Social media, social media, social media. Overal waar je internetmensen tegenkomt gaat het over social media. De hype van 2009 met een verlenging tot in misschien wel de komende 10 jaar. Old skool-marketeers maken als gekken Twitter-accounts aan en bombarderen zichzelf na 2 tweets tot social media-goeroe. Hobbyisten verzamelen vrienden op Facebook en volgers op Twitter en zijn daarmee specialisten. Social media; het is nieuw en het is spannend. Niet dus. Spannend is het zeker. Maar nieuw, ach dat valt te bezien. De eerste stap Een jaar of 10/12 geleden bouwde ik mijn eerste website. Een monsterachtig ding waar ik liever niet meer aan herinnerd word. Een van de 5 statische pagina’s op mijn website was een lijstje van mijn ICQ-vrienden. ICQ was toen Hot en MSN (kwam later en was) Not. Voor wie het niet kent: ICQ is een chatprogramma zoals MSN, maar veel cooler. Bedacht door twee Israelische jongens en vermoord door de overname door AOL. Maar goed. Op die lijst met ICQ-vrienden, vond je hun ICQ-account, naam, woonplaats, wat info over hen en een profielfotootje. Al een dag na livegang begonnen mensen te vragen of ze erbij mochten op die lijst. En binnen een maand groeide de lijst uit tot eentje waar honderden mensen op stonden. Blijkbaar was er nog geen goede ICQ zoekmachine, waar je ook op afbeelding kon zoeken en mensen kon selecteren. Dat was het moment waarop handmatig onderhoud niet meer te doen was. Al deze mensen propte ik dus in een database en mijn tweede site was geboren. www.icqphotolist.com. Vreselijke naam, maar binnen 2 maanden had ik er meer dan 2000 profielen staan en kwamen er dagelijks zo’n 8000 mensen over de vloer en er ontstonden sites in andere landen (Brazilië, Engeland, Israel etc.). Ik heb die site toen weggedaan. Tsja.. Een soort van bloggen Mijn volgende website was een persoonlijke website met daaraan een forum gekoppeld en dagelijks een nieuw artikel op een statische pagina. Weblogs waren er nog niet echt als zodanig. Op dat forum discussieerden de bezoekers met elkaar over allerlei onderwerpen, sommige met korte berichten, sommigen met hele artikelen. Soms ging het over zinnige onderwerpen, soms over onzinnige onderwerpen. Er werden vriendschappen gevormd en ruzies gemaakt. Maar vooral veel gecommuniceerd en content geproduceerd. Bij elkaar brengen Goed, wat is nou het punt van al die opschepperij? Social media bestaan allang. Mensen zoeken allang contact met elkaar. Ooit via chatservers, toen via chatsites, een tijdlang via fora en friendfinder- en datingsites (ja, daar werd niet alleen gedate). Inmiddels zijn we weer verder en er is natuurlijk het een en ander veranderd. Breedband heeft het continu online zijn mogelijk gemaakt (zeer belangrijk voor communityvorming), veel meer mensen dan 10/12 jaar geleden zijn inmiddels online waardoor de communities ook specifieker kunnen worden. En inmiddels zijn er steeds meer websites die zich erop richten om mensen bij elkaar te brengen. Het landschap is de basis Natuurlijk hebben die veranderingen betekenis. En natuurlijk hebben die veranderingen het landschap qua aanblik doen veranderen. Maar het is hetzelfde landschap waar we nieuwe bomen op planten en nieuwe paden op aanleggen, zelfs nieuwe manieren hebben gevonden om het te irrigeren en toch blijft het diezelfde heuvelrug of weide (kies maar wat je mooi vindt). Evolutie Social media gaat niet over de tools die er worden gebruikt: fora, chat, weblogs etc. Social media gaat over het gebruik van het kanaal. En de evolutie die dat gebruik doormaakt. Social Media gaat over de mens op het web en de manier waarop mensen informatie verwerken en communiceren. Maar vergis je niet. Kennis van de tools. Kennis van de mogelijkheden en onmogelijkheden van het web. Snappen waar het vandaan komt en een idee hebben van waar het heen gaat. Begrijpen hoe je het bewerkt en het gewenste resultaat boekt. Dat is kennis die je nodig hebt om de evolutie bij te benen. Kennis, ervaring en cultuur De hypevorming doet social media tekort. Doet het internet als interactief kanaal tekort. De grote groep “goeroes” gaat voorbij aan de historie, gaat voorbij aan de sfeer, de cultuur en de idee achter het web en aan de kennis en ervaring die het aantal Twittervolgers dat je hebt niet kan uitdrukken. Maar erger de goeroes gaan voorbij aan de openheid, het elkaar helpen, het investeren in de (online) gemeenschap waarbij jij je thuisvoelt, het delen van kennis, het toevoegen van waarde. Kreten uit de boeken die social media-goeroes lezen. Maar als het een act is, iets wat je jezelf oplegt omdat een boek je vertelt heeft dat dat moet, dan voegt het niks toe. Dan is het als de kunstvogel uit het verhaal van de Chinese nachtegaal. Hij maakt dezelfde muziek, maar toch mist er iets, toch roert hij de keizer niet tot tranen van ontroering. Stop met hypen alstjeblieft. Start met begrijpen, leren en leven. Als dit kanaal voorbij de hype moet groeien tot een volwassen business, dan zijn mensen die zonder inzet willen scoren niet welkom. Zelfbenoemde goeroes doen meer kwaad dan alcohol goed kan maken. Gerelateerd Geschreven door Xaviera Ringeling