Toen ik eind jaren ’90 voor het eerst op het web rondstruinde, vond ik het allemaal maar wat mooi. Maar laten we eerlijk zijn, zo rond 1998 was internet alles behalve mooi.

Inmiddels is het 2010 en we zijn een heel eind gekomen. Het web is veel mooier, rustiger en minder lawaaierig geworden. Althans, veel websites zijn dat wel. Jammer genoeg niet allemaal. Er zijn nog steeds sites die pijn doen aan de ogen. En dat is jammer. Want wat er op die sites te lezen valt is niet altijd slecht.

In de hoop dat de eigenaren van die sites dit artikel lezen, heb ik een paar zaken op een rij gezet waarvan ik iedereen wil vragen om dat Nooit meer te doen. Alvast bedankt meneer en mevrouw webmaster.

Nooit-meer-doen-lijst

1. Splashpages
Splashpagina’s waren vroeger hot én hip. Wanneer je het adres van een website intikte, kreeg je niet meteen de site, maar een soort welkomstpagina. Op die pagina stond een mooi plaatje of nóg geiniger, een Flash-animatie (ik mag eigenlijk niks zeggen, want ik had er in 2006 nog een). Splashpagina’s voegen weinig toe en kosten een extra klik en laadtijd waar je een bezoeker alleen maar mee verveelt. Een extreem voorbeeld van een bedrijf met een splashpagina is Steps. Probeer maar eens naar de Steps webshop te gaan via deze link en tel aan het einde hoeveel vensters je open hebt staan zonder dat je nog maar iets zinnigs hebt kunnen doen.

2. Rechtermuisknop deactiveren
Hier heb ik toch zo’n gruwelijke hekel aan. Ik snap best dat je je content wilt beschermen (een beetje dan), maar dat doe je in elk geval helemaal niet door de rechtermuisknop te deactiveren (boring javascript kinders). Ik kan je tekst gewoon overnemen door de pagina op te slaan of in te laden in een WYSIWYG-editor. Of wat dacht je van een screenshot? Nou ja goed, punt is dat als ik jouw teksten wil hebben, dan is dat niet zo moeilijk. Erger dan die scripts die je rechtermuisknop deactiveren, zijn de scripts die al beginnen te zeuren over copyright wanneer je tekst selecteert. Irritant ook omdat ik – maar heb meer mensen dat zien doen – lees door steeds het deel van de tekst te selecteren dat ik aan het lezen ben. Kappen daarmee dus.

3. Links in een nieuw venster openen
Dit mag je natuurlijk wel doen, maar wees er spaarzaam mee. Ik ben website tegengekomen die elke link – ook intern – in een nieuw venster openen. Rete–irrtant dus om door zo’n site heen te navigeren. Voordat je het weet heb je 12 vensters openstaan. Op 42bis probeer ik externe links (buiten 42bis.nl) wél in een nieuw venster te laten openen en interne links dus niet. Dat eerste doe ik zodat mensen niet helemaal weg zijn van de website. Dat tweede spreekt volgens mij voor zich.

4. Onderstrepen van normale tekst
Onderstreepte tekst is een link. Dat is wat mensen gewend zijn en het is dus irritant wanneer tekst wél onderstreept is, maar je er niet op kunt klikken. Gebruik een andere manier om tekst te benadrukken. Als je net op dus irritant hebt geklikt, dan weet je hoe irritant het is.

5. Muziek en Video automatisch afspelen
Interactief, crossmediaal, het internet is prachtig en er zijn veel mogelijkheden. Gebruik maken van video en muziek is een supergoed idee. Wat absoluut géén goed idee is, is die muziek of video automatisch laten afspelen wanneer iemand je pagina laadt. De keren dat ik uit mijn stoel ben gevlogen omdat het geluid op mijn PC nog hard stond en een of andere joker een of ander housenummer (het liefst in midi-formaat) automatisch liet afspelen – zijn talrijk. Maar denk er ook aan dat je bezoekers misschien wel op kantoor zijn of een andere plek waar automatisch afspelen van geluid onhandig is. Zorg ervoor dat de default setting uit is en dat bezoekers zelf controle hebben over of de muziek (of video) aan of uit moet staan.

6. Weglaten van een on-site zoekmachine
Jawel, je hebt een prachtige navigatie, maar mensen gebruiken je website niet zoals jij wilt, maar zoals zij willen. En veel mensen gebruiken de on-site zoekmachine als vervanger voor de door jou bedachte navigatie.  Dat betekent overigens niet dat je geen aandacht aan de navigatie moet schenken; die moet gewoon goed zijn. Het is een én-én verhaal. Zorg er voor jezelf voor dat je toegang hebt tot de  statistieken van je on-site zoekmachine. Dat geeft je een beeld van waar je bezoekers naar zoeken.

