Social media, social media, social media. Overal waar je internetmensen tegenkomt gaat het over social media. De hype van 2009 met een verlenging tot in misschien wel de komende 10 jaar. Old skool-marketeers maken als gekken Twitter-accounts aan en bombarderen zichzelf na 2 tweets tot social media-goeroe. Hobbyisten verzamelen vrienden op Facebook en volgers op Twitter en zijn daarmee specialisten. Social media; het is nieuw en het is spannend.
Niet dus.
Spannend is het zeker. Maar nieuw, ach dat valt te bezien.
De eerste stap
Een jaar of 10/12 geleden bouwde ik mijn eerste website. Een monsterachtig ding waar ik liever niet meer aan herinnerd word. Een van de 5 statische pagina’s op mijn website was een lijstje van mijn ICQ-vrienden. ICQ was toen Hot en MSN (kwam later en was) Not. Voor wie het niet kent: ICQ is een chatprogramma zoals MSN, maar veel cooler. Bedacht door twee Israelische jongens en vermoord door de overname door AOL.
Maar goed. Op die lijst met ICQ-vrienden, vond je hun ICQ-account, naam, woonplaats, wat info over hen en een profielfotootje. Al een dag na livegang begonnen mensen te vragen of ze erbij mochten op die lijst. En binnen een maand groeide de lijst uit tot eentje waar honderden mensen op stonden. Blijkbaar was er nog geen goede ICQ zoekmachine, waar je ook op afbeelding kon zoeken en mensen kon selecteren.
Dat was het moment waarop handmatig onderhoud niet meer te doen was. Al deze mensen propte ik dus in een database en mijn tweede site was geboren. www.icqphotolist.com. Vreselijke naam, maar binnen 2 maanden had ik er meer dan 2000 profielen staan en kwamen er dagelijks zo’n 8000 mensen over de vloer en er ontstonden sites in andere landen (Brazilië, Engeland, Israel etc.). Ik heb die site toen weggedaan. Tsja..
Een soort van bloggen
Mijn volgende website was een persoonlijke website met daaraan een forum gekoppeld en dagelijks een nieuw artikel op een statische pagina. Weblogs waren er nog niet echt als zodanig. Op dat forum discussieerden de bezoekers met elkaar over allerlei onderwerpen, sommige met korte berichten, sommigen met hele artikelen. Soms ging het over zinnige onderwerpen, soms over onzinnige onderwerpen. Er werden vriendschappen gevormd en ruzies gemaakt. Maar vooral veel gecommuniceerd en content geproduceerd.
Bij elkaar brengen
Goed, wat is nou het punt van al die opschepperij? Social media bestaan allang. Mensen zoeken allang contact met elkaar. Ooit via chatservers, toen via chatsites, een tijdlang via fora en friendfinder- en datingsites (ja, daar werd niet alleen gedate). Inmiddels zijn we weer verder en er is natuurlijk het een en ander veranderd. Breedband heeft het continu online zijn mogelijk gemaakt (zeer belangrijk voor communityvorming), veel meer mensen dan 10/12 jaar geleden zijn inmiddels online waardoor de communities ook specifieker kunnen worden. En inmiddels zijn er steeds meer websites die zich erop richten om mensen bij elkaar te brengen.
Het landschap is de basis
Natuurlijk hebben die veranderingen betekenis. En natuurlijk hebben die veranderingen het landschap qua aanblik doen veranderen. Maar het is hetzelfde landschap waar we nieuwe bomen op planten en nieuwe paden op aanleggen, zelfs nieuwe manieren hebben gevonden om het te irrigeren en toch blijft het diezelfde heuvelrug of weide (kies maar wat je mooi vindt).
Evolutie
Social media gaat niet over de tools die er worden gebruikt: fora, chat, weblogs etc. Social media gaat over het gebruik van het kanaal. En de evolutie die dat gebruik doormaakt. Social Media gaat over de mens op het web en de manier waarop mensen informatie verwerken en communiceren. Maar vergis je niet. Kennis van de tools. Kennis van de mogelijkheden en onmogelijkheden van het web. Snappen waar het vandaan komt en een idee hebben van waar het heen gaat. Begrijpen hoe je het bewerkt en het gewenste resultaat boekt. Dat is kennis die je nodig hebt om de evolutie bij te benen.
Kennis, ervaring en cultuur
De hypevorming doet social media tekort. Doet het internet als interactief kanaal tekort. De grote groep “goeroes” gaat voorbij aan de historie, gaat voorbij aan de sfeer, de cultuur en de idee achter het web en aan de kennis en ervaring die het aantal Twittervolgers dat je hebt niet kan uitdrukken.
