Je bent wat men leest zou een goed spreekwoord voor deze tijd kunnen zijn. Want hoe anderen je zien wordt steeds meer bepaald door de Googles van de wereld. Solliciteer je naar een baan, dan is de kans groot dat je naam even door Google wordt gehaald.

Heb je ooit eens ergens een reactie geplaatst op een blog waar de honden geen brood van lusten en deed je dat ook nog onder je eigen naam, dan is de kans groot dat je toekomstige werkgever ook die kant van jou leert kennen.

Weten hoe je online overkomt op iemand die het genot van je nuances nog niet heeft beleefd, wordt dan ook met de dag belangrijker. Online reputation management is niet alleen van belang voor bedrijven, maar ook gewoon voor jou daar aan de andere kant van deze verbinding. Want online bén jij ook gewoon een merk. En het managen van die reputatie begint natuurlijk met het kennen van je reputatie. Daarom 10 tools waarmee je je huidige internetreputatie in beeld krijgt en kunt monitoren.

Google Alerts
Laat ik beginnen met een hele simpele, best wel effectieve en natuurlijk bekende: Google alerts. Google alerts werkt heel simpel. Je geeft een zoekwoord op – je naam dus in dit geval of een nickname die je veel gebruikt – en Google stuurt je elke keer dat er een bericht verschijnt in de zoekresultaten van Google met die naam erin een mailtje. Daarin vind je dan het bericht of de berichten waarin je naam voorkwam. Google alerts is niet de allerbeste tool, maar een leuk begin.

Monitor This
Deze dienst vraagt iets meer werk van je, maar is wel heel handig. Het zoekwoord dat je opgeeft wordt door 20 zoekmachines gehaald en de resultaten kun je uitlezen in je RSS reader. Om dat te kunnen doen moet je wel zelf een .opml bestand maken. Nou ja zelf….zij doen het werk voor je, jij hoeft het alleen maar op te slaan en in je RSS reader te importeren.

123people
Dit is mooi: een Nederlandstalige social zoekmachine. 123People zoekt real-time naar informatie over de door jou opgegeven naam. Zij slaan dus zelf geen gegevens op en je hoeft ook niet in te loggen. Via 123People wordt gezocht naar wiki-informatie, telefoonnummers, adressen, afbeeldingen, video’s en nog veel meer. Interessant aan deze dienst is dat er dus ook lokale/regionale bronnen worden geraadpleegd. Bij de meeste Amerikaanse diensten krijg je bijvoorbeeld je Schoolbank-account niet te zien.

Pipl
Bij Pipl kun je zoeken op naam, emailadres of nickname. Lijkt een klein beetje op 123People, maar toont de resultaten veel minder overzichtelijk en put uit minder bronnen.

Twitter Search
Hier doorzoek je – verrassing – Tweets op de door jou opgegeven zoekterm.  Ook handig omdat je een taal kunt kiezen en internationale zoekresultaten je niet in de weg zitten als je dat niet wilt.

Social Mention
Deze dienst geeft niet alleen maar zoekresultaten terug, maar doet ook een poging om ze te interpreteren: zijn berichten negatief of positief, zijn mensen die over je praten geneigd om dat te blijven doen. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre deze dienst dat voor Nederlandstalige content kan bepalen.

Backtweets
Met deze dienst kun je links op Twitter doorzoeken op een door jou gespecificeerde zoekterm. Handig als je zelf een website hebt en wilt weten wie er allemaal jouw url’s delen. Je kunt daarnaast ook een email-alert laten versturen op het moment dat er nieuwe resultaten zijn voor jouw zoekterm.

Who is him
Werkt dus ook gewoon voor haar en genereert een pagina met links naar allerlei bronnen waar je informatie over de ingevulde naam kunt vinden. Handig: het is lekker overzichtelijk. Onhandig: om echt wat te zien moet je steeds doorklikken.

Blinkx
Dit is ook een coole dienst. Hiermee doorzoek je teksten in video’s. Mooier nog, als er resultaten zijn dan val je meteen in op het punt waarop jouw zoekterm wordt gebruikt. Tot nu toe zijn de resultaten nog niet goed genoeg, maar dat zal vast verbeteren.

TinEye
Dit is weer iets heel anders: je upload een plaatje of geeft een link op naar een plaatje en deze zoekmachine kijkt waar dat plaatje allemaal gebruikt wordt. Leuk om te zien of jouw foto niet stiekem voor iets heel anders wordt gebruikt.

0 Shares:
1 comment

Comments are closed.

Dit artikel is 5.111 keer gelezen