Billboards, je hebt ze in alle soorten en maten. Maar hoe lang nog? Ik heb namelijk een nieuwe ontwikkeling opgesnorkeld die wel eens het einde van deze felgekleurde reclamezuilen kan betekenen. Ik neem je even mee naar Japan.

Mocht je binnenkort heel toevallig in Japan zijn (je kunt ook gewoon deze blogpost lezen), neem dan een kijkje in Tachikawa, een stadje ten westen van Tokio. In dit drukke winkelgebied vind je het N-gebouw.

Op de foto zie je het al: dit is geen gewoon pand. Maar wat is er dan mee aan de hand? Wel, het gebouw is één grote streepjescode…

QR-code
Aan de hand van deze Quick Response code (QR-code) is het mogelijk met je mobiele telefoon een website op te roepen. Benodigdheden: een mobiele telefoon met internetverbinding en een camera. Neem vervolgens een foto van het gebouw en de QR-code zoekt voor jou de URL bij het gebouw.
Zo kom je dus op de website van het N-gebouw. Talk about quick response!
Je hoeft immers geen lang adres in te voeren.

Maar daar blijft het niet bij. De trotse bezitters van een i-Phone krijgen namelijk een extraatje. Zij kunnen door middel van een app de werkelijke wereld combineren met de digitale wereld (augmented reality). Ga voor het gebouw staan en richt je i-Phone op het gebouw. Op de display van je telefoon kun je zien welke winkels allemaal in het N-gebouw gevestigd zijn. En nog beter: je ziet ook nog eens welke aanbiedingen en acties er op dat moment lopen.

Tweets
Voor de twitteraars onder ons, myself included, biedt de app nog een leuke optie. Je kunt namelijk ook de tweets van alle mensen in het gebouw lezen. Cursusje Japans is dan overigens wel handig…

Is hiermee het tijdperk van de felgekleurde billboards voorbij? Zou zomaar kunnen. Want dit is níét de toekomst, dit is het NU.

Wil je precies zien hoe wat er allemaal mogelijk is: check dan dit filmpje op litmanlive.

0 Shares:
4 comments
  1. Dit is alweer zo achterhaald… wat dat betreft loopt NL zwaar achter bij de rest van Europa, jammer!

Comments are closed.

Dit artikel is 5.172 keer gelezen