Maar erger de goeroes gaan voorbij aan de openheid, het elkaar helpen, het investeren in de (online) gemeenschap waarbij jij je thuisvoelt, het delen van kennis, het toevoegen van waarde. Kreten uit de boeken die social media-goeroes lezen. Maar als het een act is, iets wat je jezelf oplegt omdat een boek je vertelt heeft dat dat moet, dan voegt het niks toe. Dan is het als de kunstvogel uit het verhaal van de Chinese nachtegaal. Hij maakt dezelfde muziek, maar toch mist er iets, toch roert hij de keizer niet tot tranen van ontroering.
Stop met hypen alstjeblieft. Start met begrijpen, leren en leven. Als dit kanaal voorbij de hype moet groeien tot een volwassen business, dan zijn mensen die zonder inzet willen scoren niet welkom. Zelfbenoemde goeroes doen meer kwaad dan alcohol goed kan maken.
26 comments
Chapeau en amen.
Mijn ICQ – 38766432
haha cool!! :) ik heb echt geen ideeee meer wat die van mij is. Volgens mij iets met 72021 of zoiets…ik ga eens kijken of ik dat terug kan halen :)
7460242 – maar ik kom er niet meer in :(
Goed genuanceerd!
Ik heb het doorgetrokken eind vorig jaar naar de groep die zich 'social media goeroe' noemt… *zucht*.. zie Gewoon opboksen tegen die social media goeroes
http://www.onlinemarketeer.tv/onlinemarketing/201…
En de video over de zin en onzin over social media…
http://www.vimeo.com/8993130
Kappen met hypen en gewoon professionals het leren begrijpen, doorzien en op niveau inzetten.
Interessant.
Van de statements uit het filmpje herken ik ook een hoop. Ben het natuurlijk niet met alles eens, maarrrr ik ben eigenwijs :)
Wat een interessant artikel. Eerst dacht ik "die baalt gewoon dat ze het zelf allemaal al had kunnen uitvinden", maar gaande weg het verhaal begon de boodschap mij te dagen. En je haalt hier wel even een puntje aan. En iets waar ik zelf midden in zit.
Voor ons nieuwe concept DUSHI like you <a href="http:// (www.dushilikeyou.com” target=”_blank”> <a href="http://(www.dushilikeyou.com” target=”_blank”>(www.dushilikeyou.com – echt even kijken ;) ben ik natuurlijk me volledig aan het verdiepen in alle mogelijkheden tot communicatie. Ik ontkom dan ook niet aan Sociale Media en ben er dan ook actief mee bezig.
Maar zelf heb ik het idee dat deze comm.kanalen eerder misbruikt dan gebruikt worden. Mij interesseert het echt niet dat iemand opstaat, de hoeveelste bak koffie er naar binnen wordt gewerkt en wanneer de kinderen thuis komen. Tenminste, als ondernemer. Nu volg ik meer ondernemers en kom wel veel van bovenstaande tegen. En ik ben niet de enige, ze hebben grote groepen volgers. Doe ik dan iets verkeerd of moet ik gewoon eigenwijs blijven voordat ik moet gaan 'ontvrienden'?
Jouw boodschap doet me dus goed. Ik ben dus aan het leren te begrijpen maar alle hulp daarin is welkom. Ik heb zo het idee dat jij mij wel wat kan leren. Leuk. Kom graag op de thee, maar blijf in ieder geval je blog even volgen. Heb je toch weer een volger erbij!
Have a DUSHI day!
Bas Bosman
Veel volgers zegt niet perse heel veel. Zoals bij alles gaat het niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Aan de andere kant geeft het hebben van veel volgers je wel een groter "publiek" en daarmee meer mogelijkheden. Veel volgers, waar je ook nog wat aan hebt – oftewel, mensen die bereid zijn je te lezen, af en toe een vraag te beantwoorden of eens te kijken op een link die jij verstuurt – krijg je door te investeren. En op het social web kost dat niet zozeer geld, maar vooral tijd. Tijd die je besteedt door te kletsen met mensen, eens een vraag te beantwoorden die een ander heeft en in algemene zin een band op te bouwen (niet al te zwaar opvatten – het zijn je vrienden niet).
Enne eind februari is er weer een contentgirlsborrel in Utrecht. Ik zou zeggen kom eens langs.