7. Belangrijke content alleen in PDF’s en Docs ontsluiten
Je aanmeldingsformulier in een PDF (het bestaat nog), maar ook artikelen in een Word doc is zelden een goed idee. Alleen al omdat mensen de programma’s geïnstalleerd moeten hebben staan om de documenten dan te lezen en dat hebben ze niet altijd. Wat je wel kunt doen is de content gewoon op een pagina aanbieden en daarbij een PDF aanbieden om te downloaden met dezelfde content. Natuurlijk zijn er zaken die je wel in een ander format aan kunt bieden (denk aan een e-book), vergeet dan a.u.b. niet om aan te geven dat de link een PDF-document bevat: download dit document (.pdf)

8. Teksten in plaatjes plaatsen
Why does a dog lick his balls? Because he can. Waarom zou je teksten in een plaatje plaatsen als het niet nodig is? Toch heb ik hele sites gezien die gewoon alleen maar uit .jpg’s bestaan waarin de tekst dan staat. Waarschijnlijk om een mooi font te gebruiken of is het because you can? Ik weet het niet, maar het is een slecht idee! Geen gezicht, onprofessioneel, lastig te printen en onzichtbaar voor Google. Stoppen dus.

9. Grote lappen tekst die niet te scannen zijn
Schrijven voor het scherm is schrijven voor mensen die vaak geen zin hebben om veel te lezen, heel doelgericht zijn, een beetje lui en moeten lezen terwijl het licht in het scherm de hele tijd knippert.  Maak het die mensen dan ook makkelijk om te halen wat ze zoeken. Maak je teksten scanbaar. Door het gebruik van witregels, tussenkopjes, opsommingen en kernachtige teksten. Meer weten over schrijven voor het web? Lees de cursus contentcreatie.

10. Het verstoppen van je contactgegevens
De vergaderingen die eroverheen zijn gegaan bij de keuze of de contactgegevens op de homepage mochten komen te staan bij een vorige baan, eindeloos. Als ik voor elk van die meetings een euro had gehad, was ik nu miljonair. Maar al verstop je je gegevens nog zo ver, de bezoeker achterhaalt ze wel! Waarom zou je ze dan irriteren door ze niet te bieden? Gewoon duidelijk je contactgegevens plaatsen, zodat als je bezoeker iets niet kan vinden, ze je kunnen bellen/mailen/faxen/sms’en of wat dan ook.

Jawel, er zijn er nog veel meer en die hoor ik graag van jou! Wat is jouw grootste irritatie op websites?

Goede aanvullingen komen hierbij te staan met een link naar jouw Twitter-, Facebook-, Foursquare-, Plaxo- of LinkedIn-profiel…(als je dat wilt natuurlijk).

En dan de lezersbijdragen:

11. Mouse trails (Lexieplex)
Je weet wel, van die websites waar er zo’n onwijs geinig spoor achter je muis aanloopt. Een soort digitale stalker (van je muis dan). Vreselijk irritant en zoooo 1998. Het voegt trouwens ook helemaal niks toe.

12. URL screenshot previews (Jeroen de Jong)
Dat zijn die plaatjes die laden wanneer je met je muis over een link gaat. Wat is het punt hier toch van? Je kunt de pagina in kwestie toch niet echt zien in die kleine screenshots.

13. Javascript links (Remi van Beekum)
Bij zoekresultaten bijvoorbeeld. Dit soort links dwingen je om de link in dezelfde tab/window te openen en daarmee weg te surfen van de resultaten. Je kunt dan dus steeds meer één resultaat bekijken. Ugh!

14. Comic Sans (Cornelieke)
Eigenlijk is er helemaal niks wat leuk is met Comic Sans. Als je het allerleukste van de wereld neerzet aan de ene kant – en Comic sans aan de andere kant…dan verdwijnt het eerste gewoon. Comic Sans is de favoriete font van dezelfde mensen die gék zijn op clipart. Brrrr

15. Homepage take-overs, pop-ups en pop-unders en ander spul waar marketeers van zweren dat ze werken en daarom Moeten blijven (Arjen, Remi van Beekum en Froukje)
Reclame mag best. Maar juist op internet is het slim om de mensen aan wie je iets wilt slijten niet grenzeloos te irriteren. Dat kruisje rechtsbovenin is zo snel gevonden. En wat dacht je van ad-blockers en andere manieren om af te komen van de banners die mijn doel in de weg zitten? Kappen daarmee!


 


Geschreven door