Cursus Contentcreatie

Voor de meeste contentgirls is webschrijven al geen kunst meer. Maar een échte contentgirl deelt haar kennis met anderen. Zoals het hoort in het web 2.0 tijdperk. Daarom starten we met deze intro de webcursus Webredactie. Het doel van de cursus is beginners aan de gang krijgen en gevorderden een stapje verder helpen.

DE LESSEN

Het belang van goede content

  • Wat is goede content? (17 september 2008)
    Goede content is content die wordt gevonden en gelezen. Goede content boeit en verleidt de lezer.
  • Weet wat je wilt bereiken (24 september 2008)
    Een verkoper vertelt andere informatie dan de consumentenbond. Het doel van je site bepaalt de content.
  • Weet wie je wilt bereiken (1 oktober 2008)
    Door content op je doelgroep aan te passen, bereik je meer. Maar hoe weet je wie je doelgroep is?

Je gereedschap

  • Slim gebruik maken van MS Office (8 oktober 2008)
    Maak maximaal gebruik van de mogelijkheden van Microsoft Word, PowerPoint en Excel met deze tips en trucs.
  • Content Management Systemen (15 oktober 2008)
    Er zijn honderden content management systemen. Weet waar de verschillen zitten en waar je op moet letten.
  • Andere talen leren spreken (verplaatst naar 29 oktober 2008)
    Maak diepe indruk op de programmeur met jouw ieniemienie basiskennis van sql, php, html en andere veelgebruikte talen.

Webschrijven

  • Hapklare brokken serveren (19 november 2008)
    Heldere en herkenbare titels en kopjes geven je lezer houvast. En ook jij hebt baat bij een overzichtelijke structuur.
  • Schrijven is schrappen (26 november 2008)
    Korte woorden, korte zinnen, korte pagina’s. Met deze trucs leer je jezelf een nieuwe stijl aan (en overtuig je je klanten).
  • Wat je noooooit moet doen (3 december 2008)
    Tien regels die je boven je bed zou moeten hangen. Om nooit te vergeten, ook niet als die weerbarstige jurist voor je neus staat.

Meten en weten

  • Usabilitytesten voor dummies (17 december 2008)
    Niets zo verhelderend als een usabilitytest om te weten hoe je site nu werkelijk door de doelgroep wordt ervaren.
  • Schrijven voor zoekmachines (24 december 2008)
    Hoe zorg je ervoor dat je site hoog scoort in zoekmachines? Door veelgebruikte zoekwoorden te gebruiken.
  • SEO is ook niet alles (31 december 2008)
    Je site komt met stip op 1 binnen bij Google. Maar wat als de leesbaarheid is verdwenen? Weet wat je wilt en maak een overwogen keuze.