Dank voor de reply. Ik besteed nu veel tijd aan inderdaad contacten leggen, zoals ook nu met jou. Eind februari Utrecht. Waar en wanneer precies? Wil zeker even langskomen.
Have a DUSHI day!
Bas Bosman
Danki! Heb je ook iets met de Antillen/Aruba?
Het is altijd op de laatste vrijdag van de maand in Zussen in Utrecht.
De echte aankondiging komt hier tzt ook op de site te staan!
Hi Xaviera,
Ik heb vandaag ernstige problemen met de mail dus ik vraag me af of je mijn mails ontvangen hebt.
In ieder geval, is aankomende vrijdag ook een bijeenkmst in Utrecht? Lijkt me leuk om dan al aanwezig te zijn.
Verder heb ik niets in het bijzonder met de Antillen. DUSHI is een filosofie die we zo benoemd hebben omdat het zo'n positief woord is. Verder is het toepasselijk bij ons concept – het geven van jezelf als knuffel voorzien van persoonlijke boodschap aan iemand die je lief is – DUSHI like you, <a href="http://www.dushilikeyou.com” target=”_blank”>www.dushilikeyou.com.
Kijk eens op onze website om te kijken hoe jij er als knuffel uit zou komen te zien.
Keep in touch.
Have a DUSHI day!
Bas Bosman
hoi, januari hebben we even overgeslagen. Even pauze van de borrels. Februari (laatste vrijdag dus) gaan we weer van start.
oh, ik heb overigens geen mails ontvangen.
Volgens mij is iedereen welkom in social media. Ook ’self-proclaimed’ goeroes. Het is nog een hype – niet voor de komende 10 jaar hoor – maar er is inmiddels voldoende ervaring om de eerste conclusies te trekken. De laatste weken lees ik meer kritische berichten over de meerwaarde van social media. Positief of negatief, of neutraal, het zal zich vanzelf bewijzen.
De invloed van echte en onechte experts is overigens minder groot dan zij zelf denken. Het is erg moeilijk te voorspellen wat ‘the crowd’ doet. SMS is het schoolvoorbeeld van een zwaar onderschat communicatiemiddel. Iedereen spuugt op e-mail, maar het is ’still g(r)o(w)ing strong’. Wat ik wel zie, is dat social media helpt om een meer natuurlijke communicatie te hebben met je doelgroepen. Mist goed toegepast natuurlijk.
Of het als organisatie nodig is om gebruik te maken van social media zal afhangen van de informatiestrategie. Als je doelgroep er niet zit, heb je er ook niets te zoeken. Domweg een hype volgen is nooit verstandig. Maar als je het dan toch doet en het mislukt, leer er dan tenminste van. Waarom werkt het niet? Wat werkte er wel? Het gevaar is anders dat men zich massaal afwendt van social media en naarstig op zoek gaat naar iets anders. Wat dat dan ook moge zijn …
Natuurlijk is iedereen welkom…toch kunnen bepaalde invloeden/krachten de ontwikkelingen in de weg zitten. Dat is jammer, meer niet.
Social media gaat inderdaad over contact, delen, openheid en interesse in waar andere mensen mee bezig zijn. Media zijn slechts media, middelen om die info te delen. Om te illustreren hoe oud het verschijnsel is: ik kwam laatst een mooi boek tegen: 'Het geheime tijdschrift'. Dat gaat over doodgewone Engelse huisvrouwen die de CCC (cooperative correspondence club) in de jaren dertig van de vorige eeuw hadden bedacht. Ze schreven in een schrift over hun dagelijks leven. Elke editie van het tijdschrift bestond uit 1 exemplaar dat de vrouwen, met reacties in de kantlijn aan elkaar door stuurden. een soort slakkentwitter zeg maar.
Wat dat betreft zijn mensen nog steeds mensen – the more we change, the more we stay the same :)
afleveringen van Star trek Voyager (go Janeway)?? Mijn God :S Neem gelijk het hele artikel niet meer serieus :D
Dat lijkt me in jouw geval ook terecht :)
Just because I'm a brilliant doctor and good looking.. tsss :)
yups :P
Gotta love 'm ;)
Ohho dat geluidje van icq…prachtig. Wat dacht je van lycos….avonden berichten lezen en babbelen. Gelijk heb je….niks hypen, gewoon gebruiken waar het voor bedoeld is..sociaal maar dan zonder koffie in te hoeven schenken.
hahaha ja Lycos..of lijkots zoals we het toen noemden :) Was wel gezellig!
Comments are closed.