Bovendien kan het altijd op een veel actievere manier. Voorbeelden:

    – Klik hier voor meer informatie

    kan worden

    – Meer informatie

    of

    – Klik hier om de brochure te downloaden

    kan worden

    – Download de brochure

    Dit zie je nog op zoveel sites gebeuren.

  21. Leuk artikel, kan me ook in veel items vinden. Overigens vond ik halverwege de 90's internet een lelijke bende. Dat heeft me altijd zwaar geïrriteerd dus ben al vroeg begonnen met wat design. Ik kan me nog steeds irriteren aan lelijkheid of onbruikbaarheid. Zoals <a href="http://www.lowlands.nl” target=”_blank”>www.lowlands.nl wat iemand al noemde. Een onbegrijpelijke hel, zo'n site. Geforceerd creatief zijn, werkt niet.

    Wat betreft punt 15, mijn ervaring leert dat opvallende advertentie vormen zoals floor-ads en peel-ads wel beter werken dan de standaard formaten. Neemt niet weg dat ik me soms stoor aan (vooral) floating ads. Maar ze hebben in de regel een beter resultaat als je kijkt naar clickthrough rate.

    Ik kan me wat dat betreft eerder irriteren aan sites met reguliere bannerformaten die zo verschrikkelijk slecht geprogrammeerd zijn dat mijn computer ventilator er sneller door gaat draaien en de surf-ervaring er eentje wordt in de traagste categorie.

    Meeste standaard irritaties zijn wel genoemd, mis overigens nog sites die onbenullig zwaar zijn om te laden. Leuk fullscreen achtergronden maar per pagina 5MB downloaden is wat overdreven.

    Nog een irritatie dan, onleesbare captcha's. Nu kan dat ook aan mijn milde vorm van kleurenblindheid liggen maar sommigen zijn echt verschrikkelijk waardeloos.

    @irma, een call to action werkt in de regel toch wel goed, het staat suf, helemaal mee eens. Maar sommige mensen hebben dat duwtje nodig om het dan maar te doen. Ik weet niet precies wat daar de psychische oorzaak van is (mensen van nature slaafs?) maar test het zelf een keer een maandje. Regeltje met duidelijke call to action en een maandje zonder.

  22. @oscar, een duidelijk call to action is prima, maar daarin hoeft toch niet juist 'klik hier' in te staan? Voorbeeldje: 'klik hier om te bestellen' kan toch prima vervangen worden door 'bestel nu'?

  23. Wat heeft iedereen toch tegen Comic Sans? Zo erg is het niet. Nou ja, natuurlijk heb ik als webontwikkelaar ook jarenlang een aversie gehad tegen het font. Totdat vorig jaar een klant naar me toekwam die het graag op zijn website gebruikte. Waarom? Omdat het paste.

    Mijn eerste reactie was 'niet doen!', maar de klant hield vol. We kwamen uit op een compromis: een a/b-test op zijn conversie (het gaat hier om een webshop). Arial vs. Comic Sans. Wat bleek?

    Comic Sans converteerde beter. En niet op 5 bezoekers gemeten, maar op duizenden. Dus toevoegen aan het lijstje:

    Stop met het ongefundeerd schelden op Comic Sans

Comments are closed.

Dit artikel is 17.332 keer gelezen